Mnt. McKinley

Jeg drømmer om bestigning av Mnt McKinley/Denali i Alaska, visstnok den ultimate topptur.
Er det noen som kjenner til denne?
Tar i mot ALLT av tips, råd, linker etc.

Haakon

Några här på Utsidan har bestigit det...

Hej. Det är några här som har bestigit det. De flesta över "västra kammen" (west buttress). Själv kommer jag på han Fredrik, vad hette han - Sträng? och Peter Ask (med syrra, om jag inte minns fel). Säkert fler, men dessa skrev om sina äventyr. Kan det ha varit 2000? Sök lite under "expeditioner" här på Utsidan...

I övrigt kan du säkerligen höra av dig till Svenska klätterförbundets expeditionskommitte och be om information. Ett antal svenskar har varit där under det senaste deceniet.

I övrigt kan väl sägas satt berget är rätt kallt, eftersom det ligger i en sådan klimatzon och att det snöar förhållandevis mycket. Det kan alltså vara mycket kallare och bistrare förhållanden där än på samma höjd i t.ex. Himalaya. Klä dig varmt!

Lycka till med informationsletandet.

MVH

/Jesper Värn

Precis som Jesper skrev här tidigare så har Peter Ask varit där, ock säkerligen flera andra, men Peters hemsida tycker jag är kalas om man vill veta mer. Den finns på: http://www.ess.slu.se/peterask/fri/ Mer precis information om hans tur till Denali finns här.

Hoppas du hittar något läsvärt där!

/ Nicke

PS. Du har en kalasbra sida Peter! Tack för mycket bra information. DS.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg