Lite utdrag från en sammanfattning av forskningen som finns, källan är:
http://www.imba.com/resources/science/marion_wimpey_2007.html
Wilson och Seney (1994) utvärderade stigars erosion mellan hästar, vandrare, cyklister och motorcyklister på två stigar. Resultaten pekade på att hästar exponerade betydligt mer sediment för erosion än de övriga användarna, vilka inte markant varierade från kontrollstigarna som inte hade någon trafik alls. Trafik på förblötta ställen genererade signifikant mer erosion än de torra partierna för samtliga grupper.
Marion (2006) studerade sammanlagt 125 km stig. Bl.a. jämfördes hur slitaget varierade mellan hästar, vandrare, cyklister och fyrhjulingar. De stigar som i huvudsak användes av cyklister hade minst erosion av alla. Uträkningar avslöjade även att cykelstigarna hade de lägsta jordförlusterna.
White med flera (2006) undersökte stigar som i huvudsak användes av cyklister. Fem olika ekologiska regioner ingick i studien, totalt 262 km stig. Man undersökte stigarnas bredd och max slitagedjup på alla mätpunkter. Resultaten var att stigarna som i huvudsak användes av cyklister varierade i låg grad mot andra stigar som i huvudsak nyttjades av andra än cyklister.
Forskning pekar alltså på att cyklister inte sliter mer på en stig än vad vandrare gör.
Så långt jag läst hittills i den dokumentation som finns hittar jag inget som tyder på att cyklister skulle skada en stig mer än vad en vandrare gör. Om någon hittar en sådan undersökning vill jag gärna läsa den!
Alla studier verkar dock överens om att stigar som inte håller för vandrare eller cyklister är felbyggda. Går det inte att bygga dem annorlunda bör de stängas för alla nyttjare under de tider de är känsliga.
Problemet med oss cyklister är väl att vi rör oss på mycket längre sträckor under samma tid som en vandrare, en cyklist hinner därför slita mycket mer stig på samma tidsenhet. Ur den synpunkten kan man säga att cyklister sliter mer på stigarna än vad vandrare gör. I Göteborgsterrängen vet jag snittfarten brukar ligga på 8 km/h för cyklisterna. Det är väl det dubbla mot vandrare ungefär.
En annan aspekt är att ett cykelspår är väldigt rakt och sticker ut från bakgrunden mycket mer än dito vandringskänga, med andra ord - de syns bättre.
Men oavsett, stör man sig på att andra friluftar i skogen kanske man ska flytta till ett mer glesbefolkat ställe? De första etapperna av Bergslagsleden är helt överväxta av ljung, misstänker jag gör alla vandrare en tjänst när jag nyttjar de stigarna innan de växer igen helt...