Men du Patric, skär du av en 3-4 cm tjock växande sly mojäng ? yxan går det ju inte med, då viker den sig ju ?
jag skär av dessa, det är bara en fråga om teknik.. detta har vi etablerat i tidigare trådar. kräver dock träning och skills, en del feta moves om man säger så..
Har en kompis som alltid ska klyva veden med en yxa, all ved alltså, jag fattar inte varför, det brinner ju upp med en gång, i början på elden är det givetvis lämpligt, men sedan vill man ju inte sitta o mata på hela tiden, då är det ju hela vedträn som gällr.
Jag gillar yxan, men vikten gör att jag nästan aldrig tar med den, bågsågen o kniven fixar elden.
Läste inte Yngve Ryds bok förrän förra året, det var inget nytt i den.
jag fattar inte heller det där med att klyva veden.. man klyver ved för att man ska torka den inte när man bara ska elda i skogen..
Det där med buschcrafting är väl inget lagstadgat sätt att bete sig på, utan man gör väl praktiska saker med kniven i skogen, jag har kniven även som stämjärna ibland, så för mig finns inga gränser för vad den får vara med om, och den har stått pall i många år trots den omilda behandlingen.
självklart inte, naturligtvis är det upp till var och en hur man använder kniven men det ger fetare credd om man köra snygga moves..
En kniv TYCKER JAG ska kunna användas till så mycket som möjligt, har hänt att jag slagit in spik med den också,,,förlåt Patric.
hemma ja!! jag har två hinkar med moror hemma, en med slöa och en med vassa, när jag jobbar på gården tar knivarna ohygligt med stryk och normalt slipar jag dom slöa på bandslipen men det händer oftare än sällan att jag drar av dom med vinkelslipen..
i skogen är det andra grejer, där måste man visa skogen respekt för att få credd..