Både musslor och fiskar tillhör djurriket, men musslor är blötdjur och fiskar är ryggsträngsdjur. Det finns gift i musslor också, men inte nödvändigtvis samma gifter som i fiskar.Vättlefjäll; sa:Dessutom är inte Östersjöfisk duglig som mat för varken djur eller människor.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Musslor renar Västerhavet....
- Trådstartare Jonas.O
- Start datum
Unge man, du hinner ställa till med mycket innan du blir senil så det märks. Jag däremot närmar mig demensen med stormsteg..... suck.mellpat; sa:Behövde inte leta för patentet skrevs av en kollega i rummet bredvid när jag jobbade på en industripatentavdelning. Har gott minne trots att någon här kallade mig för senil farbror eller nåt sånt.
mellpat; sa:Finns faktiskt dom som menar att konventionella reningsverk gör mer skada än nytta, t.ex uppfinnaren i det här svenska patentet på ett alternativt reningsverk
http://v3.espacenet.com/origdoc?DB=...373116&DOC=daa64df49b42fcba742ce4a16a11b8882f
Konventionella reningsverk utnyttjar ju inte naturens självrenande mekanismer.
"This document requires a password"
Zeeke,
Inte ställer jag till med något inte. Bara upplyser ungdomen om att historien och tillvaron är mer mångfacetterad än dom ännu är vuxna att klara av. Demens är förresten inte så farligt - värre för dom anhöriga ...
Bananmannen -> behövs iaf inget password på min dator. Men det är ett pdf-dokument så Adobe måste finnas installerat.
Inte ställer jag till med något inte. Bara upplyser ungdomen om att historien och tillvaron är mer mångfacetterad än dom ännu är vuxna att klara av. Demens är förresten inte så farligt - värre för dom anhöriga ...
Bananmannen -> behövs iaf inget password på min dator. Men det är ett pdf-dokument så Adobe måste finnas installerat.
Sarvi; sa:Crazy,
det har inte slagit dig att halterna av div bioackumulerande ämnen, av rent geografiska och historiska skäl, möjligen är något högre i fet Östersjöfisk än i fisk som fångats utanför Seychellerna, ett ögrupp som i min värld inte precis är ökänd för sin tunga industrihistoria?
Jo, men det var inte mig de citerade.
Om du är medveten om skillnaden, varför svarade du då på ett inlägg som specifikt rör de potentialla problemen med animaliskt protein från Östersjön med ett citat från en artikel som rör animaliskt protein från Indiska Oceanen och Stilla havet? Föregående skribent var ju inte så värst bekymrad över läget i Indiska oceanen, Stilla havet eller ens Atlanten, utan just Österjön.crazy; sa:Jo, men det var inte mig de citerade.
De högsta PCB-halterna i människor hittar man i ett område som inte precis är ökänt för sin tunga industrihistoria - utan i ett område som mångar förknippar med orörd vildmark och rent hav. Arktis.Sarvi; sa:Crazy,
det har inte slagit dig att halterna av div bioackumulerande ämnen, av rent geografiska och historiska skäl, möjligen är något högre i fet Östersjöfisk än i fisk som fångats utanför Seychellerna, ett ögrupp som i min värld inte precis är ökänd för sin tunga industrihistoria?
Hur går strömmarna där Seychellerna ligger?
Må vara hänt, men det har att göra med hur vissa långlivade föroreningar rör sig globalt när de väl har kommit ut i biosfören- förenklat: från ekvatorn och de tempererade områdena mot polerna. Därav höga halter av t.ex. DDT-derivat i t.ex isbjörnar och pingviner. Denna process förminskar inte det faktum att Österjön är ett svårt förorenat hav.Anders M; sa:De högsta PCB-halterna i människor hittar man i ett område som inte precis är ökänt för sin tunga industrihistoria - utan i ett område som mångar förknippar med orörd vildmark och rent hav. Arktis.
Hur går strömmarna där Seychellerna ligger?
Ok, tack för förklaringen angående arktis
Jag tror kvicksilver tas upp av både fisk och musslor. Det finns tyvärr mycket kvicksilver i Östersjön, så Seycheller-studien angående kvicksilver kan nog ändå vara intressant för oss vid Östersjöns stränder (jag antar att de har kvicksilver i Seycheller-fisken, eftersom de gjorde en studie).
Jag tror kvicksilver tas upp av både fisk och musslor. Det finns tyvärr mycket kvicksilver i Östersjön, så Seycheller-studien angående kvicksilver kan nog ändå vara intressant för oss vid Östersjöns stränder (jag antar att de har kvicksilver i Seycheller-fisken, eftersom de gjorde en studie).
Just kvicksilver är kanske inte i första hand ett Östersjöproblem (även om det för all del finns där också) utan i främst ett insjöfiskproblem i Sverige. Apropå Seychellernastudierna så vill jag minnas att jag sett en undersökning från Färöarna som påvisade ett samband mellan barns mentala utveckling och fosterexponeringen för metylkvicksilver, ska se om jag kan gräva upp någon mer handfast referens ur gömmorna. Ska be att få återkomma, godnatt.
Östersjömusslor bra?
Tillbaks till den ursprungliga länken. Den är intressant. Där står det:
"Planerna gäller i första skedet bara Bohuslän, men som en miljöåtgärd planerar havsforskarna i dag även för musselodlingar i Östersjön upp till Stockholm för att återvinna kväve och fosfor i stor skala i det hårt belastade innanhavet."
När det gäller västkusten skriver man att musslorna ska säljas på "färskvarumarknaden". Om man odlade musslor i Östersjön, tror ni de skulle vara tjänliga som föda? Vilka gifter skulle tas upp av dem tror ni? Eller skulle man bara odla dem som en miljöförbättrande åtgärd?
Tillbaks till den ursprungliga länken. Den är intressant. Där står det:
"Planerna gäller i första skedet bara Bohuslän, men som en miljöåtgärd planerar havsforskarna i dag även för musselodlingar i Östersjön upp till Stockholm för att återvinna kväve och fosfor i stor skala i det hårt belastade innanhavet."
När det gäller västkusten skriver man att musslorna ska säljas på "färskvarumarknaden". Om man odlade musslor i Östersjön, tror ni de skulle vara tjänliga som föda? Vilka gifter skulle tas upp av dem tror ni? Eller skulle man bara odla dem som en miljöförbättrande åtgärd?
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg