MIndre bemedlade och räknenissarnas värld

Jag tycker det mer låter som ni tycker er "stå över" de som har i ert tycke "dyra" kläder eller "fina märken" snarare än att det skulle vara så att det är "ett måste" i friluftslivet.

Ni går och irriterar er på folk som inte har de märken eller den prisnivå ni anser att man behöver EGENTLIGEN, ni tar er rätten att döma att folk har "för" dyra saker. Detta utifrån nån sorts halmdocka om att dessa skulle tro sig vara förmer (något jag aldrig märkt)

En sorts omvänd snobbism ur en falsk underdogposition.

Jag har varken Hillebergtält eller Lundhagskängor eller Houdinin-fleecetröjor för 2000 kronor styck - men har inga problem om folk köper och använder dessa produkter. I alla fall så länge de inte tittar ner på mig för att jag inte har dessa produkter. Och det har jag aldrig varit med om. Jag har aldrig varit med om att nån med Hillebergtält sagt något nedlåtande om mitt Bergans-tält eller att en Houdinibeklädd typ pekat finger åt min billiga team sportia-fleece. Sånt där finns mer i i huvudet på en själv tror jag oftare än i verkligheten.

Nej verkligen inte. Detta är vanligt överklassförakt. Självklart avskyr vi minder bemedlade som kämpar för hyran varje månad er snobbjävlar som inte arbetat på riktigt en enda dag i ert liv och reser rundor på lyxresor med lyxutrustning och sedan skryter och tror att ni gjort något lika utmanande som vi som gjort samma turer på riktigt.

Och sådana finns det många av här på utsidan. En vanlig knegare skulle aldrig rekommendera en annan knegare som ber om tips på billiga tält att köpa ett överprissatt märkestält för tusentals kronor. Detta förekommer i åtskilliga tält-trådar på forumet och är rent uselt lureri, det är många användare här som man kan anta arbetar för olika tält-tillverkare. Tråkigt att forumet inte har regler mot sådant.

Jag tycker det mer låter som ni tycker er "stå över" de som har i ert tycke "dyra" kläder eller "fina märken" snarare än att det skulle vara så att det är "ett måste" i friluftslivet.

Ni går och irriterar er på folk som inte har de märken eller den prisnivå ni anser att man behöver EGENTLIGEN, ni tar er rätten att döma att folk har "för" dyra saker. Detta utifrån nån sorts halmdocka om att dessa skulle tro sig vara förmer (något jag aldrig märkt)

En sorts omvänd snobbism ur en falsk underdogposition.

Jag har varken Hillebergtält eller Lundhagskängor eller Houdinin-fleecetröjor för 2000 kronor styck - men har inga problem om folk köper och använder dessa produkter. I alla fall så länge de inte tittar ner på mig för att jag inte har dessa produkter. Och det har jag aldrig varit med om. Jag har aldrig varit med om att nån med Hillebergtält sagt något nedlåtande om mitt Bergans-tält eller att en Houdinibeklädd typ pekat finger åt min billiga team sportia-fleece. Sånt där finns mer i i huvudet på en själv tror jag oftare än i verkligheten.

Halaj!

Det känns som du har missförstått mig (eller har byggt en halmdocka ;-)).
Det jag hakar upp mig på att det skall vara så märkvärdigt!
Herregud, de skall ju bara cykla till jobbet liksom!
Sen, vad deras lyckrabrallor eller de där skorna man klickar i pedalerna kostar har jag ingen aning om.

För info har jag ett Black Diamondtält och Meindlkängor.

//T

Man får säga att en del saker får kosta pengar.

" Jag är inte rik men jag lägger inte pengar på pub kvällar"
Jag Själv är inte rik och sparade ihop till mitt tält och jag har mer användning av det än att gå på puben 8 gånger per månad. Allt handlar om prio vad man gör med sina pengar.

Själv har jag kvar mina slitvargar LK70 och LK35 som är billigare än dagens ryggsäckar.
sedan finns det kända märken och okända märken som kan vara av samma kvalitet.

Bor man som jag gör på landet så blir det ej mycket besök hos butiker som säljer friluftsutrustning för det kostar att resa också, så det är därför man blir frågvis på denna sida än att som i mitt fall fara ner till Luleå eller Kiruna och kolla på grejor för det blir i långa loppet dyrt att tafsa på prylar för att sedan bestämma sig.

Sedan ska man fråga sig vad man själv passar i. Jag kanske går i mina militärgröna saker men för mig är det en prio för mig själv lika så för vad andra gillar ha på sig.

En hel del sansade inlägg och några andra som tar i så man spricker. Som oftast finns risken att man talar förbi varandra.
Marknaden erbjuder en enorm mängd bra och tekniskt utvecklade produkter för friluftsbranschen idag jämfört med för bara några decennier bakåt. En till glädje utveckling. Frågan från början var inte om det är dåligt utan lite mer sofistikerat. Kanske det tål att upprepas. Är det bra att prisnivån på just kläder blivit så hög på friluftskläder med tanke på att det antagligen är just det enskilda varumärket man söker lyfta fram.

Att det är bra plagg är vi överens om men är prissättningen som stigit kraftigt de sista åren sunt? Motsvarar det den tekniska utvecklingen eller konkurrensen? Eller är det en fråga om att det finns en mycket köpstark kundkrets som köper utan att tveka som styr detta?

Kanske ordet räknenissar är förklenande men om man kunde föra en sansad diskussion utan övertramp vore det intressant. Kanske vi missförstår varandra men det går att tycka att både friluftsbranschens ökade marknadsandel och vinst är bra samtidigt som vi har en kritisk syn på exempelvis prisutveckling som inte nödvändigtvis motsvarar marknad eller teknisk utvecklingen,

Ge gärna synpunkter men ni som inte tillför någor vettigt, låt bli!

Det finns ett stort utbud över hela världen. Det gäller att veta vad man vill ha. Att handla utifrån funktion och vad man vill betala för.

Snöar man in på märken finns det många fina och dyrbara grejor, men en del av sporten är ju att hitta alternativen.

Sen om det är i begagnade sektorn, reor eller fyndlådor. Loppis eller marknader spelar mindre roll, bara de har funktionen.

go tur

Billigt funkar, men inte hur länge som helst. Visst kan vissa grejer vara väldigt hållbara ändå, och det gäller ju att förstå slitaget innan man dömmer ut det enkla och billiga. Att ha med en sopsäck som regnplagg funkar utmärkt om det bara regnar en eller två gånger.

Men det mesta av det som jag skaffade billigt/fick gratis för 40 år sedan är inte längre kvar pga att det är utslitet eller utkonkurrerat.

Jag har kanske skaffat nytt vart 10:e år i snitt och har 4-5 tält, 4-5 liggunderlag, 4-5 sovsäckar, 4-5 kök, 4-5 jackor och regnställ samt 4-5 ryggsäckar. de äldsta funkar fortfarande och har en plats i vissa lägen som backup eller pga egenskaper som andra av mina ägodelar saknar, Mina första fjällräven tält och sovsäckar funkar fortfarande efter 40 år, Lundhags och Becks kängor och skor också, Klättermusens bomullsjacka och byxor likaså, liksom Patagonia fleece mm. Gummistövlar, regnställ, HH fleece, handskar, sockar, mindre ryggsäckar och underställ är utnötta men vissa höll 20 år, Trangiaköken är uppgraderade när gasen och nya kastruller kom för 25 år sedan, Ryggsäckarna från fjällräven och senare Klättermusen är 40 resp 25 år.
Även om jag nu nog skulle kunna skaffa nytt varje år så är det ju som sagt funktionen som är grejen, när ett nytt behov uppstår får man fundera på om det är värt investeringen eller om man klarar sig med det gamla. Eller kan komplettera via lån eller annat budgetalternativ.

Vad jag vill påtala är väl att man mycket väl kan klara sig med det enkla och billiga om det uppfyller kravet som behovet just nu ställer. Men kostnadsmässigt är nog chansen att man om man köper bara för att det är billigt liten att det blir hållbart i längden. Köper man det som man har behov av över längre tid, och med någorlunda kvalitet, så blir det förmodligen billigare i längden och man kan fortsätta att ha det som ett komplement till nya inköp.
Med tilltagande bekvämlighet (ålder) så hamnar avlagda grejor som fungerar på landet, i båten så man slipper packa med sig full utrustning varje gång, eller ärvs av barnen (som inte har råd att köpa allt nytt på en gång). Resursbesparande återbruk till allas vårt bästa.

Löpskor och orienteringsskor går det åt 2-4 par per år men träningskläderna kan hålla i 10 år om man inte måste ha rätt färg och design. Det är snarare så att man undviker att köpa för att reklam och annat tillför garderoben mer än man kan slita ut (om man överhuvud taget vill bära den på sig).

