Detta kallas för "ett naturligt monopol" - och sådana skall vara strikt och mycket hårt reglerade av MÄKTIGA övervakande myndigheter. Vi ser många sådana, inom numera avmonopoliserade, branscher; elnätet - fjärrvärme - vatten&avlopp - etc. Enda undantaget jag kommer på här och nu är det fasta telenätet (det så kallade "kopparnätet") som myndigheterna inte tog ifrån Telia (på samma sätt tex som man tog ifrån Vattenfall rikselnätet) - och det bäddade för en mycket mysko avreglering av telet... Och dessutom så är våra monopolövervakare alldeles för tandlösa i Sverige! Titta bara på EI...Jag håller inte med dig här - De enda verkliga monopol jag kan se i (den svenska) friluftsvärlden är att det endast är STF som erbjuder stugboende i stora delar av de svenska fjällen och möjligen att vissa järnvägslinjer som är viktiga för friluftslivet i Norrland bara har en leverantör av persontågtransporter. I båda dessa fall finns det dock rationella förklaringar till varför det är svårt att bedriva verksamheten på något annat sätt.
Jag håller inte med dig här - Hade vi haft en sant fungerande stenhård marknad så hade priskonkurrensen varit direkt mördande - vilket vem som helst kan se att vi inte har.När det gäller utrustning har nog däremot aldrig situationen varit bättre ur en ren konkurrenssynpunkt - själva motsatsen till monopol alltså! Precis som flera andra i tråden redan konstaterat är konkurrensen på friluftsmarkanden stenhård ...
Jämför gärna med vad du ser på nätet om förhållandena på den brittiska marknaden (språket är ju begripligt därav just den jämförelsen): Där är konkurrensen direkt mördande, oavsett branch/marknadsnisch - och varenda företag försöker SÄLJA! Vanligtvis genom att hålla lägre (och öppet publicerade) konsumentpriser än sina upplevda konkurrenter. Detta har till viss del eliminerat den slutna grossist- och generalagent-funktionen (vilket enbart är till den medvetne slutkonsumentens fromma!) genom att många grosshandlare säljer direkt till konsument när konsumenten så ber om det. Vilket vem som helst som tänker naturligtvis gör... Så länge våra svenska tillverkare/grossister/generalagenter envisas med att INTE sälja direkt till en slutkonsument (som aktivt ber om leverans) så kommer vi att fortsatt ha en konstlat hög prisnivå i Sverige. Konkurrensutsatt marknadsekonomi är en fråga om att eliminera onödiga kostnader - och alla mellanled är sådana omotiverade extrakostnader.