Möte med björn

När jag åkte Transfăgărășan road såg jag totalt elva björnar på den resan. Ibland kom varningar på sms om det fanns björn som var närgångna i bebodda områden där man vistades. Tämligen vanligt förekommande med björn i och runt Karpaterna i Rumänien. Folk har hälsosam respekt för dem men ovanligt med konfrontation som leder till att människor blir angripna och skadade.

Jag tvivlar på att det finns björn i Sarek längre, begreppet "rovdjurstorget" lever nog inte upp till sitt namn. Möjligen några som strövar genom området ibland men jag tror inte det finns stadigt vistande björnar där.
För 2-3 år sedan gick jag över Snavvavagge och ner i Rapadalen och när jag gick neråt till skogen såg jag troligtvis björnspillning. En plaffa med mycket hår. Ja, spillning med hår det betyder rovdjur och det var inga korvar som vargar gör. Lite större än så är björnarna i Sarek skyggare än så och springer många gånger snabbare än oss. Man kan inte springa från en björn, därför är det bättre att visa sig stor och skrika de är rädda för dem människor. Men djurinstinkten går igång om man springer.
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg