MIndre bemedlade och räknenissarnas värld

Att lättare mtrl alltid är sämre stämmer inte....cuben, VX21 VX33 m,m är mtrl som är lättare och slitstarkare än äldre mtrl. Är lite konstig att tro att man inte kan ta fram lättare och bättre i form av slitstyrka.
Antar att folk menar att ett tjockare tyg av ett material generellt sett är starkare än ett tunnare...

TS är väl någon vänstertomte.

Trist med en kväkande " Grodas" mindre smarta kommentar.

Som skrivits tidigare, bra med branschens tekniska och även ekonomiska utveckling som gett oss ett stort urval.

Den fråga som åsyftas är huruvida företag som exempelvis Fenix styrning av marknaden bara okritiskt är att ropa halleluja till.
Att bli beskylld för att vara någon slags "vänstertomte" kanske säger mer om den som skriver dumheter.

Vi tar och klistrade in denna information:

FENIX OUTDOOR I SAMMANDRAG

Fenix Outdoor är en internationellt verksam koncern inriktad på produkter för natur och friluftsliv. Bolaget är noterat på Nasdaq OMX, Stockholm, Mid Cap. Målsättningen är att vara en global aktör inom utveckling och försäljning av utrustning och kläder för ett aktivt friluftsliv.

Koncernens verksamhet har i huvudsak varit baserad på grossistförsäljning av produkter med det egna varumärket Fjällräven. År 2001 förvärvades detaljhandelskedjan Naturkompaniet AB. Därefter har Tierra Products AB, Primus AB, Hanwag och Brunton förvärvats vilka tillsammans med Fjällräven utgör affärsområdet Brands. År 2011 förvärvades Partioaitta Oy. Partioaitta och Naturkompaniet ingår sedan December 2014, tillsammans med Globetrotter GmbH, i Frilufts Retail Europe AB, koncernens retail segment.

Ok, är Grodan med?

Den här utvecklingen borde ha både för och nackdelar. Det är det här som borde kunna diskuteras på ett vettigt sätt.

Men med ett okritiskt synsätt så kanske sådana som vederbörande inte har något vettigt att tillföra.

För övrigt är "undertecknad vänstertomte" egen företagare sedan trettio år med erfarenhet...

Förstår fortfarande inte riktigt vad du är ute efter ? Tycker du Fenix är för stora eller har du något emot det företaget?

Det finns fortfarande massor av alternativ om man inte vill köpa något från Fenix gruppen.

Du får gärna vara lite mer specifik i vad du vill ha synpunkter på.

M Förstår fortfarande inte riktigt vad du är ute efter ? Tycker du Fenix är för stora eller har du något emot det företaget? Det finns fortfarande massor av alternativ om man inte vill köpa något från Fenix gruppen. Du får gärna vara lite mer specifik i vad du vill ha synpunkter på.[/QUOTE sa:
////

I klartext, är det en bra utveckling när ett företag köper upp flera klassiska företag inom friluftsbranschens tillverkande sektor och utvecklar en egen detaljistkedja som styr marknaden. Är det nödvändigtvis något som gagnar konsumenten. I flera trådar och kommentarer har den ökade prisutvecklingen tagits upp. Det finns en köpstark kundkrets som betalar priser som antagligen är högre än om konkurrensen vore större. Av den anledningen är min frågeställning är det bara bra? Är det en provocerande frågeställning?

Som jag skrivit tidigare finns det för och nackdelar. Lek med tanken att Fenixgruppen skaffar sig än större marknadsandel. Förvägrar återförsäljare som inte rättar in sig i ledet och leveransvägrar. I en marknadsekonomi sätts en sund konkurrens ur spel av en sådan utveckling.

Huruvida jag personligen köper eller inte är rätt ointressant. Är själv kund på deras produkter och har även sett positivt på viss produktutveckling men frågan borde kunna diskuteras. Eller är det någon som känner sig förorättad av någon anledning.

////

I klartext, är det en bra utveckling när ett företag köper upp flera klassiska företag inom friluftsbranschens tillverkande sektor och utvecklar en egen detaljistkedja som styr marknaden. Är det nödvändigtvis något som gagnar konsumenten. I flera trådar och kommentarer har den ökade prisutvecklingen tagits upp. Det finns en köpstark kundkrets som betalar priser som antagligen är högre än om konkurrensen vore större. Av den anledningen är min frågeställning är det bara bra? Är det en provocerande frågeställning?

Som jag skrivit tidigare finns det för och nackdelar. Lek med tanken att Fenixgruppen skaffar sig än större marknadsandel. Förvägrar återförsäljare som inte rättar in sig i ledet och leveransvägrar. I en marknadsekonomi sätts en sund konkurrens ur spel av en sådan utveckling.

Huruvida jag personligen köper eller inte är rätt ointressant. Är själv kund på deras produkter och har även sett positivt på viss produktutveckling men frågan borde kunna diskuteras. Eller är det någon som känner sig förorättad av någon anledning.

oligopol är aldrig bra, men där är vi inte riktigt än. jag upplever det som att konkurrensen i sverige är hård och priserna pressas ned till förmån för kunderna, när jag var i usa i våras kollade jag in r.e.i butiken, men priserna var ung. som i sverige eller ngt dyrare.
när jag började handla friluftsprylar för 20 år sedan fanns det mindre konkurrens och högre priser. det som saknas i sverige är kanske dom riktigt små företagen som finns i usa. dessa är oftast nischade och har intressanta produkter, nackdelen är att priserna blir rätt höga.

Det är ju inte direkt så att naturkompaniet styr prisutvecklingen inom svensk friluftshandel. Däremot har de mutat in ett eget hörn med kvalitetsprodukter där man som kund vet att det kostar lite mer. Man vet ju att om man vill ha en viss typ av märken och om man är beredd att betala priser som inte är pressade det minsta och inte letar extrapriser så kan man alltid gå till naturkompaniet

Vill man köpa prispressade priser och noname-märken kan man ju alltid gå till näthandeln eller till XXL eller nån sportkedja. Sen är det ju så att vissa statusmärken säljs nästan enbart till rek-priser och sällan blir billiga, men det är ju de märkenas policy. Det är lättare att hitta ett par Haglöf-skor på rea än ett par Hanwag. Det är bara att acceptera.

Ju mindre man har att röra sig med ju viktigare blir överväganden och prioriteringar. Men i praktiken brukar det vara de med minst marginaler som har råd att röka, gå ut och köpa skräpmat samt har varukorgen full med onödigheter i kassakön.

De som har råd letar reor, tillfällen och har vettigare mat i varukorgarna.

Livet är inte rättvist och blir det inte heller.

Givetvis har somliga ullmärken köpt blodig ull och exklusiva friluftsmärken har så höga priser som marknaden tål. Det ligger i sakens natur. De som inte kan spara tillräckligt kan klaga hur länge de vill.

Min friluftsgarderob och utrustning, hopkommen under reor och slumpar, inte perfekt men funktionell för mig.
Mycket bra i klädväg via jobbarbodar.

Att veta vad man vill ha, vad det får väga och kosta gör det enklare att leta.
go tur

Finns en hel del inlägg med tips hur man kan få bra upplevelser för mindre pengar. Det gör tråden läsvärd IMHO.

OT. Är inte Hilleberg rätt ute föresten. Cuben fibre är väl ganska överlägset Hillebergs vävar?

Thure

Intressant fråga som jag försökt att ägna lite tid åt på sistone.

Min slutsats är att det beror på hur skyddet/tältet utformas. Cuben är väldigt rivstarkt och kan därför göras tunnare än silnylon med bibehållen rivstyrka. Däremot tål det inte nötning lika bra som nylon. Det tål inte heller stick lika bra och ytan på cuben är inte lika halkig (i brist på andra ord) så snö fastnar mer.

Därför använder nästan alla företag som gör skydd/tält i cuben en kvalitet som är lite tyngre än vad som skulle behövas om det bara var rivstyrkan man var ute efter. Det gör att viktskillnaden blir mindre mellan cuben och silnylon än den teoretiskt skulle kunna vara.

Sen är det tältets konstruktion: ett bombsäkert vintertält med flera stänger som korsar varandra, ventiler, absider och inte minst innertält i väv (skydd mot drivande finkornig snö) kommer att väga obetydligt mindre än motsvarande silnylonversion eftersom innertältet och stångfästen/kanaler, ventilationslösningar och stänger utgör en stor del av vikten. Priset på en sådan skapelse i cuben lär dock bli tyngre eller närmast astronomiskt.

Samtidigt som cuben har sämre vinteregenskaper eftersom snö lättare fastnar i materialet.

Så gissningsvis tycker inte t ex HB att den relativt lilla viktskillnaden och de något sämre egenskaperna i snö går att sälja in med den prislapp som skulle bli aktuell för ett 4-säsongs bombshelter i cuben.

Så min egna uppfattning är att Cuben i tält/skydd gör sig bäst i enkla konstruktioner typ pyramider och tarpar. Där är det i stort sett bara materialvikten plus linor och någon stång det handlar om, och då blir viktskillnaden mest påtaglig.

...för övrigt tycker jag att HB/Helsport/? borde göra en riktigt genomarbetad pyramid, gärna i cuben :).

//J

Intressant fråga som jag försökt att ägna lite tid åt på sistone.

Min slutsats är att det beror på hur skyddet/tältet utformas. Cuben är väldigt rivstarkt och kan därför göras tunnare än silnylon med bibehållen rivstyrka. Däremot tål det inte nötning lika bra som nylon. Det tål inte heller stick lika bra och ytan på cuben är inte lika halkig (i brist på andra ord) så snö fastnar mer.

Därför använder nästan alla företag som gör skydd/tält i cuben en kvalitet som är lite tyngre än vad som skulle behövas om det bara var rivstyrkan man var ute efter. Det gör att viktskillnaden blir mindre mellan cuben och silnylon än den teoretiskt skulle kunna vara.

Sen är det tältets konstruktion: ett bombsäkert vintertält med flera stänger som korsar varandra, ventiler, absider och inte minst innertält i väv (skydd mot drivande finkornig snö) kommer att väga obetydligt mindre än motsvarande silnylonversion eftersom innertältet och stångfästen/kanaler, ventilationslösningar och stänger utgör en stor del av vikten. Priset på en sådan skapelse i cuben lär dock bli tyngre eller närmast astronomiskt.

Samtidigt som cuben har sämre vinteregenskaper eftersom snö lättare fastnar i materialet.

Så gissningsvis tycker inte t ex HB att den relativt lilla viktskillnaden och de något sämre egenskaperna i snö går att sälja in med den prislapp som skulle bli aktuell för ett 4-säsongs bombshelter i cuben.

Så min egna uppfattning är att Cuben i tält/skydd gör sig bäst i enkla konstruktioner typ pyramider och tarpar. Där är det i stort sett bara materialvikten plus linor och någon stång det handlar om, och då blir viktskillnaden mest påtaglig.

...för övrigt tycker jag att HB/Helsport/? borde göra en riktigt genomarbetad pyramid, gärna i cuben :).

//J

hilleberg + cuben skulle bli astronomiska priser, terra nova gör några tält i cuben och vissa ligger över 10k...

hilleberg + cuben skulle bli astronomiska priser, terra nova gör några tält i cuben och vissa ligger över 10k...

Cuben är dyrt oavsett tillverkare, så det är helt klart en nischprodukt.

Oavsett, bredden på friluftsmarknaden är väsentligt större än när undertecknad började
för länge sen.

Som insnöad på pyramidshelter kan jag konstatera att de finns i prisklassen 200 USD till 900 USD (cuben).
Och inte en enda av dessa säljs av Fenix outdoor ;).

Tycker det ser lika ut på kläd- och köksfronten liksom ryggsäck och sovsäck, bra och billig utrustning samsas med dyr kvalitet och dessvärre också pryttlar som är mer varumärke än prestanda.

Lösningen är enligt mig att höra med användare och välja klokt och utifrån sina förutsättningar. Börja med att låna, köpa beg eller enkelt. Själv vandrade jag ett antal år med gummistövlar, FMs långa regnkappa/byxholkar/sydväst och min gamla ramsäck från 70-talet, mitt gamla xgk och en 2-kilos syntetsäck. Gissar att jag fortfarande skulle kunna hitta motsvarande prylar för max ett par lax...

//J

////

Jag håller inte med riktigt, som jag skrev i mitt första inlägg har väl prisspannet aldrig varit så stort som det är idag ?
Du kan köpa billiga alternativ med helt ok kvalitet (enligt mig) på tex ITAB och diverse webföretag. Någon nämnde även xxl och deras rea priser brukar vara riktigt bra ibland, etc, etc. Vill man sen ha märkesvaror så är det som inom vilket annat segment som helst, man får betala mer helt enkelt.

Att Fenix skulle utgöra någon fara tycker jag inte då utbudet och antalet aktörer är rätt så stort inom friluftsområdet.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg