Det där med parerskydd...
Jag har en kniv med parerskydd, men poängen är att parerskyddet är mycket litet, upphöjningen
ger pekfingret ett litet tryck som känns av nerverna i fingret på sidan, den infon drar till hjärnan via nervbanorna, hjärnan fattar då att det är säkert att krama kniven, får hjärnan inte den infon så lättar hjärnan på greppet, och justerar greppet till säkert läge igen, det vill säga där det inte finns vass egg, med andra ord skaftet.
Jag vet av erfarenhet att om jag använder mina tälj/snideriknivar till !annat" så skadar man sig lätt, då man tar i olika mycket i olika vinklar.
Vid snideri/täljning har jag ungefär samma kraft, och täljer bort mindre och små träspån från arbetsstycket, och risken att halka in på kniveggen är i stort sett obefintlig, utom då jag blir vansinnig över att trähästhelvetens ena ben blev avskuret i ett obetänksamt läge, och jag stöter kniven i närmsta annans mage med stor kraft.
Så det pyttelilla paresktddet på min eminenta kniv är inte mycket att ha om jag skulle stöta kniven i något och halka in på eggen, där måste ett större parerskydd finnas i vägen för att handen inte ska glida över till knivbladet.
Min personliga åsikt är att ska kniven användas till allt möjligt, i olika vinklar och med olika kraft, så är ett sådant här litet parerskydd jag beskrev värdefullt.
Så ett parerskydd av rätt slag är av godo på en Alltmöjligtbuschcraftkniv.
Så Seved, små tryckpunkter,signalställen på kniven, referenser för handens känsel går nog att utveckla mer.
Så tycker jag sedan länge och även i dag.
peter