Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder)

Jamen det var nog en bra idé! Inte så mycket dyrare än att köpa en hålsåg + hållare och då klarar men ju hål av olika storlekar på hål.

Du behöver inte be om ursäkt. Inte blev jag sur för det där. De flesta av oss skummar nog när vi läser om det är mer än någon rad.

Senast ändrad:
Som plåster på såren: ett tips till dig och alla som läser tråden; fundera på att köpa en stegborr istället. Kan tyckas dyr, men är ovärderlig om man har intresse för att göra fina hål i plåt, och klarar flera diametrar upp till sin max. Dessutom gradar den av hålen snyggt med "steget" till nästa diameter, men inte då om man använder maxsteget.

Här är en på Jula som klarar 30mm. Det som kan döda dem är om man kör för hårt=varmt, så kom ihåg att använda skärolja eller liknande som kyler lite.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-.../borr/borr-for-plat/stegborr-for-plat-180366/

Aluminiumplåten på de äldre Trngiaköken är ganska mjuk och bjuder inte så mycket motstånd vid borrning utan deformeras lätt, speciellt en stegborr eller hålsåg kräver ofta lite mothåll för att funka bra. Därför rekommnederar jag att borra ett litet hål och sedan såga upp det större hålet med en lövsåg.

Ja det är det som gör stegborren bättre än hålsågen. Den fyller ut hela hålet med sin egen solida rundning, vilket gör att risken för deformation är mindre, så skären får bra kontakt, med jämna snitt som följd. Nu har jag faktiskt inte borrat i trangiavindskydd med min, men jag har gjort snygga hål i sockerkaksformar och andra tunna material.

Hålsågar är en annan femma, de försöker ju ta sig rakt ner i plåten "på platten" som ju är plåtens svagaste riktning om man säger så.
När jag använder hålsåg har jag alltid mothåll av trä bakom, vilket ju är svårt.

Ett tips för hålet är väl att prova sig fram till lämplig storlek på hålet med hjälp av en kartongbit. Hålet är ju för att man ska få igenom ventilen i änden på slangen och olika brännare har ju olika ventil så det kanske inte behöver vara så stort egentligen. Med den brännare jag har tror jag att hålet skulle kunna vara mindre, jag använder bara ena "örat" på hålet t.ex.

Först:
TACK nilsanders för tipset om mon rechaud - där hittade jag äntligen LmF-sporken kopierad i rostfritt! Har letat ytligt i åratal (inte för att bära på utan för att ha i bilarnas handskfack) så jag beställde omedelbart fyra stycken. LmF i titan är ju löjligt dyr overkill och LmF i plast är ju löjligt ömtåliga och de går därför oftast bort! Tack!
De 4 Esbit-sporkarna i polerat rostfritt levererades idag. 5 dagar från Grenoble till Östhammar är klart bra. Som ni kan se på bilden så är den lite mindre på alla ledder jämfört med LmF-sporkarna, både plast- och titanversionerna. Den har inte någon 'knivkant' på det sätt som LmF har - men det fixar man lätt med en försiktig avstrykning mot en finkornig våtslipsten eller en ännu finkornigare bandslip. Det finns en sida på gaffeldelen som kan användas som knivämne...

Med min avsedda användning som reservbestick i bilarnas handskfack så har den högglanspolerade ytfinishen en klar fördel (=lätt att torka ren!) och vikten absolut noll betydelse. Men! En skärkant (för att dela upp korven på mosbrickan) måste ordnas, först med den bristfälligheten löst så är köpet = MVG!

Vikterna: Esbit RF-spork: 35,55g - LmF titanspork: 18,60g - LmF plastspork: 10,25g per styck.

( Vilket dessutom innebär att om man för säkerhets skull medför en extra i reserv av de ömtåliga plastsporkarna på sin vandring så är faktiskt en ensam titanspork 2 gram lättare att bära än två plastsporkar! Det hade jag inte tänkt på förut. Och det finns nog skäl till att LmF tagit fram ett skyddande transportskal till sporken. Min erfarenhet är dock att de går av när man försöker använda plastsporken, inte när den transporteras... Det hade nog varit bättre att införa ett grövre/tjockare skaft, byta till en segare plast - eller att glasfiberarmera den nuvarande plasten... )

Med den rostfria levererades ett textilfodral som ni kan skymta i bildens underkant = klart onödigt IMHO...

Bilagor

• PICT8774-72dpi.jpg
    PICT8774-72dpi.jpg
    75.2 KB · Visningar: 501
De 4 Esbit-sporkarna i polerat rostfritt levererades idag. 5 dagar från Grenoble till Östhammar är klart bra. Som ni kan se på bilden så är den lite mindre på alla ledder jämfört med LmF-sporkarna, både plast- och titanversionerna. Den har inte någon 'knivkant' på det sätt som LmF har - men det fixar man lätt med en försiktig avstrykning mot en finkornig våtslipsten eller en ännu finkornigare bandslip. Det finns en sida på gaffeldelen som kan användas som knivämne...

Med min avsedda användning som reservbestick i bilarnas handskfack så har den högglanspolerade ytfinishen en klar fördel (=lätt att torka ren!) och vikten absolut noll betydelse. Men! En skärkant (för att dela upp korven på mosbrickan) måste ordnas, först med den bristfälligheten löst så är köpet = MVG!

Vikterna: Esbit RF-spork: 35,55g - LmF titanspork: 18,60g - LmF plastspork: 10,25g per styck.

( Vilket dessutom innebär att om man för säkerhets skull medför en extra i reserv av de ömtåliga plastsporkarna på sin vandring så är faktiskt en ensam titanspork 2 gram lättare att bära än två plastsporkar! Det hade jag inte tänkt på förut. Och det finns nog skäl till att LmF tagit fram ett skyddande transportskal till sporken. Min erfarenhet är dock att de går av när man försöker använda plastsporken, inte när den transporteras... Det hade nog varit bättre att införa ett grövre/tjockare skaft, byta till en segare plast - eller att glasfiberarmera den nuvarande plasten... )

Med den rostfria levererades ett textilfodral som ni kan skymta i bildens underkant = klart onödigt IMHO...

Skulle det inlägget verkligen ligga i denna tråden...eller kanske i "Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl" ? ;)

( Vilket dessutom innebär att om man för säkerhets skull medför en extra i reserv av de ömtåliga plastsporkarna på sin vandring så är faktiskt en ensam titanspork 2 gram lättare att bära än två plastsporkar! Det hade jag inte tänkt på förut. Och det finns nog skäl till att LmF tagit fram ett skyddande transportskal till sporken.

Så stor skillnad mot RF är väl inte Titan i kostnad, och man kan ju ta fodralet till titanspork?
http://malmooutdoor.se/talta-ata-so...or/ultimate-spork-kit-orange?trackID=29128430

Spork

Offtopic, jag vet. Jag tycker knivkanten på en spork är oanvändbar.
Man måste ju ha två sporkar för att använda den. Annars glider ju maten bara omkring och sågtandningen funkar inte. Funderar starkt på att slipa ner den på mina sporkar.
/John

Ett tips för hålet är väl att prova sig fram till lämplig storlek på hålet med hjälp av en kartongbit. Hålet är ju för att man ska få igenom ventilen i änden på slangen och olika brännare har ju olika ventil så det kanske inte behöver vara så stort egentligen. Med den brännare jag har tror jag att hålet skulle kunna vara mindre, jag använder bara ena "örat" på hålet t.ex.

Jag gjorde som du sa och du hade rätt. Med ett 30 mm hål får jag igenom kopplingen utan att klippa ut några "öron". Så man kan antagligen göra det betydligt mindre. Eller göra det 30 och strunta i öronen.

Nu hade jag iofs ganska mjuk och böjlig kartong (frampärmen till ett kollegieblock), så det är möjligt att hålet behöver vara någon mm större i verkligheten. Ska få tag på nåt bättre att göra en mall av.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
larran Modifiera Trangia X2 till "standalone" Kök och brännare 6
insco Modifiera trattbrännare till hattbrännare Kök och brännare 17
titantomten Modifiera Optimus Hiker ??? Kök och brännare 16
Stordrulen Modifiera Trangia gasolbrännare Kök och brännare 28
sajberjohan Modifiera gryta Kök och brännare 2
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
tordan69 Modifiera Trangia ? Kök och brännare 3
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
muskifjordi Gängstorlek gasol för äldre primuskök Kök och brännare 11
olasy Koppla engångsgasflaskor till äldre gasolkök Kök och brännare 9
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg