Möte med björn

När jag åkte Transfăgărășan road såg jag totalt elva björnar på den resan. Ibland kom varningar på sms om det fanns björn som var närgångna i bebodda områden där man vistades. Tämligen vanligt förekommande med björn i och runt Karpaterna i Rumänien. Folk har hälsosam respekt för dem men ovanligt med konfrontation som leder till att människor blir angripna och skadade.

Jag tvivlar på att det finns björn i Sarek längre, begreppet "rovdjurstorget" lever nog inte upp till sitt namn. Möjligen några som strövar genom området ibland men jag tror inte det finns stadigt vistande björnar där.
För 2-3 år sedan gick jag över Snavvavagge och ner i Rapadalen och när jag gick neråt till skogen såg jag troligtvis björnspillning. En plaffa med mycket hår. Ja, spillning med hår det betyder rovdjur och det var inga korvar som vargar gör. Lite större än så är björnarna i Sarek skyggare än så och springer många gånger snabbare än oss. Man kan inte springa från en björn, därför är det bättre att visa sig stor och skrika de är rädda för dem människor. Men djurinstinkten går igång om man springer.
 
Senast ändrad:
Utdrag ur Svensk Jakt kan nog lugna dom flesta:

Osannolikt
Sannolikheten att en beväpnad människa ska skadas vid ett björnmöte är 1 på 75 000 möten. Samma siffra för en obeväpnad människa är 1 på 5 000 000 möten.
Om vi då betänker att vi i de flesta områden i Sverige oftast får gå många, många mil i skogen innan vi träffar på en björn, så blir risken att skadas av en björn väldigt liten, och för en obeväpnad människa försvinnande liten.
Därvid är det inte alls sagt att det kommer att bli ett trevligt möte, om björnen skulle få för sig att göra ett skenanfall.
Den situation som helt klart är farligast är möte med en skadad björn. Det är en situation som egentligen endast jägare behöver uppleva, och då många gånger under ett eftersök.
 
Utdrag ur Svensk Jakt kan nog lugna dom flesta:

Osannolikt
Sannolikheten att en beväpnad människa ska skadas vid ett björnmöte är 1 på 75 000 möten. Samma siffra för en obeväpnad människa är 1 på 5 000 000 möten.
Om vi då betänker att vi i de flesta områden i Sverige oftast får gå många, många mil i skogen innan vi träffar på en björn, så blir risken att skadas av en björn väldigt liten, och för en obeväpnad människa försvinnande liten.
Därvid är det inte alls sagt att det kommer att bli ett trevligt möte, om björnen skulle få för sig att göra ett skenanfall.
Den situation som helt klart är farligast är möte med en skadad björn. Det är en situation som egentligen endast jägare behöver uppleva, och då många gånger under ett eftersök.
Blir nog blött i brallan om den gör skenanfall.
Men jag är mer rädd för vissa av mina grannar i stan än björn.
 
Här är en som inte blev rädd....

Det är min gode vän Gerold Berg som står bakom kameran. Den är gjord i skogen någonstans utanför Torsby där han bor. Vad blåbärsplockaren heter vet jag inte.
Gerold stod även bakom kameran när Fiskejournalen gjorde den här filmen om trollingfiske som jag o kompis från Huskvarna deltog i. Hans fru Lizzy höll i mikrofonen vid detta tillfälle. Vi gjorde trollingdelen om gösfiske i Ralången.
Jag syns nere i höger hörn med en 5 kg gös från Ralången. Det var en av flera fiskar vi fick. Den blev lyckad filmen. :)
Trolling video.jpg


Filmen gjordes -82 efter midsommar i riktigt hård nordanvind, ösregn och kanonfiske.:)
 
Jag tvivlar på att det finns björn i Sarek längre, begreppet "rovdjurstorget" lever nog inte upp till sitt namn. Möjligen några som strövar genom området ibland men jag tror inte det finns stadigt vistande björnar där.
Vad grundar du den tron på? Det är fel. Jag har sett björnspillning och tassavtryck på varenda Sarekvandring. Särskilt och på flera ställen i Njoatsosvágge, och inte minst i Rapadalen där jag också sett en björn på håll. Det var sydöst om Bielloriehppe i branten upp mot vadstället. Just där var det också gott om både spillning och tassavtryck bland snåren.
 
Vad grundar du den tron på? Det är fel. Jag har sett björnspillning och tassavtryck på varenda Sarekvandring. Särskilt och på flera ställen i Njoatsosvágge, och inte minst i Rapadalen där jag också sett en björn på håll. Det var sydöst om Bielloriehppe i branten upp mot vadstället. Just där var det också gott om både spillning och tassavtryck bland snåren.
Visst finns det björn i Sarek, och i Rapadalen. Jag såg tassavtryck och spillning förra året. Jag såg tydliga spår efter björn. Det var lite av en utmaning: "Hmmm, vilket djur har gjort det DÄR?" Tassavtrycken var ju tydliga...det kan man lugnt säga.

Men som sagt...de är skygga. Ska försöka planera vandringen nästa år så att jag ligger still en dag...å spanar efter djur.
 
Vad grundar du den tron på? Det är fel. Jag har sett björnspillning och tassavtryck på varenda Sarekvandring. Särskilt och på flera ställen i Njoatsosvágge, och inte minst i Rapadalen där jag också sett en björn på håll. Det var sydöst om Bielloriehppe i branten upp mot vadstället. Just där var det också gott om både spillning och tassavtryck bland snåren.
Jepp, det är vargen som är försvunnen från Sarek. Inte björnen.
Södra sidan av Rapadalen är nog ett bra tips för den som vill spana på Sareks djurliv. Inte så mycket folk och helt ogenomträngligt.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg