Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder)

... Något speciellt man skall tänka på när man använder en sådan? ...
Ja,
den MÅSTE ligga rätt, med urtaget i bajonettfästeskragen riktat RAKT UPP!
Då levererar den rent gasformigt butanbränsle som den skall. I andra axiella vinklars lutning så får brännaren flytande butan vilket leder till ett oväntat, oönskat och farligt eldklot!!!

Vitsen med att utnyttja en sån här trebent butangasadapter är att den möjliggör halverad gaskostnad (under den 'varma' tredjedel av vårt nordiska år som aldrig går under några grader celsius) - och då skall man inte fippla med utformningen på något sätt. Under övriga delar av året är det vanliga dyrare campinggasbehållare som gäller - eller tryckvätskebrännare för fotogen, bensin eller gasol...

three-leg adaptor ska ni googla på, jag tappade bort ett mycket viktigt h i det tidigare inlägget...

Förresten, om jag får sticka emellan, var köper man gas billigast? Är det Biltema som gäller eller? Behöver ingen vintergas eller andra finesser. Var lite svårgooglat.

En gång i tiden så var biltema C250-flaskor billigast med runt 50:- per 4-pack flaskor.

Idag har priserna gått upp till runt 20-25:-/st (för 1 flaska) och är ganska lika i pris var man än tittar och de inplastade 4-packen verkar inte finnas längre.

CP250 verka finns lite överallt i gubbdagis som jula och biltema mfl. och även på typ OK-mack och är numera lika vanliga som de andra flaskorna - har affären campingasolflaskor över huvudtaget så ha de CP250 flaskorna också i sortimentet typ.

Det är 190 grams punkteringsflaskorna som verkar allt mer utfasat och svårare att hitta - vilket är rätt väg enligt mig pga. möjligheten att göra misstag som att öppna en halvfylld behållare och det läcker och sprutar ut kondenserad och kokande gas tills behållaren är tom..

Jag brukar kolla runt vilken kedja som för tillfället har bäst pris, det varierar från månad till månad. Det bästa pris jag köpt gas till var när Rusta reade ut Primus Power Gas till halva reapriset i slutet av sommaren en gång.

Man får passa på att bunkra när man hittar nåt, gäller att ha koll på vad de "brukar" kosta.

Förresten, om jag får sticka emellan, var köper man gas billigast? Är det Biltema som gäller eller? Behöver ingen vintergas eller andra finesser. Var lite svårgooglat.

Butangas 227gr cp250 flaskor hittade jag på amazon.de för 29 euro /28pack. Men man var nog tvungen att regga sig för att se fraktkostnad till moder svea. Annars var det ju rätt billigt 10kr flaskan (med reservation att jag ej har koll på kursen just nu). Nån som vet vad de tar i fraktkostnad till sverige? Verkar finnas en del olika storpack där, sök bara på gas 227gram.

Om jag nu inte hittat helt fel info så är det fri frant till sverige vid order över 35 euro och under det 7.99 euro..
Euron ligger på 9.82 så om man inte handlar så man får fri frakt så skulle det bli ca 13kr flaskan.
Tror knappt man kan hitta gas billigare än så. Lär lägga en order där senare framåt vårkanten (surt att få hem gas som knappt funkar nu hehe)

Däremot var de dyrare på tuber med primusgänga, dyrare än i sverige vad jag kunde se.

Edit: Jasså engelska amazon tar så mkt i frakt?
När jag googlade hittade jag en träff som sa att tyska amazon under 2016 hade infört fri frakt till svea vid order över 35 euro då ..

Däremot var det lurigt att hitta ngn info på amazons sida men ddt kan vara översättningsfunktionen som spökar.

Sitter på mobilen nu men ska nog sätta mig vid datorn imorrn och kolla om där finns ngn chat man kan fråga så man kan va säker.

http://www.ehandel.se/Amazon-infor-fri-frakt-till-Sverige,9127.html

Ja, det hade ju fri frakt på mycket förut, men det upphörde för nåt år sedan. Visste inte att .de fortfarande hade det. Tack för tipset! Får väl googleöversätta.

Men är det inte jobbigt när man inte kan ta loss slangen från flaskan? Funkar såna öht till en Trangiabrännare?

... Men är det inte jobbigt när man inte kan ta loss slangen från flaskan?
Funkar såna öht till en Trangiabrännare? ...
Hörru Doktorn, har du läst vad som skrivits? Med frågan, avser du nu en CP250 med trefotsadapter eller en punkteringsbehållare med Markills adapter? Eller något annat? I fall det gäller adaptrarna så låter det som du inte har läst länkade trådar och texten här. Vitsen är ju just ATT du kan lossa brännaren/slangen från adaptern eftersom adaptrarna bibehåller resp. innehåller avstängningsfunktionen.

När det gäller trefotsadaptern till CP250-behållaren så går det dessutom bra att lossa behållaren från adaptern, behållaren är konstruerad för att kunna tas loss när som helst. Slangen kan naturligtvis tas loss när så önskas även med behållaren kvar i adaptern.

Men!
En punkteringsbehållare kan INTE tas bort från Markill-adaptern förrän den är helt tömd! Dom bildar en enhet som inte kan/får delas innan behållaren är tömd eftersom avstängningsventilen sitter i adaptern, inte i gasbehållaren... Slangen går det dock att avlägsna från adaptern, det är liksom själva meningen med adaptern.

Jo, jag såg ditt inlägg om adaptrar men förstod inte mycket av det. Har aldrig använd gas i småtuber. Men så mycket fattar jag nu efter att ha läst om inlägget att man måste skaffa en adapter och att det finns flera att välja på.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
larran Modifiera Trangia X2 till "standalone" Kök och brännare 6
insco Modifiera trattbrännare till hattbrännare Kök och brännare 17
titantomten Modifiera Optimus Hiker ??? Kök och brännare 16
Stordrulen Modifiera Trangia gasolbrännare Kök och brännare 28
sajberjohan Modifiera gryta Kök och brännare 2
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
tordan69 Modifiera Trangia ? Kök och brännare 3
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
muskifjordi Gängstorlek gasol för äldre primuskök Kök och brännare 11
olasy Koppla engångsgasflaskor till äldre gasolkök Kök och brännare 9
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg