Möte med björn

Om nu björn är ett så enormt rovdjur så borde varenda Same vara uppäten i såfall.
Att vandra i fjällen är helt harmlöst och ifall man är rädd för björn så ska man föra mänskligt oljud omkring sej som att ropa.

Björnar i Sverige är extremt konflikträdda mot människor, så därför är det helt harmlöst att vandra i skogar med björn ifall man tjoar till och hojtar när man känner sej björnrädd.

Björnjägare i Ryssland har ett helvete och kan inte tvätta sej på 1 vecka innan jakten eller använda deodorant eller rakvatten.

Dom måste använda samma kläder under hela jakten i 7 dagar, som är tvättade i kokande vatten pga att björnar känner vittring av människa på km-vis avstånd.

Dvs att dom har inte tvättat sej på 14 dagar och har samma kalsonger och övriga kläder som dom har haft på sej i 1 vecka...

Med tanke på det så är det helt lugnt att vandra utan att riskera att stöta på en björn i Svenska skogar.
Gnola på Orups låt: Regn hos mej, så kan jag garantera att ingen björn kommer att synas i skogen!!!
Tack det var mycket intressant information.

Om nu björn är ett så enormt rovdjur så borde varenda Same vara uppäten i såfall.
Att vandra i fjällen är helt harmlöst och ifall man är rädd för björn så ska man föra mänskligt oljud omkring sej som att ropa.

Björnar i Sverige är extremt konflikträdda mot människor, så därför är det helt harmlöst att vandra i skogar med björn ifall man tjoar till och hojtar när man känner sej björnrädd.

Björnjägare i Ryssland har ett helvete och kan inte tvätta sej på 1 vecka innan jakten eller använda deodorant eller rakvatten.

Dom måste använda samma kläder under hela jakten i 7 dagar, som är tvättade i kokande vatten pga att björnar känner vittring av människa på km-vis avstånd.

Dvs att dom har inte tvättat sej på 14 dagar och har samma kalsonger och övriga kläder som dom har haft på sej i 1 vecka...

Med tanke på det så är det helt lugnt att vandra utan att riskera att stöta på en björn i Svenska skogar.
Gnola på Orups låt: Regn hos mej, så kan jag garantera att ingen björn kommer att synas i skogen!!!
Om de reagerar så lätt på vittring av människa, vore det då inte bättre att tvätta sig och byta kläder varje dag?

Jag undrar lite lätt varför ryssarna jagar i medvind och därmed inte kan tvätta sig?

Jag tror inte heller brist på tvättning och deodorant gör att björnen stannar kvar om du går i vind så att din vittring går mot björnen. Det är få djur som stannar kvar när de känner människovittring. Det är väl i princip bara isbjörnen som ser människor som mat istället för stor fara.

Om en björn ska vara farlig i Sverige krävs extrem otur. Om du som vandrare lyckas med konststycket att komma mellan en björnhona och hennes ungar kan de bli farligt. Hundägare med hundar som irriterat björnen och sedan gömmer sig bakom husse/matte kan också eventuellt leva farligt.

De fall jag känner till där björnar har skadat människor är vid jakt. Jag har två bekanta som blivit tuggade på av björnar. Det är enligt uppgift ingen trevlig upplevelse.

Statistiken är rätt klar. Björnar är inte ett problem för liv och hälsa i Sverige.

Jo och rikligt med parfym....
Dom har ett enormt bra luktsinne.
Men du skrev att de inte kunde tvätta sig på fjorton dagar och inte heller använda rakvatten eller deodorant.

Jag förstår inte konceptet. Jag antar att de vill komma nära björn eftersom de är björnjägare, och björnen känner vittring av människa på flera km.
Varför tvättar de sig inte bara med vatten och tar nya kokta kläder varje dag?

De fall jag känner till där björnar har skadat människor är vid jakt. Jag har två bekanta som blivit tuggade på av björnar. Det är enligt uppgift ingen trevlig upplevelse.

Statistiken är rätt klar. Björnar är inte ett problem för liv och hälsa i Sverige.

Jakthund som retar Björnen, sedan blir rädd/får spö och gömmer sig bakom husse är som du säger kanske den mest förhöjda risken att bli skadad av Björn

Fast det finns andra exempel.

För x antal år sedan blev tex några grabbar i Funäsdalen lite tilltufsade när dom råkade åka skidor över ett ide och taket brast, minns inte exakt skadeläge.

För några år sedan hörde jag om att en Polack som körde röjsåg påflugen och om jag minns rätt skadad av en Björn som låg i ide.

Och en i Dalarna även om det börja bli några år sedan, finns säkert fler exempel.

Så visst händer det ibland även om risken är låg, oftast lommar dom bara iväg eller eventuellt gör ett skenanfall om dom av någon anledning blir irriterade.

Senast ändrad:
Enligt den dokumentären så sa dom att om man inte tvättar sej så reagerar inte björnarna på den människolukten.
Det var deras taktik att komma nära björnen utan att röja sej själv.
Tydligen är björnjakt något av det svåraste som finns.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg