OK, här kommer en liten beskrivning (dock utan bild), men först en varning. Detta är enbart för vana användare av kök där vikten betyder skillnaden mellan att kunna smälta snö till vatten eller lida. Det här är knappast något som tillverkarna rekommenderar... Kom inte till mig och klaga när ni har sprängt er själva i luften!
Det klassiska sättet att lösa detta på är att ta ett kopparrör, banka det platt och sedan böja det som ett U runt gasflaskan så att det passerar botten och sedan böja in de fria ändarna i lågan. Nackdelen med detta är att värmen blir väldigt koncentrerad till några få punkter (själva gasflaskan har ganska dålig värmespridning). Skumplasten (liggunderlagsbit) som man isolerar med bränns ganska lätt sönder.
Så vad jag gjorde var en variant. Jag klippte ut en några centimeter bred remsa av kopparplåt, böjde den runt i en cirkel som precis passar till flaskan och nitade ihop ändarna. Innan detta gjorde jag några bockningar á la tegelpanna för att alltihopa skulle kunna fjädra lite och därmed passa på alla tänkbara fabrikat av flaskor (diametern kan variera någon mm). Sedan nitade jag på två spröt av kopparplåt som går upp och in i lågan och mjuklödde även skarvarna för bästa värmeledning. Värmen sprids nu mycket jämnt över hela kopparringen (temperaturen blir aldrig så hög att mjuklödningen smälter). Sedan tillverkar man enkelt en pyjamas av liggunderlag och isolerar hela historien med, även (framförallt) botten så att man kan ställa köket direkt i snön. Det som kräver lite experimenterande är hur kraftig ringen och spröten skall vara - för lite och det händer inget, för mycket och det händer desto mer... Vad man i praktiken får göra är att böja in spröten olika mycket i lågan beroende på hur kallt det är. Även om det inte är så kallt ute så har denna metod fördelen att det kan bli ganska bra sprutt även när flaskan börjar bli tom.
Att använda aluminium i stället för koppar kan inte rekommenderas eftersom det dels smälter i lågan, dels kommer att gå av efter att ha böjts några gånger.
Som sagt, jag har använt metoden en säsong med bra resultat men nu är det dags & pensionera riggen och göra en ny. Även koppar smälter något i lågan och blir sprött efter lång tids användande. Ska se om jag orkar fixa fram en bild på alltihopa.
/M