Gaskök på vintern?

PROPAN-PROPAN-PROPAN,ge fan i butan.
Har mycket lägre kokpunkt än butan och funkar därför avsevärt bättre vid låga temp. Se till att ditt kök tål temperaturen som utvecklas vid förbränning av ren propan.(hög konc. propan) och kör sedan med den gasen. Dyrare men effektivare och du behöver ju bara använda den vid låga temp., annars propan-butan blandning.

Anekdot: Svenska everestexpeditionen fick speciellt producerade kök för att kunna använda ren propan.
 
Detta är en debatt som kommer upp med jämna mellanrum eller så dör den aldrig ut. Gas i kyla är inte bra:
"När gasol omvandlas från vätska till gas, går det åt värme som tas från vätskan själv, från behållaren och från den omgivande luften. Gasol och flaska kyls ner vilket sänker trycket i behållaren."
Läs mer på http://www.sievert.se/sv/gasinformation.htm där finns även kemiska formler :) // Roland
 
Svar till walk_alone

Missionsarbete riktat mot redan frälsta /enligt någon religion/ är meningslöst. Mitt inlägg var självklart riktat till den som sökte svar på ett komfortproblem, inte till den som redan har Svaret.
Läser man på länken
http://www.paddlingsnyaadress.com/utrustning/gasol.htm
ser man att det är fullt möjligt att dra nytta av gasolens komfort även i kyla. Det har tillverkats (och kanske fortfarande tillverkas) kök där man tillför värme/håller en tub varm under matlagningen. Jag antar oxå att avkylning av gastuben sker även på sommaren och inte mycket värme hinner tillförs tuben från omgivningen en sval försommarmorgon under tekokningen, men det upplevs inte som något problem (om bara tuben inte är svinkall från början).
Det är synd att vi konserverar urgamla lösningsprinciper i stället för att lura ut en bra lösning på två ganska små problem:
1)att skydda gastuben för stark kyla alternativt tillföra lite värme och 2)upplysa om att en blandgastub behöver skakas om rejält för att blandningen inte ska separera.

Det kök som beskrivs på refererad länk är byggt för att köras på ren propan, och fungerar utmärkt då. Men då jag inte upplever gasens brister som något problem, kör jag mest på året-runt-gas (lättare behållare, lättare köpa in) även om den gasen är något lite sämre (marginellt).

Mina erfarenheter gäller inte extremt vinterbruk, vare sig effekt, tillförlitlighet, hanterbarhet med vantar på etc. Tillverkaren lovar -40 vid propandrift, men egentligen är det inte en temperaturfråga utan logistikfråga - vi låter ju inte tuberna vara kalla när matlagning pågår. I -15 funkar det alldeles utmärkt och det räcker nog för de flesta. Förmodligen kan man med lite vana att hantera tuberna på rätt sätt komma ner betydligt längre men det är inte intressant för mej. Logistiken blir allt krångligare...

Jag har således förståelse för att om den omgivande temperaturen vid matlagningstillfället är exstremt låg kanske gas inte är det mest praktiska, men då är problemet reducerat till att gälla ett mycket litet antal verkliga entusiaster. Låt oss andra (99,99%?) få hitta en bra lösning på våra problem.

/Lasse
 
Re: Re: Re: Den lille kemisten...

Brune; sa:
Ju mer gas man förbrukar i en flaska med butan–propan blandning, desto mindre blir andelen propan och följaktligen blir det kvarvarande bränslet sämre vid låga temperaturer.

Så, använd gaser anpassade för vintern på vintern ungefär tills de är 3/4 tömda. Sen kan du betrakta flaskan som sommar-gas. Ungefär som att använda urslitna vinterdäck på sommaren.
 
Bärbar propan

När jag var på Svalbard för några veckor sedan hade vi det riktigt kallt, nattemperaturen låg under -30 (det var dit termometern gick). Vi anväde ett propankök som stod i ett eget matlagningstält (ingen baconlukt i soveposen), så köket var rejält kallt. Det funkade hur bra som helst! Lit problem med kondens-propp i köket en gång, men i övrigt mycket bra.

Nu undrar jag, finns det några bärbara propanförpackningar som inte väger multum? Köket på bilden tidigare i tråden, där tuben utgjorde ett ben, vad väger det? Hur mycket rymmer tuben?

/Bensinfantasten
 
Re: Bärbar propan

Vandrare; sa:
Nu undrar jag, finns det några bärbara propanförpackningar som inte väger multum? Köket på bilden tidigare i tråden, där tuben utgjorde ett ben, vad väger det? Hur mycket rymmer tuben?

/Bensinfantasten

Eftersom det är mitt kök, så är det väl enklast att jag svarar. På gasflaskan läser jag innantill. Tara 0,86 kg. V=0,82 liter. Fyll 0,34 kg. Eftersom jag bara använder köket vid paddling ligger köket undanstoppat bland kanotgrejerna någon vecka till (bilden är från köksbordet förra sommaren). Tilläggas kan att jag har köpt köket på någon loppmarknad. Det tillverkas inte längre, men gasflaskan (returflaska) tillverkas fortfarande och går att lämna in och få (+betala lite) en full i utbyte.
Sedan har jag modifierat köket lite. Jag har sågat av de 2 benen och skarvat ihop dom med var sitt ”skarvhylsa” (från ELFA, avsett för axlar till vridpotentiometerar 1/4 tum om jag ninns rätt) för att göra packningsvolymen mindre. Det orangea (stavas det så, brandgula) på benen är spinnakertejp för att benen ska vara lättare att se när benen ligger omonterade på marken. Jag behöver med denna konstruktion en liten skruvmejsel och det gäller att inte slarva bort denna eller någon av skruvarna.
Ett vindskydd behövs också. Ska ”konstruera” ett av aluminium folie. Hur man gör detta finns det flera gamla inlägg om, och nu funkar sökfunktionen igen.

Är någon intresserad av vikten på köket så skriv ett mail eller inlägg så ska jag försöka komma ihåg att väga köket, på min inte alltför noggranna köksvåg. Som jag skrev använder jag bara köket vid paddling och då är låg vikt inte någon prioritetsfråga, utan snarare tvärtom. Lite tunga saker i botten av kajaken gör kajaken stadigare.

primus2059_mont_gif.gif


/Per Brune
 
Fält test

Just hemkommen från en 7 dagars skidtur i Trollheimen, Norge med inslag av bivaknätter. Kan jag bara konstatera att gaskök tillsammans med Isopro bränsle fungerade alldels utmärkt och jag märkte faktiskt ingen större skillnad effektmässigt mot att använda köket sommartid. Bra vindskydd och varm gastub som möjligt borde medgöra att man kan använda gas till låga temperaturer.

Väderinfo underturen: +3C - -7C, mestadels lungt- kuling (=inblåst...), Snöfall de mesta dagrna.
 
Svar till cjonsson (Cristoffer Jonsson)

Ja, så är det. Jag kör ju på ibland ren propan och ibland blandgas. Blandgasen är tillräckligt bra i vintertemperaturer för ´mjukisar´, särskilt i de höga smala tuberna som tål lite högre tryck och således laddas med lite mer propan av leverantören (notera särskilt OK:s billiga tuber). Propanmatning är bäst, men man kommer ganska nära med blandgaslösningar.
Men som du påpekar: det gäller bara att hantera tuberna rätt - de får helst inte vara svårt nerkyla när man börjar laga mat (under matlagningen kan gasen på olika sätt tillgodogöra sig lite spillvärme). Med lite friluftsvana och kunskap kan man ha det ganska bekvämt även i ganska kännbar kyla. Jag tror att t ex Trangians utomordentliga vindskydd gör att ALLA vätskebrännare som inte appliceras i en Trangia ger sämre slutresultat i fält än Trangia med gas (och varm tub). Men jag accepterar tanken på att en KAP i Trangia är en bättre lösning under mycket kalla förhållanden.

/Lasse
 
Har inget testat SnowPeaks blandgas??

Vandrare; sa:
Nu undrar jag, finns det några bärbara propanförpackningar som inte väger multum?

I Globetrotter-katalogen har jag hittat blandgasburkar (SnowPeak GigaPower) med 65% propan och 35% isobutan. Skruvgänga, antagligen samma som för andra blandgasburkar. Har inte testat den själv än, men den borde vara bättre för vinterbruk än blandgas med högre butanhalt.

Ingen som har testat den??

/ Lennart
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg