MIndre bemedlade och räknenissarnas värld

Lägger man lite tid på det så får man hela utrustningen till ett väldigt bra pris idag. Jämfört med inkomstnivåerna skulle jag nog säg att man måste lägga en mindre del av sin månadslön idag än för 30 år sedan för att kunna genomföra en fjällvandring.

Däremot och vad jag tror TS försöker poängtera är att det idag är "inne" eller lätt beskrivs som ett "krav" att lägga tiotusentalskronor på utrustning inför sin första fjällvandring trots att så inte alls är fallet.

Går jag som grön in på Naturkompaniet och säger att jag inte gjort någon fjällvandring och behöver allt, kommer det föga förvånande bli väldigt dyrt då det också ligger i säljarens intresse. Tar jag mig däremot tid och undersöker vad som är viktigt, vad jag kan låna och vad jag kan köpa begagnat kommer jag nog både få en lättare och bättre packning som jag dessutom begriper mig på.

Problemet är nog att folk inte lägger ner den tiden utan snabbt som attan ska iväg för att "ha gjort det" och sen vara klara.

Detta är såklart en grovt generaliserande bild som inte är rättvis, men jag kan hålla med om att det känns vanligare med denna inställning idag även om jag saknar bra faktaunderlag för det.

Samtidigt dyker det upp motpoler, de som tycker det ligger lite i bedriften att klara sig på enkla prylar eller på liten budget något jag har mycket större respekt för.

För även om man är hyfsat bemedlad gör vi alla avvägningen mellan tid och pengar. Vräker man ut pengar på utrustning får man också jobba mer och lägga mindre tid i skogen. En prioritering jag själv ofta misslyckas med då man lätt faller in i normen med heltidsarbete, karriär och 6 veckors semester där allt måste hinnas med.

/Gustav

Läser här på forumet ibland frågor som kommer från friluftsintresserade som inte har större erfarenhet. Det gäller utrustningsfrågor och vad som kan rekomenderas. Tålmodigt har det här forums erfarna deltagare besvarat alla olika frågor som ställs. Det är något som alla som ägnar tid och bra råd här borde Ifå en stor eloge för. Fantastiskt fint.

En annan tanke som infinner sig är den här pryl och speciellt klädfixeringen som blivit till både glädje och sorg för insteg i friluftslivet. Visst har den tekniska utvecklingen varit till glädje. Samtidigt känns det som att det blivit till ett hinder. Att ta en enkel tur i vår fjällvärlds mest enkla och fint inbjudande ställen som jämtlandsfjällens mest besökta ställen med utgång från Storulvån borde inte skrämma nybörjare utan större erfarenhet. Tyvärr tror jag att de företag dom en gång gick i bräschen för ett folkligt deltagande i fjällvandringen numera behärskas av räknenissar som vars vinstmaximering exkluderar en stor grupp människor som räds ta den mest enkla fjälltur om man inte investerar i monopolföretagens överdrivna krav på utrustning.

Jag var på ett besök på ett av Stockholms största butiker för utrustning och blev lyssnande till ett samtal mellan en kund och säljaren. Ryggsäcken kallad väskan av den unga säljaren avhandlades och diverse plagg för ett värde av ett pris som exkluderat de flesta.

Är det så som vi som har erfarenhet och kunskap anser ska vara vägledande i framtiden? En välmående urban medelklass med dess köpkraft som skrämmer bort övriga.

Jag tycker personligen om den tekniska utvecklingen men känner mig främmande för räknenissarnas monopoliserade friluftsbransch. Att köpa funktionella kläder för flera tusen kronor som vars funktion inte nödvändigtvis ligger i "Hilleberg" nivå känns som charlatanernas marknad.

Den unga kille eller tjej som vill investera i utrustning idag måste ha en större plånbok än vad vi äldre hade i samma ålder.

För dem som tvekar, i min ungdom kilade vi runt med utsvängda jeans och tunga regnplagg. Det med dåtidens utförsäljning av militära plagg och kängor funkade. Fjällen och naturens skönhet var inte mindre.

Friluftsliv kostar inget alls. Det är bara töntar som har dyra väskor och funktionskläder. Militäröverskott säljs ut hur mycket som helst idag, det har aldrig varit lättare att handla från mil. överskott nu med internet. Att säljaren använde den korrekta termen "väska" var ju roligt. Finns ju en del på forumet som missat svenskalektioner och inte förstår det där...

Halaj!

Kul! Ett läger påstår attt det inte behöver vara så märkvärdigt, men säger att att hälleberg är ett måste. för 10 000 kr
Mitt förra jobb (stor arbetsgivare) cyklade jag dit. Iförd något vindställ inköpt på stadium/intersport, för några hundringar. Alla andra i omklädningsrummet såg ut som de precis avverkat ett delpass i Tour de france. Min fråga: tror de verkligen att man måste se ut sådär för att cykla till jobbet, eller poserade de för varandra?

//T

Friluftsliv kostar inget alls. Det är bara töntar som har dyra väskor och funktionskläder. .

Jag tycker det mer låter som ni tycker er "stå över" de som har i ert tycke "dyra" kläder eller "fina märken" snarare än att det skulle vara så att det är "ett måste" i friluftslivet.

Ni går och irriterar er på folk som inte har de märken eller den prisnivå ni anser att man behöver EGENTLIGEN, ni tar er rätten att döma att folk har "för" dyra saker. Detta utifrån nån sorts halmdocka om att dessa skulle tro sig vara förmer (något jag aldrig märkt)

En sorts omvänd snobbism ur en falsk underdogposition.

Jag har varken Hillebergtält eller Lundhagskängor eller Houdinin-fleecetröjor för 2000 kronor styck - men har inga problem om folk köper och använder dessa produkter. I alla fall så länge de inte tittar ner på mig för att jag inte har dessa produkter. Och det har jag aldrig varit med om. Jag har aldrig varit med om att nån med Hillebergtält sagt något nedlåtande om mitt Bergans-tält eller att en Houdinibeklädd typ pekat finger åt min billiga team sportia-fleece. Sånt där finns mer i i huvudet på en själv tror jag oftare än i verkligheten.

Senast ändrad:
Så snart någon nämner ordet "tält" kommer minst ett inlägg om hur Hilleberg är det enda som duger, och hur dum personen som köpt tältet är som inte köpte ett HB istället. Där kan vi tala om att driva upp kostnaderna för friluftsliv...
Här duger det minsann inte med ett tält för 2-3 000 för en person som ska sommartälta 1 vecka/år.

Detta är inte specifikt riktat mot personen som gjorde det i den här tråden, det finns många militanta hillebergianer på det här forumet.

Så snart någon nämner ordet "tält" kommer minst ett inlägg om hur Hilleberg är det enda som duger, och hur dum personen som köpt tältet är som inte köpte ett HB istället. Där kan vi tala om att driva upp kostnaderna för friluftsliv...
Här duger det minsann inte med ett tält för 2-3 000 för en person som ska sommartälta 1 vecka/år.

Detta är inte specifikt riktat mot personen som gjorde det i den här tråden, det finns många militanta hillebergianer på det här forumet.

...och så fort någon påpekar att Hillebergstälten faktiskt är bra grejer (om än dyra och långt ifrån det enda kvalitetsalternativet på marknaden) så kommer en ström med inlägg som ironiserar över den inbillade hillebergianmaffian på utsidan.

I just det här fallet var det ju inte någon som jämförde Hilleberg med Everest utan Hilleberg med STF.

Finns en hel del inlägg med tips hur man kan få bra upplevelser för mindre pengar. Det gör tråden läsvärd IMHO.

OT. Är inte Hilleberg rätt ute föresten. Cuben fibre är väl ganska överlägset Hillebergs vävar?

Thure

Det var jag som skrev om min 10.000 kr hilleberg här i tråden.
Egentligen roligt att det finns så mycket bråk här om det rätta sätt att leva ett friluftsliv.
Som inte-svensk som bodde under många år i Portugal är Sverige för mig helt enkelt ett paradis när det gäller utstyr och prylar.
Att ha affärar som Naturkompaniet och XXL i varje stad är riktigt luxuriös. Man kan välja bland så många varumärken och det finns så många (mer eller mindre) nödvändiga och praktiska artiklar. I Portugal var det väldigt komplicerad att bara hitta vattentäta kläder (speciellt som kvinna- att vara utomhus och ha "tuffa" hobbies är för män) eller en isyxa.
När jag vandrade med stavar blev jag retad av en turguide. Att ha skor speciellt för att vandra i fjällen eller flera ryggsäcker är nånting som de flesta tycker är helt konstigt.
Under flera år tältade jag 2-3 månader per år utan att ha en fick- eller pannlampa men använde ljuset av min telefon, hade en sovsäck för sommartemperaturer som var för stor för en 50l ryggsäck och ett liggunderlag från Lidl. Det var inte roligt, det var väldigt jobbigt. Samma med skavsår av vanliga sockor i gympaskor när man svettas mycket.
Att ha en friluftsaffärar mitt i innerstan där man kan köpa allt som man kan bara föreställa sig är verkligen bara kult. Det betyder inte att jag köper allt utan någon tanke om det verkligen behövs, jag har en ganska tajt budget och försöka välja det som kan hålla i många år. Samtidigt så älskar jag känslan att upptäcka en ny pryl, nånting som är praktiskt, och som kan göra min nästa resa ännu roligare. Det kan vara ett trangia kök eller bestick speciellt för vandring/uteliv.
Jag tycker även det är kult när folk går med retro eller väldigt billigt utrusning, men med tanke på allt som jag har sett i Portugal och Spanien måste säkerheten vara en prioritet. Många som lider, skada sig (eller värre) när de går utan passande utrustning och kunskap.
I Sverige kan det vara ett lyxproblem där man säger "jag vet så mycket om fjällen, att jag kan klara en vecka på kalfjället i bomullskläder och är därmed överlägsen över dom som behöver goretex från topp till tår."
Där jag lärde mig om vandring var det en fantastisk överraskning att upptäcka att ja måste inte vandra med gympaskor och i bomullsbyxor.
Tänkta bara att skriva det här, för att ger lite perspektiv på vad vi diskuterar om.

Senast ändrad:
... Att säljaren använde den korrekta termen "väska" var ju roligt.
Finns ju en del på forumet som missat svenskalektioner och inte förstår det där...
Bra - kan du då förklara för oss fossil (som faktiskt har lärt oss "ärans och hjältarnas språk" på den tiden det kallades för modersmålsundervisning, inte för svenska): Varför, Sedan när och Hur det kommer sig att - en ryggsäck skulle kallas en "väska"? Och gärna så att vi kan finna argumenten övertygande och korrekta...

PS
Wiktor Haglöf var alltså fel ute när han för över 100 år sedan sålde sin första produkt - vilket var en "skolryggsäck: Nr 6. Ryggsäck utan yttre ficka med läderklaff."

Halaj!

Det brukar ju vara så att när tält diskuteras brukar det inte dröja många inlägg förrän Hilleberg dyker upp. Hela armadan av hillebergägare infinner sig i tråden och prisar den. Hängivenheten står inte ett väckelsemöte hos jehovas efter.

Men jag tror att hela TS är fel ute. Det behövs inte alls några räknenissar och marknadsförare för att folk skall handla långt dyrare produkter än de behöver.
Mitt förra jobb (stor arbetsgivare) cyklade jag dit. Iförd något vindställ inköpt på stadium/intersport, för några hundringar. Alla andra i omklädningsrummet såg ut som de precis avverkat ett delpass i Tour de france. Min fråga: tror de verkligen att man måste se ut sådär för att cykla till jobbet, eller poserade de för varandra?

//T

Haloj Tapio!

Har slitit ut mitt fjällräven kupoltält med alu topp och efter dennes pensionering blev det ett HB. Av den anledningen att det ska användas i många år och jag ställer höga krav. Jag har inte nödvändigtvis blivit en HB predikant för det... Finns starka konkurrenter till lägre pris men så blev mitt val.

Men grejen är;

Jämförelsen för min del med HB tält visavi kläder i samma prisklass, med det menade jag att jag är inte säker på att många plagg som har fler köpare just för att det är frågan om kläder och inte tält är prissatt utifrån krassa bedömningar vad marknaden kan pressas betala. Att som i grundexemplet en byxa och dito skaljacka för tillsammans 8.000:- låter "något" dyrt... Därav mitt filosoferande kring om inte marknadsavdelningar och ekonomichefer på några av våra märkesledande fabrikat använder sig av en högst modern säljprofil för sitt sortiment. Dvs att genom att höja prisnivån så stärker man varumärkets exklusivitet utan att nödvändigtvis ha höjt produkten tekniska nivå. Om man jämför exempelvis Tierra med HellyHansen så tror, -tror jag mig märka en skillnad där trots att plaggen antagligen är tekniskt jämförbar. Kanske ett dåligt exempel, var bara en hastig koll på några plagg jag var ute efter.

Visst är det glädjande att branchen fått ett stort och nytt kundsegment och ingen förvägrar väl företagen att tjäna pengar. Den filosofiska aspekten var närmare den; det ursprungliga friluftslivet med naturupplevelsen i centrum visavi den prisutveckling som skett bara de senaste senaste åren på kända märkesplagg i kedjor som dominerar flera led.

Annars som någon skrev helt rätt, det finns billiga instegsgrejor på typ Biltema vilket är glädjande.

I övrigt, en sista kommentar, att kalla en gammal hederlig ryggsäck för väska är en styggelse och har säkert sin bakgrund i ett styrelserum på söder...

Jag är glad för vårt Hillebergtält. När jag och dottern viker av leden för att gå till någon fin plats har vi flera gånger fått oroade blickar på vår ärvda eller lågbudgetutrustning, men när de ser vårt Hillebergtält pustar de ut och säger att det här är inga problem för oss, vi har ju ett bra tält.

Jag har varken Hillebergtält eller Lundhagskängor eller Houdinin-fleecetröjor för 2000 kronor styck - men har inga problem om folk köper och använder dessa produkter. I alla fall så länge de inte tittar ner på mig för att jag inte har dessa produkter. Och det har jag aldrig varit med om. Jag har aldrig varit med om att nån med Hillebergtält sagt något nedlåtande om mitt Bergans-tält eller att en Houdinibeklädd typ pekat finger åt min billiga team sportia-fleece. Sånt där finns mer i i huvudet på en själv tror jag oftare än i verkligheten.

Den som har tejpade sömmar på sin vindjacka är väl medveten om det och registrerar i 99 fall av 100 om även de tillfälliga bekantskaperna ute på fjället har det. Sen lägger inte alla så stor vikt vid ovanstående faktum.

Vid senaste fjällturen i midsomras med familjen upp på Kebnekaise stötte vi på många olika slags figurer. Två killar i 18 års åldern visste inte hur dom skulle sätta upp sitt lånade budgettält iförda dyngsura jeans och collegetröjor. Vi var riktigt oroliga för hur dom skulle klara toppbestigningen med tanke på att det var -10°C och vinterliknande förhållanden med meterdjup snö på toppen kvällen innan samt att den ena av killarna led av svår diabetes.
Det absolut sista vi tänkte på var tejpade sömmar eller senaste prylarna i övrigt. Torra kläder och billiga regnställ hade lugnat oss betydligt. Vi skänkte dom våra handskar och hoppades på det bästa. Såg inga löp under efterföljande dagar om ungdomar i livsfara så tror och hoppas att allt löste sig till det bättre.

Träffade även på en man i 50-års åldern som var i god form med liknande utrustning som de ovan nämnda ungdomarna. Han klarade toppturen galant på 10-12 timmar. En person bland ett gäng scouter som fick avbryta och kände sig nödgade att vända innan kaffedalen, fällde en nedlåtande kommentar om mannens utstyrsel och fick mothugg direkt av en annan scout som menade på att han iaf klarade toppen. Där har vi ett exempel på hur kläderna faktiskt gick före prestationen. Så nog finns det alltid ett "rätt och fel" tänk bland en del fjällrävar...

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg