Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder)

Detta har ju blivit en jäkligt informativ tråd som gick utanför trådstarten lite, men det gör iaf inte mig nånting alls, har lärt mig mycket i denna tråden och de där adaptrarna var väldigt intressanta. Passar på att slänga in min sista fundering (tror jag! :) ) här.

Den adaptern du visar (Polar300) i din första bild, där cp250 (jäkla namn!) ses liggande i ställningen, är det den du menar med trefotsadapter? Ser bara 2 ben på bilden.

Har jag fattat dig rätt att behållaren inte får "rulla"? Hur känsligt är det? Tänker om man inte hittar helt100 plant underlag eller om man kanske har den i båten och det rullar lite som det kan göra ibland om man rör sig lite i båten?

Får passa på att tacka för ypperlig information och det är bra att du påpekar farorna och riskerna. Gas får väl anses väldigt säkert dock under förutsättning att man hanterar det rätt. I händelse av olycka är det rätt stora volymer gas om flaskan brister t.ex.
Otrevligt också om saker och ting plötsligt flammar upp. Gäller att vara riskmedveten. Jag lsgar ofta käk till barnen ute. De kan vara nyfikna och lite för närgångna och råka pilla på saker. Är olyckan framme går det inte att backa bandet. Tänk på det mina vänner. Och att ha gott om tid så man slipper stressa. Det är oftast då man klantar sig.

... Den adaptern du visar (Polar300) i din första bild, där cp250 (jäkla namn!)
ses liggande i ställningen, är det den du menar med trefotsadapter?
Ser bara 2 ben på bilden. ...
Nej, den trefotade är den som syns nere till höger i den andra av de två bilderna. [Den i första bilden var bara ett o-bra experiment. Allt framgår i tråden jag länkade till.] Det är den svarta med tre hopfällbara ben + behållaren du kan välja att använda.
Klicka här så får du upp några stycken på din datorskärm...

... Har jag fattat dig rätt att behållaren inte får "rulla"? Hur känsligt är det?
Tänker om man inte hittar helt100 plant underlag eller om man kanske har den i båten och det rullar lite som det kan göra ibland om man rör sig lite i båten? ...
Plus / Minus en handfull grader gör nog inget, 45 grader vore alldeles för mycket - men det problemet minskar med sjunkande gasmängd i behållaren. När man har övat under säkra former ute på gräsmattan hemma så kommer man underfund med manickens begränsningar...

Nej, den trefotade är den som syns nere till höger i den andra av de två bilderna. [Den i första bilden var bara ett o-bra experiment. Allt framgår i tråden jag länkade till.] Det är den svarta med tre hopfällbara ben + behållaren du kan välja att använda.
Klicka här så får du upp några stycken på din datorskärm...

Plus / Minus en handfull grader gör nog inget, 45 grader vore alldeles för mycket - men det problemet minskar med sjunkande gasmängd i behållaren. När man har övat under säkra former ute på gräsmattan hemma så kommer man underfund med manickens begränsningar...

NU fattar jag. Jag förstod inte först utav din bild att flaskan var tillkopplad 3-foten utan trodde flaskan låg precis bredvid. Fick inte ihop det i min skalle när du skrev att urtaget skulle vara rakt upp osv, och så såg det ut på den bilden som att man skulle sätta något uppochner i den, jag tänkte att det verkade rent livsfarligt. Men länkarna du gav tydliggjorde att där var en anslutning på sidan av 3-foten, så nu klarnar det.

Trodde nämligen först att det var den första bilden som visade vilken adapter du bestämt dig för som du ansåg var OK.
Tack igen, case closed :) Det här är ju gött för att om det inte är ngt jag missar vad gäller leveranskostnader eller liknande, så skulle man komma undan med ca 25% av gaskostnaden under den varmare delen av året. Butangas bör då funka ok ner till ca + 10gr C.

Hm, provade att lägga en order via mitt amazon.de-konto på en 28-pack med CP250. Listat bästa/lägsta pris var €28 + frakt (som visade sig bli €19,90 till Sverige) = €47,90 Med en eurokurs på idag SEK9,50 per euro så blev det SEK 16,25 per behållare. Tillkommer ev. valutaavgift på kortet eller via PayPal?...

Men: campinggasolbehållare räknas som farligt gods hos Posten - så dom fick inte sändas till Sverige. Häpp!

Om nu Biltema, Jula m.fl. tar 19,90 per behållare så undrar jag stillsamt om det är värt 3,65 kronor per behållare att krångla med en import? (Som dessutom riskerar att fastna längs vägen...)

På det kök jag anpassat till gas så har jag bara klippt bort tillräckligt många hål i luftintaget för att slangen ska gå igenom men att köpa en ny underdel till något av de andra köken kan vara en lösning när jag får mer plats att för förvara dem. Tittar man på nypriser blir det iofs nästan billigare att köpa ett nytt kök på en rea eller fortsätta leta på loppisar.

om nuJula[/URL] m.fl. tar 19,90 per behållare så undrar jag stillsamt om det är värt 3,65 kronor per behållare att krångla med en import? (Som dessutom riskerar att fastna längs vägen...)

