Minimala gasbrännare?

Trangia, Primus, Optimus

Trangia är min favorit, oslagbar, hellre lämna något annat hemma året om och prioritera trangian, men mitt senaste tillskott i köksfamiljen heter Optimus Nova, Kanonkök, det fick mig att blåsa bort alla fördomar mot sprit. Det är ett förgasarkök och så finns det en extra tillsats att köpa för ynka 49 spänn som konverterar den till trangia insats. då har du två kök av riktigt kaliber, Optimus är en otroligt kompakt sak att bära med där man i vanliga fall skulle ha använt gasolkök utan vindskydd.

Jag skulle inte byta bort den utrustningen... tro mig...
Optimus har en urdålig hemsida, där får man ingen information överhuvudtaget om produkterna. Är ni i Stockholm. så finns allt att få tag på Naturkompaniet Hantverkargatan, bästa butiken för sådanna inköp.

Re: Trangia, Primus, Optimus

taktsa; sa:
Trangia är min favorit, oslagbar, hellre lämna något annat hemma året om och prioritera trangian, men mitt senaste tillskott i köksfamiljen heter Optimus Nova, Kanonkök, det fick mig att blåsa bort alla fördomar mot sprit. Det är ett förgasarkök och så finns det en extra tillsats att köpa för ynka 49 spänn som konverterar den till trangia insats. då har du två kök av riktigt kaliber, Optimus är en otroligt kompakt sak att bära med där man i vanliga fall skulle ha använt gasolkök utan vindskydd.

Jag skulle inte byta bort den utrustningen... tro mig...
Optimus har en urdålig hemsida, där får man ingen information överhuvudtaget om produkterna. Är ni i Stockholm. så finns allt att få tag på Naturkompaniet Hantverkargatan, bästa butiken för sådanna inköp.

..nu är jag kinkig, men återigen - om man bemödar sig att skriva ett svar på ett inlägg så bör man väl åtminstone läsa frågan först (inte bara rubriken)?
Frågan gälde olika konstruktioners förmåga att driva ut gasen ur flasken, och vad man kan göra för att förbättra den själv.

Stort TACK också till er som förklarat hur det funkar!!

/Per (-inte alltid så grinig som det kan låta)

Inser att ingen har nämnt tipset som många klättrare kör med: Man lindar en koppartråd runt flaskan och låter den sticka in i lågan så den leder värme ner till flaskan.

Detta är dock väldigt riskabelt om man inte har provat ut att temperaturen inte blir för hög (blir flaskan för varm kan den explodera).

Fysik

Gasernas allmänna tillståndslag hette den visst ... tryck * volym = substansmängd * konstant (vid konstant temperatur) - jag hittade den i min gamla formelsamling ..

om substansmängden (mäts i mol) minskar (på grund av att man använder gasen) så minskar väl trycket eller - för volymen är väl konstant ??? trixigt det här ... hmm

man kanske kan tänka sig att volymen är en skalfaktor som bestämmer hur stor påverkan minskningen i substansmängd får, och därmed skulle 2 mindre behållare ge ett högre tryck än 1 större med samma volym? tja, det är väl bara att räkna på det *s*

mvh Håkan Borg
[Ändrat av hakan_l_borg 2003-03-04 kl 22:34]

Jag har också erfarenheten av att dom små röda tuberna är de som har den bästa effekten på ett litet kök. (Äger ett MSR pocketrocket) Om man använder de stora tuberna är det näst intill omöjligt att kräma ut det sista om man har en brännare som sitter direkt på tuben. Dessutom förbättras effekten på tuben om man värmer den innan användandet. Till denna värmning rekomenderas Örebro Kommuns julklapp år 2000, vilket var en vämrekudde som man kan koka och använda igen...

"sista ur flaskan"

Återkom just från en skidtur i den Åländska skärgården och som flera hade jag problem att få det sista ur den stora gasflaskan. Nu har jag gjort ett L-stycke av aluminium med den längre armen 7 cm och den kortare 4 cm. Den fäster jag med en bit gummi, avklippt från en cykelslang på flaskan och sätter ett brinnande stearinljus under. Funkar bra hemmavid, skall ut nästa vecka, få se hur det då går. Borde ju finnas en inbyggd "säkring" genom att gummit borde gå av om det blir för varmt.

koivu

Re: Fysik

hakan_l_borg; sa:
om substansmängden (mäts i mol) minskar (på grund av att man använder gasen) så minskar väl trycket eller - för volymen är väl konstant ??? trixigt det här ... hmm

Gaslagen gäller för gaser. Den gäller inte för vätskor. I en gasolflaska är det från början mest vätska, på grund av trycket.

Det är samma fenomen för t.ex. lustgas (på sjukhus). Lustgaspakets innehåll kan man inte mäta genom att mäta trycket eftersom det är konstant så länge det finns vätska kvar i flaskorna. När all vätska förångats (flaskan är nästan tom) så sjunker trycket, snabbt. Men så länge det finns vätska kvar skall trycket vara konstant eftersom det är trycket som bestämmer om vätskan förångas eller inte.

För luftflaskor och syrgasflaskor gäller gaslagen, det är därför man har manometrar på dem för att kunna se hur mycket som finns kvar, men gasolflaskor och lustgasflaskor väger man för att se hur mycket som finns kvar.

Vänta lite...

är det så att den gamla "sanningen" om att små flaskor behåller trycket längre inte alls stämmer?
Tryckskillnaden borde alltså bara finnas när allt innehåll har förgasats och gasen kan börja expandera.

Om man får bättre drag när man byter från Primus- till MSR-blandning ("de små röda") beror det väl helt enkelt på att MSR har en annan blandning som är bättre (något de ju själva hävdar).

Det som är intressant är ju huruvida två olika stora flaskor med SAMMA gas har olika fräs.

Nån som har svart på vitt?

Re: Re: Fysik

nermander; sa:
hakan_l_borg; sa:

Gaslagen gäller för gaser. Den gäller inte för vätskor. I en gasolflaska är det från början mest vätska, på grund av trycket.

När all vätska förångats (flaskan är nästan tom) så sjunker trycket, snabbt. Men så länge det finns vätska kvar skall trycket vara konstant eftersom det är trycket som bestämmer om vätskan förångas eller inte.

Hmm ..det har du rätt i! Men vad händer när gasflaskan är nästan tom? Förgasas inte gasolen då? Eller går det momentant? Har volymfaktorn någon bäring på när gasolen förgasas? Tex stor flaska: mer kvar när förgasning inleds? liten flaska: mindre kvar när förgasning inleds?
Som sagt, jag vet inte. Kanske nån på AGA vet?

Mvh Håkan Borg
[Ändrat av hakan_l_borg 2003-03-05 kl 16:05]

Re: Fysik

Men vad händer när gasflaskan är nästan tom? Förgasas inte gasolen då?
Jo! Men den sista puffen du får ut när flaskan bara innehåller gasfas räcker kanske 10 sekunder. Så det har mest s.k. akademiskt intresse.
Har volymfaktorn någon bäring på när gasolen förgasas?
Nej. Åtminstone inte för rimliga flaskvolymer. Men de som bygger gasklockor måste nog tänka en extra gång :)

Jämföra äpplen med päron?

Den stora skillnaden mellan Primus gasflaskor och MSR är att Prinus använder en Propan/Butan i sina flaskor, medans MSR och ett par andra firmor använder Propan/ISOButan. I och med att ISObutan har en lägre förångningspunkt än "vanlig" butan, är denna blandning bättre lämpad för vinterbruk. Den ger troligen även en högre effect än den "vanliga" blandningen.

Kan man få tag i GoSystems gasflaskor hemma i Svedala. I så fall har även de ISObutan i sina flaskor och de finns i en rad olika storlekar från 125g och uppåt!

/Utvandraren

Gaskök på vintern

bjornw; sa:
För vinterbruk är det bra att tillverka en tubvärmare av ett gammalt liggunderlag. Gör en platta med en "ring" på som ni ställer ner tuben i. Ringen skall vara lite högre än tuben (så som det går i förhållande till brännaren) för att fånga strålningsvärme och leda det till tuben. Bottenplattan får gärna vara av dubbelt material. På den kan man också ordna fästen för ett vindskydd om man vill.
Hej!

Jag tycker att lösningen med isolering av gasflaskan verkar intressant, men jag förstår inte riktigt vad det gör för nytta. Flaskan blir ju kall när man använder den och liggunderlagsinpackningen isolerar ju bara, den värmer inte. Dessutom fungerar inte stödbenen som man kan sätta under flaskan... Berätta gärna mer om hur det fungerar och om praktiskt handhavande!

Skulle man kunna uppnå samma resultat genom att leda ner värme från brännaren med hjälp av till exempel en strut av aluminiumfolie?

Slutligen undrar jag om det är någon som vet vilken inverkan "höjden över havet" har på användning av gas vintertid. Om man jämför vid samma temperatur, säg -5 grader i Stockholm och - 5 grader på 800 meter över havet i Kebnekaisefjällen.

Tack på förhand!

/JOHAN

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
tango Vätskematning i gasbrännare för nybörjare? Kök och brännare 47
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
avslutmedlemskap0904 Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Moga laga triangia gasbrännare? Kök och brännare 3
nicko_ Gasbrännare under muurika Kök och brännare 6
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
Mumfi Snabb fråga rörande Trangia gasbrännare Kök och brännare 5
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
Västerdalarna Ny gasbrännare 3000W?? Kök och brännare 10
ShadingGray Info om gasbrännare? Kök och brännare 13
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
håhåjajansson Lågans spridning gasbrännare Kök och brännare 2
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
Karpaterna.se Gasbrännare till engångsbehållare utan gängning Kök och brännare 9
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ChristerE Trangia gasbrännare hade sotat igen Kök och brännare 6
marhuz Trasig Trangia-gasbrännare Kök och brännare 9
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
gåsapågen Packning av gasbrännare och Trangia 27-2 Kök och brännare 7
Stordrulen Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Gryningsflickan Krånglande gasbrännare Kök och brännare 6
Staffan Andersson Norskt test av gasbrännare Kök och brännare 11
ala Markill eller Tragias gasbrännare? Kök och brännare 3
tomatchili Rengörning av gasbrännare Kök och brännare 1
eaglerock Gasbrännare i gammalt Trangia? Kök och brännare 14
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
Avslut090305 Gasbrännare? Kök och brännare 4
Tomas J Gasbrännare till Trangia ? Kök och brännare 7

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg