Intressant fråga som jag försökt att ägna lite tid åt på sistone.
Min slutsats är att det beror på hur skyddet/tältet utformas. Cuben är väldigt rivstarkt och kan därför göras tunnare än silnylon med bibehållen rivstyrka. Däremot tål det inte nötning lika bra som nylon. Det tål inte heller stick lika bra och ytan på cuben är inte lika halkig (i brist på andra ord) så snö fastnar mer.
Därför använder nästan alla företag som gör skydd/tält i cuben en kvalitet som är lite tyngre än vad som skulle behövas om det bara var rivstyrkan man var ute efter. Det gör att viktskillnaden blir mindre mellan cuben och silnylon än den teoretiskt skulle kunna vara.
Sen är det tältets konstruktion: ett bombsäkert vintertält med flera stänger som korsar varandra, ventiler, absider och inte minst innertält i väv (skydd mot drivande finkornig snö) kommer att väga obetydligt mindre än motsvarande silnylonversion eftersom innertältet och stångfästen/kanaler, ventilationslösningar och stänger utgör en stor del av vikten. Priset på en sådan skapelse i cuben lär dock bli tyngre eller närmast astronomiskt.
Samtidigt som cuben har sämre vinteregenskaper eftersom snö lättare fastnar i materialet.
Så gissningsvis tycker inte t ex HB att den relativt lilla viktskillnaden och de något sämre egenskaperna i snö går att sälja in med den prislapp som skulle bli aktuell för ett 4-säsongs bombshelter i cuben.
Så min egna uppfattning är att Cuben i tält/skydd gör sig bäst i enkla konstruktioner typ pyramider och tarpar. Där är det i stort sett bara materialvikten plus linor och någon stång det handlar om, och då blir viktskillnaden mest påtaglig.
...för övrigt tycker jag att HB/Helsport/? borde göra en riktigt genomarbetad pyramid, gärna i cuben
.
//J