Skall man minska kostnaden för gasol så kan man lika gärna fylla över från en P11, där ligger kostnaden per kilo på ungefär 10-15% av kilopriset på småförpackningar. Inget att rekommendera i och för sig men det är fullt möjligt.

Hm, provade att lägga en order via mitt amazon.de-konto på en 28-pack med CP250. Listat bästa/lägsta pris var €28 + frakt (som visade sig bli €19,90 till Sverige) = €47,90 Med en eurokurs på idag SEK9,50 per euro så blev det SEK 16,25 per behållare. Tillkommer ev. valutaavgift på kortet eller via PayPal?...

Men: campinggasolbehållare räknas som farligt gods hos Posten - så dom fick inte sändas till Sverige. Häpp!

Om nu Biltema, Jula m.fl. tar 19,90 per behållare så undrar jag stillsamt om det är värt 3,65 kronor per behållare att krångla med en import? (Som dessutom riskerar att fastna längs vägen...)

Fasen att det ska vara så svårt att hitta korrekta fraktpriser då. En såpass stor sajt som amazon borde visa det tydligare, särskilt när det gäller inom EU. När man blir tvungen att regga konto bara för att kunna lägga en testorder för att ens kunna se fraktpriset så blir jag bara lack och ber sajten dra åt fanders. Tummen ner. Tummen upp till dig som lade en testorder och delade med dig till oss andra.
Ber om ursäkt om jag lurade någon här men jag tog för givet att google (vars träff jag länkade till) hade korrekt info. Då vet jag att detta inte är något alternativ.

På det kök jag anpassat till gas så har jag bara klippt bort tillräckligt många hål i luftintaget för att slangen ska gå igenom men att köpa en ny underdel till något av de andra köken kan vara en lösning när jag får mer plats att för förvara dem. Tittar man på nypriser blir det iofs nästan billigare att köpa ett nytt kök på en rea eller fortsätta leta på loppisar.

Jag funderade lite vagt på det att skära upp vid hålen men lade ner det. Det kändes inte rätt att slakta det på det viset, skulle det göras så ville jag göra det snyggt (inget illa ment mot dig nu) :) Jag kan bli lite emotionell med gamla fina grejer.. är tyvärr likadan när det gäller bilar... :p Jo att köpa en ny underdel slog mig också men då skulle det inte vara original längre. Som sagt, jag är inte alltid rationell :D Funderar också på att delarna kanske inte hade passat ihop? Mitt är från tiden före bajonettlåsningen..

Skall man minska kostnaden för gasol så kan man lika gärna fylla över från en P11, där ligger kostnaden per kilo på ungefär 10-15% av kilopriset på småförpackningar. Inget att rekommendera i och för sig men det är fullt möjligt.

Det är nog det vettigaste alternativet om man vill komma riktigt billigt undan. Sålänge man väger den påfyllda tuben...förlåt, flaska heter det, noggrant och ej överfyller så ska det väl vara lugnt. Sen får man väl försöka hålla räkningen på hur många gånger man använder den. Den är väl lite begränsad i antalet på/avskruvningar.

Är inte de jag länkade till på engelska Amazon samma då? Priset var ivf jämförbart. De verkar skicka till Sverige. Gör de trots allt inte det så kommer det upp först i sista steget i köpprocessen och så brukar det inte vara. Jag klickade nämligen på nästan hela vägen.Det brukar stå redan vid varan att den inte sänds till Sverige och gör det inte det så kommer det i början av processen. Så var det också med den andra gastuben jag länkade till, men jag uppmärksammade det inte.

INTE från en P11

Det är oftast ren propan i en P11 (åtminstånde här, Umeå).
Engångs-tuberna pallar inte riktigt trycket från ren propangas.
Dom som fyller om engångstuber använder oftast butangas och då är trycket i tuben rimligt.

/John

Du har nog rätt

Jag har provat fylla från en P11:a och engångsbehållarna har någon gång vänt ut och in på botten. Man får nog minska mängden - vikten- med ca 10 procent för att slippa detta..

Jag funderade lite vagt på det att skära upp vid hålen men lade ner det. Det kändes inte rätt att slakta det på det viset, skulle det göras så ville jag göra det snyggt (inget illa ment mot dig nu) :) Jag kan bli lite emotionell med gamla fina grejer.. är tyvärr likadan när det gäller bilar... :p

Det kök jag använde när jag var ung finns kvar oförstört. :D

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
larran Modifiera Trangia X2 till "standalone" Kök och brännare 6
insco Modifiera trattbrännare till hattbrännare Kök och brännare 17
titantomten Modifiera Optimus Hiker ??? Kök och brännare 16
Stordrulen Modifiera Trangia gasolbrännare Kök och brännare 28
sajberjohan Modifiera gryta Kök och brännare 2
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
tordan69 Modifiera Trangia ? Kök och brännare 3
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
muskifjordi Gängstorlek gasol för äldre primuskök Kök och brännare 11
olasy Koppla engångsgasflaskor till äldre gasolkök Kök och brännare 9
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg