De 4 Esbit-sporkarna i polerat rostfritt levererades idag. 5 dagar från Grenoble till Östhammar är klart bra. Som ni kan se på bilden så är den lite mindre på alla ledder jämfört med LmF-sporkarna, både plast- och titanversionerna. Den har inte någon 'knivkant' på det sätt som LmF har - men det fixar man lätt med en försiktig avstrykning mot en finkornig våtslipsten eller en ännu finkornigare bandslip. Det finns en sida på gaffeldelen som kan användas som knivämne...
Med min avsedda användning som reservbestick i bilarnas handskfack så har den högglanspolerade ytfinishen en klar fördel (=lätt att torka ren!) och vikten absolut noll betydelse. Men! En skärkant (för att dela upp korven på mosbrickan)
måste ordnas, först med
den bristfälligheten löst så är köpet = MVG!
Vikterna: Esbit RF-spork: 35,55g - LmF titanspork: 18,60g - LmF plastspork: 10,25g per styck.
( Vilket dessutom innebär att om man
för säkerhets skull medför en extra i reserv av de ömtåliga plastsporkarna på sin vandring så är faktiskt en ensam titanspork 2 gram lättare att bära än två plastsporkar!
Det hade jag inte tänkt på förut. Och det finns nog skäl till att LmF tagit fram ett skyddande
transportskal till sporken. Min erfarenhet är dock att de går av när man försöker använda plastsporken, inte när den transporteras... Det hade nog varit bättre att införa ett grövre/tjockare skaft, byta till en segare plast - eller att glasfiberarmera den nuvarande plasten... )
Med den rostfria levererades ett textilfodral som ni kan skymta i bildens underkant = klart onödigt IMHO...