kalla det överlevnad, bushcraft eller vad ni vill.. alla använder kniven olika, jag kan till exempel inte finna en enda anledning att hugga eller hacka med en kniv, inte heller att slå på den med andra redskap, jag anser att det är fel sätt att använda en kniv som är ett skärande verktyg.. nu finns det andra som gillar att hacka och hugga och tycker att en kniv är ett hugg och hackverktyg.. därför kan man inte säga att en överlevnad/buschcraftkniv ska vara på ett visst sätt utan den måste passa den aktuella personens sätt att arbeta med kniven.
Men du Patric, skär du av en 3-4 cm tjock växande sly mojäng ? yxan går det ju inte med, då viker den sig ju ?
Har en kompis som alltid ska klyva veden med en yxa, all ved alltså, jag fattar inte varför, det brinner ju upp med en gång, i början på elden är det givetvis lämpligt, men sedan vill man ju inte sitta o mata på hela tiden, då är det ju hela vedträn som gällr.
Jag gillar yxan, men vikten gör att jag nästan aldrig tar med den, bågsågen o kniven fixar elden.
Läste inte Yngve Ryds bok förrän förra året, det var inget nytt i den.
Det där med buschcrafting är väl inget lagstadgat sätt att bete sig på, utan man gör väl praktiska saker med kniven i skogen, jag har kniven även som stämjärna ibland, så för mig finns inga gränser för vad den får vara med om, och den har stått pall i många år trots den omilda behandlingen.
En kniv TYCKER JAG ska kunna användas till så mycket som möjligt, har hänt att jag slagit in spik med den också,,,förlåt Patric.
Men du Seved, är det en allroundkniv så stämmer den väldigt bra, jag har alltid två med mig, den mindre till kött o fågel o sniderier, det funkar kanon.