Svar till walk_alone
Missionsarbete riktat mot redan frälsta /enligt någon religion/ är meningslöst. Mitt inlägg var självklart riktat till den som sökte svar på ett komfortproblem, inte till den som redan har Svaret.
Läser man på länken
http://www.paddlingsnyaadress.com/utrustning/gasol.htm
ser man att det är fullt möjligt att dra nytta av gasolens komfort även i kyla. Det har tillverkats (och kanske fortfarande tillverkas) kök där man tillför värme/håller en tub varm under matlagningen. Jag antar oxå att avkylning av gastuben sker även på sommaren och inte mycket värme hinner tillförs tuben från omgivningen en sval försommarmorgon under tekokningen, men det upplevs inte som något problem (om bara tuben inte är svinkall från början).
Det är synd att vi konserverar urgamla lösningsprinciper i stället för att lura ut en bra lösning på två ganska små problem:
1)att skydda gastuben för stark kyla alternativt tillföra lite värme och 2)upplysa om att en blandgastub behöver skakas om rejält för att blandningen inte ska separera.
Det kök som beskrivs på refererad länk är byggt för att köras på ren propan, och fungerar utmärkt då. Men då jag inte upplever gasens brister som något problem, kör jag mest på året-runt-gas (lättare behållare, lättare köpa in) även om den gasen är något lite sämre (marginellt).
Mina erfarenheter gäller inte extremt vinterbruk, vare sig effekt, tillförlitlighet, hanterbarhet med vantar på etc. Tillverkaren lovar -40 vid propandrift, men egentligen är det inte en temperaturfråga utan logistikfråga - vi låter ju inte tuberna vara kalla när matlagning pågår. I -15 funkar det alldeles utmärkt och det räcker nog för de flesta. Förmodligen kan man med lite vana att hantera tuberna på rätt sätt komma ner betydligt längre men det är inte intressant för mej. Logistiken blir allt krångligare...
Jag har således förståelse för att om den omgivande temperaturen vid matlagningstillfället är exstremt låg kanske gas inte är det mest praktiska, men då är problemet reducerat till att gälla ett mycket litet antal verkliga entusiaster. Låt oss andra (99,99%?) få hitta en bra lösning på våra problem.
/Lasse