Sedan finns det ju dom som tror att man måste ha viss saker, helt okritiskt utan att tänka på funktion. Jag kan inte ha tjocka tröjor och dunjackor till vardags någon gång på året, för det skulle ge mig överhettning, andra har det hela sommaren för att det är mode. Vi har alla olika behov, vissa funktionella, andra mer trygghetsskapande.

Jag förstår inte riktigt vad TS menar...?

Om jag börjar på prylsidan har det väl aldrig varit ett större spann av saker och priser, allt från Biltema, ITAB, Engelsen osv upp till märkesbutiker. Att alla företag i kedjan försöker maximera sin vinst är väl rätt självklart då det är så saker och ting fungerar om man inte driver nån form av subventionerad verksamhet. Förstår inte hur man kan få friluftsprylsmarknaden till ett monopol och räknenissar finns i alla företag o branscher.

Är väl väldigt enkelt och få begränsningar för att komma ut i skog o fjäll i dagsläget. Finns fina leder med allt från vindskydd, stugor / vandrarhem eller helt enkelt tält för den som vill. Det "svåraste" 'är väl att ta sig till och från fjällen men så har det ju alltid varit.

Jag tycker det är bra att fler o fler upptäcker glädjen med att vara i naturen.

TS är väl någon vänstertomte.

Det är korrekt att det ofta är höga priser på frilufsutrustning men precis som "förr" så behöver man inte lägga ut multum på utrustning.

Dessutom så var exempelvis fjällräven och lundhags svindyrt även förr.

Sen att det finns puckon som litar på säljare. Doehh.

Tiggarmail har förekommit och det är i och för sig inget konstigt med det. Men grunden i friluftslivet är ju att bara gå ut med ett matpaket och njuta.

Till fjälls drog vi med vad vi hade, vaddstoppade sovsäckar, smärtingryggsäckar och gummistövlar. Det var mindre funkis, ibland kallt och vått men vi gjorde det, kom hem och funderade på hur det skulle kunna göras bättre.

Något fick vi som present och annat fick man spara till och komplettera med, snälla vänner lånade ut lite till nästa fjälltur och så växte erfarenheter och bättre utrustning, år för år.

TS bild är väl den som jag sett i butiker några gånger att en komplett utrustning kostar som en bra jordenruntbiljett och den som handlat blir oförmögen att lyfta ut det hela i följebilen i ett lyft. Därför blir det väl inte så många fjällturer med den utrustningen, tyvärr.

Mjukstart med stugtur rekommenderas till nybörjare både för utrustningsmängd minskas till bärbart samt att det finns torkmöjligheter.
go tur

Nu ska vi inte heller glömma att ett internetforum lätt lockar fram tankar på vilken utrustning som är bäst, vilka märken man ska satsa på osv. Man kan diskutera tältmodellers pris och funktion med främlingar rätt enkelt.

När man väl är ute skiter man väl i sovsäckens märke om den bara håller en varm nog.

Hur stjärnhimlen ter sig för en stadsbo när den sakta framträder under en lång nordisk sensommarskymmning eller hur man bär sig åt för att stå ut med sitt eget sällskap i två dygn utan alla distraktioner man har hemma är svårare att ta upp på såna här forum.

Om man vill se positivt på saken kanske folk inte är såna prylnördar som de verkar vid första anblicken.

jag har mängder av kläder och prylar som jag har samlat på mig genom åren, ingen av dom tillhör det billiga segmentet. därmed inte sagt att jag har betalat fullt pris för dom. långtifrån. men jag ser ingen motsättning i att ha kläder från överskottslagret exempelvis, funkar det för en person så är det bra. jag väljer det som fungerar för mig och respekterar vad som gäller för andra.
jag skulle vilja påstå att den hårda konkurensen har pressat ner priserna generellt, även när man ser på den allmäna inflationen. prylar var inte billigare för i tiden, framförallt fanns det mindre.
sedan är det ju alltid bra att vara påläst, det gäller snart sagt allt. att stövla in på naturkompaniet (som verkar ha som prispolicy att vara dyrast) och fråga efter en komplett utrustning för en fjällvandring är att be om att bli skinnad. ung som seob skriver.
en annan sak som jag inte riktigt förstår är attityden att om man går omkring på stan med en dyr fjälljacka är man helt "fel" (det har förekommit i tidigare trådar). Om jag köper en arcteryx jacka, ska jag bara använda den när jag vandrar? hur mänga här vandrar mer än, säg halva året? Jag använder mina klärder överallt, utomlands, vandring, i stan osv.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg