MTB i skogen, destruktivt för naturen?

Oavsett vad de utövar?
Bland utövare av aktiviteter som har hög potential att ställa till med besvär eller irritation för andra. "Rötäggen" är en offentlig lögn. Alla vet att det inte stämmer. Bra att ha mytologiska rötägg att skylla på.

Den eventuella skada ni gör individuellt märks ju faktiskt inte. Då kan ingen komma och klaga. Klagar de ändå drar man till med rötäggen.

Bland utövare av aktiviteter som har hög potential att ställa till med besvär eller irritation för andra. "Rötäggen" är en offentlig lögn. Alla vet att det inte stämmer. Bra att ha mytologiska rötägg att skylla på.

Den eventuella skada ni gör individuellt märks ju faktiskt inte. Då kan ingen komma och klaga. Klagar de ändå drar man till med rötäggen.

Så vad du menar är att det helt enkelt finns för många utövare av friluftsliv i sverige? Hur tycker du att vi skall komma tillrätta med det, förbjuda vissa grupper t ex vandrare eller rationera tillgången med någon form av motbok?

Så vad du menar är att det helt enkelt finns för många utövare av friluftsliv i sverige? Hur tycker du att vi skall komma tillrätta med det, förbjuda vissa grupper t ex vandrare eller rationera tillgången med någon form av motbok?
Anfall är bästa försvar...

Jag tycker inte att det finns för många utövare av filuftsliv i Sverige. Jag räknar inte vandrare till de högpotentiella irritationskällorna och skadegörarna. (Vilket de kan vara i vissa miljöer, men då löser man det problemet där). I den här tråden är cyklisterna problemet som diskuteras.

Fast cyklister är inte ett problem för cyklister, när nu diskussionen förs i ett mtb-forum.

Det är vandrarna som är problemet, de är ofta i vägen och har en tråkig, neggig attityd. Förmodligen är de avundsjuka för att vi har mycket roligare än dem. Men vi borde bjuda in dem på några rides och ge råd hur de hittar en prisvärd utrustning så kommer de över på rätt sida.

Hundägare är också ett problem, lösa hundar å hundskit klarar vi oss utan.

Hästar är även de ett problem, en potentiell risk.

Av allt destruktivt som människan kan hitta på ligger faktiskt mtb längs skogs-stigar mycket, mycket långt ner på listan. Dvs, kottplockarna har fel fokus:

0037.jpg

mar5.jpg

pollution.jpg

Var nöjda för att folk cyklar på sin fritid istället för att ställa till med jäkelskap eller bränner bensin i motorfordon.

(Ja , detta inlägg är skrivet med en smula ironi )

Den eventuella skada ni gör individuellt märks ju faktiskt inte.
Jag tycker inte att det finns för många utövare av filuftsliv i Sverige. Jag räknar inte vandrare till de högpotentiella irritationskällorna och skadegörarna.

Men om problemet med slitage på stigarna, som är det som diskuteras, inte märks av en cyklist så borde det ju finnas en kritisk gräns för när det börjar att märkas. Och om det skulle vara ett problem så kanske vi kan hitta en lösning.

I den här tråden är cyklisterna problemet som diskuteras.

Om det är det vi diskuterar så är det ju en annan sak. Och om du då tycker att 90% är rötägg så är det naturligtvis inte bra. Men har du pratat med cyklisterna som beter sig så illa och framfört dina åsikter?

Förmodligen är de avundsjuka för att vi har mycket roligare än dem.

(Ja , detta inlägg är skrivet med en smula ironi )
Men det var väl ett otroligt unikt argument. Det är dem det är fel på! Det har jag aldrig hört användas av andra marodörer. såna argument tar man gärna till sig.

(första, andra, tredje och fjärde meningarna skrivna med en stor skopa ironi).

Senast ändrad:
Hej på er.

orkade inte läsa hela tråden, eftersom den innehöll en del bittra inlägg från båda sidor fast främst från mtb.

Jag cyklar en hel del i skogen men undviker helt vatten samlingar och lera på våren. Jag leder förbi cykeln.
Ni som kör mtb och gnäller om allt som är värre en eran mtb - ta och väx upp för fan.

Sysslar man med något som lämnar spår får man göra det på sin egen mark.

På flera ställen där man cyklar har spår och stigar blivit större för vi cyklister vill gärna köra genom leran men inte där det är djupast. Detta leder till att dessa pölar blir större och större.

Så ge upp alla bort förklaringar och anpassa er. Vad som är värre är att det nu mer är en hel del cross och fyrhjulingar ute på samma leder. dessa gör allt mycket mycket värre. Dessutom är det tragiskt att dessa killar runt 40(de flesta jag pratat med är i denna ålder) verkar kommit till världen utan hjärna. Med kommentarer som -öh vadå de är ju redan någon som kört här tidigare.

:) Efter den kommentaren vart jag paff och frågade om han var dum ihuvudet eller om han bara spelade ... - killen på fyrhjuligen svarade att han inte spelade.... när han kom på vad han svarat var diskussionen redan död så att säga.

Så vad vill jag säga -se till att vissa varandra lite hänsyn och använd den insidan av huvudet ibland....

Jag körde jeep för en del år sedan, då ordnade klubben en egen körning på privatmark. Miljöinspektören som handla ärendet hos kommuen såg störst problem med hästar och inte mtb eller mc. Hästar slår sönder rötterna så träd dör det lyckars varken mtb eller mc göra dom gör mest ytskador som naturen läker. Hans favorit blev jeepar ;) som knappt lämnade spår efter sig i jämnförelse.

Efter att ha fått en stadig pungkross (-cross?) när jag meddelst cykel skulle korsa ett löpspår som kvällen innan använts för nåt sorts enduro och som därigenom förvandlats till ett 40cm djupt lerdike, så kan jag nästan med säkerhet intyga att MC sätter vissa spår i terrängen. Efter Novemberkåsan ser ju skogen för f-n inte klok ut!

Kan iofs tänka mig att jeepar är "bättre", eftersom de fördelar belastningen på en större yta. Men vad de har i naturen att göra vet jag inte.

En Jeep med feta däck och lågt lufttryck kan smyga över både rötter och annan terräng utan att lämna mycket spår - om det är hårt i marken osv. Samma Jeep på en lerig "Jeepväg" går ju däremot fram som ett veritabelt mudderverk.

Vad som ger värst spår av en MTB och en löpare lär aldrig klaras ut i den här tråden, men en stor skillnad kan vara att cykelspåren är betydligt lättare att identifiera på en i övrigt mycket tydligt stig.

Motordrivna tvåhjulingar ger mer spår eftersom det handlar om mer effekt och mer vikt. De är som regel jämte terrängkörningslagen dessutom förbjudna i skogen bara genom sin existens, så där behövs ju ingen utvärdering av precis hur stora skadorna verkligen blir.

Trampa upp stigar i skogen är inte otillåtet, men det får ju i övrigt inte medföra skada på skogs- eller jordbruksvärden. Tar man hänsyn till detta är nog resten av diskussionen till stora delar kverulans, och typisk för friluftsutövare som har svårt för att andra människor väljer andra aktiviteter än de själva.
På forum syns detta så tydligt hela tiden, det är diskussioner om huruvida man ska paddla med roder eller skädda, om man ska sportklättra eller tradklättra osv osv. Backar man ett steg så blir de flesta diskussionerna lite patetiska.

Med femtusen inlägg är jag förstås också patetisk. Men det kanske minskar skadan om jag kan försöka ha det i bakhuvudet...
duty_calls.png

(Bilden från http://xkcd.com/386/)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikeon Cykeldator för MTB-körning i skogen Mountainbike 13
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg