Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder)

Skulle någon kunna ge mig diametrarna på hålet för gasslangen?

Har inte bestämt mig än, men jag tror jag moddar Tatonkan. Trodde faktiskt det redan hade ett "gashål", men jag hade inte tittat så noga. Det har de här två hålen. Nån som kan tänka sig vad de egentligen är ämnade för? Så vitt jag vet har Tatonka ingen egen gasbrännare.

Tänkte fila upp det övre så jag får igenom kopplingen på gasslangen.Tror ni det är dumt, att det har nåt annat syfte? Kan iofs leda slangen genom den nedre urfasningen. Men det känns inte helt hundra att ha slangen nere på marken och sen i en vinkel upp till kopplingen på tuben. Tänker mig att vipprisken ökar.

Hoppas mobilbilden är OK. Min skärm är paj och alla bilder får knäppa färger med ett rastermönster, så jag kan inte avgöra hur den ser ut på datorn.

Bilagor

• tatonka.jpg
    tatonka.jpg
    29.1 KB · Visningar: 560
Senast ändrad:
Eeh... vad är det du behöver föra igenom för nånting? Lägg gasslangen i jacket i kanten när du ställer ner köket bara.

Har inte bestämt mig än, men jag tror jag moddar Tatonkan. Trodde faktiskt det redan hade ett "gashål", men jag hade inte tittat så noga. Det har de här två hålen. Nån som kan tänka sig vad de egentligen är ämnade för? Så vitt jag vet har Tatonka ingen egen gasbrännare.

Tänkte fila upp det övre så jag får igenom kopplingen på gasslangen.Tror ni det är dumt, att det har nåt annat syfte? Kan iofs leda slangen genom den nedre urfasningen. Men det känns inte helt hundra att ha slangen nere på marken och sen i en vinkel upp till kopplingen på tuben. Tänker mig att vipprisken ökar.

Hoppas mobilbilden är OK. Min skärm är paj och alla bilder får knäppa färger med ett rastermönster, så jag kan inte avgöra hur den ser ut på datorn.

Diametern på hålet är 30mm och det ligger 30mm från vindskyddets nederkant (obs ej kant till centrum utan det är från nederkant på vindskyddet till där hålets ytterkant börjar). Rätt så enkelt att komma ihåg :) visst kan man ha slangen i det lilla jacket, och jag tror det är meningen på ditt kök, men det kommer medföra något sämre räckvidd på slangen och om du då kör den stora 450gr flaskan kan det bli rätt tajt. Tipprisken ökar på tuben precis som du skriver. :)

Rekommenderar att du använder en dremel om du har en sådan. Det går att borra upp ett hål och sen klippa med plåtsax men det blir inte snyggt. Det kommer buckla sig lite. Du kan göra det med en hålsåg annars och då blir det perfekt. Finns såna för metall ju som du bara chuckar fast i en borrmaskin.

Det andra hålet som är där är troligen för multibrännare, den har väl nåt vred som skall sticka ut där genom sidan.

Lycka till iaf. Dra ett pm om du undrar ngt :)

... men jag tror jag moddar Tatonkan. Trodde faktiskt det redan hade ett "gashål", men jag hade inte tittat så noga. Det har de här två hålen. Nån som kan tänka sig vad de egentligen är ämnade för? ...
De där hålen är till för någon typ av riktig brännare, dvs en fotogen eller bensinbrännare... Det övre är för reglervredet och det nedre är för bränsleledningen. Hålen sitter inbördes fel i vinkel för en Optimus fotogenbrännare av den typ som sitter i KAP Arctic - annars så skulle jag varit villig att sätta pengar på att det är brännaren...

Jag skulle tagit upp ett korrekt hål för en GB74 väl till vänster om de där två hålen - då har du inte sabbat något om du hittar rätt multifuelbrännare, utan snarare ytterligare utökat förmågorna hos ditt kök...

Aha. Jag misstänkte väl att det var nån tanke med hålen. Jag gör som du säger då. Kan ju sätta mitt hål på andra sidan.

Diametern på hålet är 30mm och det ligger 30mm från vindskyddets nederkant (obs ej kant till centrum utan det är från nederkant på vindskyddet till där hålets ytterkant börjar).

Tack. Är det för diametern på den egentliga cirkeln? Alltså 30 mm plus de där två "öronen"? Antar de är till för att hålet inte ska behöva vara så stort, man får vinkla koppling rätt när den ska igenom?

Rekommenderar att du använder en dremel om du har en sådan. Det går att borra upp ett hål och sen klippa med plåtsax men det blir inte snyggt. Det kommer buckla sig lite. Du kan göra det med en hålsåg annars och då blir det perfekt. Finns såna för metall ju som du bara chuckar fast i en borrmaskin.

Dremel har jag inte, men en hålsåg kan jag kanske köpa eller låna. Ska kolla lite. Har ingen panik, så jag ska luska runt lite.

Aha. Jag misstänkte väl att det var nån tanke med hålen. Jag gör som du säger då. Kan ju sätta mitt hål på andra sidan.

Tack. Är det för diametern på den egentliga cirkeln? Alltså 30 mm plus de där två "öronen"? Antar de är till för att hålet inte ska behöva vara så stort, man får vinkla koppling rätt när den ska igenom?

Dremel har jag inte, men en hålsåg kan jag kanske köpa eller låna. Ska kolla lite. Har ingen panik, så jag ska luska runt lite.

Hej,

Ja det stämmer. 30mm är diametern på det dgentliga hålet. Öronen tillkommer. Tror att de är ca 7mm djupa på var sida, men kan kontrollmäta om du vill. Mina "öron" blev dock inte perfekta som du kan se på bilden, men den går igenom ändå utan problem.

Ja, en hålsåg är det enklaste, sen bara grada av kanterna så man inte skär sig nåt så förbannat.

Tänkte fila upp det övre så jag får igenom kopplingen på gasslangen.Tror ni det är dumt, att det har nåt annat syfte?

När jag någon gång i början av 80-talet (tror inte att det var redan på 70-talet men kan minnas fel) byggde om mitt Trangia till gas (med en brännare från Primus "gräshoppa") så tog jag helt enkelt en bågfil och sågade med lätthet upp i "vindskyddshålen" till den höjd jag önskade, avståndet "mellan två hål i sida" var perfekt. Därefter lite fil på kanterna så var det fixat.

Sedan kom Trangias egen insats som jag nu använder, och har dessutom gjort om proceduren med ett gammalt Trangia till så jag har två kök som använts med gas med sådana urspårningar i vindskyddet. Jag var först lite misstänksam angående hållbarhet och stabilitet men det har inte varit ett enda tillfälle då det har bekymrat på mer än 25-30 år. Hållbara grejer Trangia, Har bytt stekpannor upp uppgraderat kastruller någon gång dock.

Så såga på du uppåt, men jag skulle göra en ny i kanten där vindhålen är för det övre hålet sitter väl långt upp där det nu är för min smak.

Har ni ett Trangia kök från 1970-80 talet (dvs med vetilationshål i undre vindskyddet men utan uttag för gasslang) kan det lätt modifieras genom att klippa/såga upp ett hål 4x4 hål i det redan perforerade området. Jag gjorde så på mina äldre Trangia från tidigt 1980-tal och fungerar bra till att trä igenom kranen+slangen till gasbrännaren.
Syggast hål får men genom att använda en lövsåg med fintandat metallblad. Då räcker den med endast ett borrhål innan man sågar. Grada efter med en fin fil.

Hej,

Ja det stämmer. 30mm är diametern på det dgentliga hålet. Öronen tillkommer. Tror att de är ca 7mm djupa på var sida, men kan kontrollmäta om du vill. Mina "öron" blev dock inte perfekta som du kan se på bilden, men den går igenom ändå utan problem.

Ja, en hålsåg är det enklaste, sen bara grada av kanterna så man inte skär sig nåt så förbannat.

Tack så mycket. Då vet jag allt jag behöver. Nä, öronen behöver du inte mäta. Dem kan jag ju fila upp lite vartefter och prova om prylen går igenom.

Kom på ett ställe där jag kan låna hålsåg - om de har en i rätt dimension. De var lite dyrare än jag trodde. Man måste ju köpa en hållare också.

När jag någon gång i början av 80-talet (tror inte att det var redan på 70-talet men kan minnas fel) byggde om mitt Trangia till gas (med en brännare från Primus "gräshoppa") så tog jag helt enkelt en bågfil och sågade med lätthet upp i "vindskyddshålen" till den höjd jag önskade, avståndet "mellan två hål i sida" var perfekt. Därefter lite fil på kanterna så var det fixat.

Ja, det måste ju också funka. Men ett runt hål är ju alltid ett runt hål. ;)

En ursäkt till DoktorGlas: Missade raden du skrev om det nedre hålet. Jag läste för tidigt på morgonen helt enkelt!

Som plåster på såren: ett tips till dig och alla som läser tråden; fundera på att köpa en stegborr istället. Kan tyckas dyr, men är ovärderlig om man har intresse för att göra fina hål i plåt, och klarar flera diametrar upp till sin max. Dessutom gradar den av hålen snyggt med "steget" till nästa diameter, men inte då om man använder maxsteget.

Här är en på Jula som klarar 30mm. Det som kan döda dem är om man kör för hårt=varmt, så kom ihåg att använda skärolja eller liknande som kyler lite.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-.../borr/borr-for-plat/stegborr-for-plat-180366/

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
larran Modifiera Trangia X2 till "standalone" Kök och brännare 6
insco Modifiera trattbrännare till hattbrännare Kök och brännare 17
titantomten Modifiera Optimus Hiker ??? Kök och brännare 16
Stordrulen Modifiera Trangia gasolbrännare Kök och brännare 28
sajberjohan Modifiera gryta Kök och brännare 2
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
tordan69 Modifiera Trangia ? Kök och brännare 3
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
muskifjordi Gängstorlek gasol för äldre primuskök Kök och brännare 11
olasy Koppla engångsgasflaskor till äldre gasolkök Kök och brännare 9
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg