Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder

Ett av mina favoritmärken är www.icebreaker.com/ dom gör bland annat ullkläder för högprestanda idrott, man gör idag ullunderställ som konkurrerar med syntetmaterialen gällande prestanda, något dyrare men jäkligt mycket trevligare.

www.icebreaker.com/ har med hållbarhet, etik och spårbarhet för varje unikt plagg.. Riktigt ball..
 
Jag besökte ett seminarium om just det här för mindre än en vecka sen. På besök var Haglöfs, Houdini, Woolpower och Tentipi. Det blev mycket intressanta diskussioner, och man kan väl säga att tillverkare av friluftskläder förlorar på att inte ha någon helst miljöaspekt kopplad till företaget. De absolut flesta måste på något sätt vara medvetna om problemen och ha en viss kvalitet på produkterna (för att undvika slit och släng). Men faktumet kvarstår att det är företag, och deras mål är att sälja. Men ett visst nytänk finns ändå: Houdini t.ex. har börjat med uthyrning av kläder till de som bara behöver friluftskläder någon enstaka gång per år.

Men som tidigare nämnts så finns det några som står ut lite extra:

Patagonia är helt klart det största företaget som sätter stort fokus på miljön. De är transparenta och på deras hemsida kan man hitta information om väldigt mycket kopplat till tillverkningsprocessen. Dock kvarstår dock faktumet att de tillverkar kläder med exempelvis Gore-tex.

Vaude har jag också hört ska ha stort fokus på miljöaspekter. De är den enda tillverkaren jag känner till som tillverkar "ekologiska" tält.

Houdini har som sagt var uthyrning av kläder, och har återvunnet material i sina skalkläder. De är också anslutna till Bluesign, en kvalitetsmärkning med hänsyn till miljön. All klädtillverkning i Europa (alltså slutprocessen, nästan all tillverkning av tyger och material sker ändå i Korea/Japan/Kina).

Klättermusen har ekologisk bomull och skalkläder utan flourkarboner som är tillverkat av återvunnet material. Dessutom har de fokus på kvalitet.

Fjällrävens eco-shell är också flourkarbonfritt och av återvunnen plast.

Woolpower har tillverkning av alla kläder i Östersund, MEN all ull kommer från Patagonien i Sydamerika.

Polartec, den största tillverkaren av fleecetyger, är anslutna till Bluesign också.


Det finns så sinnessjukt mycket aspekter av vad miljövänlighet är eller inte, att det är svårt att säga något generellt. Vid bomullsproduktion används ofantliga mängder vatten, vid ekologisk bomullsproduktion används ännu mer vatten. Men tillverkning av bomullskläder är ofta inte en kemisk process. Däremot tillverkning av vattentäta skalkläder kräver knappt någon odlingsyta och bara en bråkdel så mycket vatten, men utsläppen från sådan tillverkning är desto värre!

Spontant föredrar jag kläder som kräver mycket vatten (vattnet är trots allt i ett kretslopp på jorden och försvinner aldrig) framför kläder som medför utsläpp av giftiga substanser.

Generellt tycker jag dock att de kläder som håller längst är mest miljövänliga, nästan oavsett hur de produceras.
 
Jämfört med andra produkter, så har industrin kring friluftsprodukter kommit jättelångt.

Hur många tillverkare av mobiltelefoner är miljömedvetna? Finns det någon?

Biltillverkare? Den enda aspekten av bilproduktion som är miljömedveten som jag har lagt märke till är vilken typ av bränsle som bilen använder, men ingen bryr sig om HUR bilen produceras eller VAR eller med VILKA råvaror. Med tanke på de sjukt låga priserna på bilar (speciellt på andrahandsmarknaden) måste ju tillvägagångssättet i produktionen vara horribel. En 12 år gammal bil och ett 12 år gammalt Hillebergtält kan ju kosta lika mycket (!!!).

Datorer?

Möbler?

Smink?

Kameror?

Hus?

Mat är väl det enda där stort fokus ligger på miljön. "Ät vegetariskt", etc.
 
Jämfört med andra produkter, så har industrin kring friluftsprodukter kommit jättelångt.

Hur många tillverkare av mobiltelefoner är miljömedvetna? Finns det någon?

Biltillverkare? Den enda aspekten av bilproduktion som är miljömedveten som jag har lagt märke till är vilken typ av bränsle som bilen använder, men ingen bryr sig om HUR bilen produceras eller VAR eller med VILKA råvaror. Med tanke på de sjukt låga priserna på bilar (speciellt på andrahandsmarknaden) måste ju tillvägagångssättet i produktionen vara horribel. En 12 år gammal bil och ett 12 år gammalt Hillebergtält kan ju kosta lika mycket (!!!).

Datorer?

Möbler?

Smink?

Kameror?

Hus?

Mat är väl det enda där stort fokus ligger på miljön. "Ät vegetariskt", etc.

När det gäller aktiva produkter brukar största miljöbelastningen ligga i användningen och inte i tillverkningen. Tex när det gäller bilar så är det mycket värt om man kan göra en bil som drar mindre bränsle... och här går det ju iaf till viss del åt rätt håll.
Vi har ju i princip hela kedjan för biltillverkning i Sverige, så det är väl ganska enkelt att kolla hur produktionen ser ut.
På vilket sätt har priset på andrahandsmarknaden någonting med produktionen att göra?

När det gäller elektronik gissar jag att återviningen åtminstone är är rätt hög (pga skrotvärdet)? Här har vi ju även ett stort problem med utvinningen av råvarorna, som tex http://www.fairphone.com/ försöker göra något åt.
 
Miljö och återvinningsbarhet är viktigt när det gäller bilar.. Det är en så uppenbar källa till enorm miljöförstöring att ett intensivt arbete måste pågå hela tiden. Dessutom är det en konkurrensfördel i närtid, en miljövänlig och återvinningsbar bil blir ofta inte dyrare än motsvarande miljövidrig. Det finns även lagar och restriktioner kring detta.. vi såg boomen när stat och

http://www.toyota.se/upptack/miljo/produktdesign_utveckling/gron_design.tmex

När det gäller hus är det infört en miljödeklaration på driften, vi har bara sett början vad det gäller energi..

miljö, etik och hållbarhet ligger rätt i tiden när det gäller de flesta produkter..
 
Bambu

Nej! Bambu är inte på nåt sätt en miljövänlig fiber! Det är i princip en rayonfiber! Det är en lång och smutsig kemisk process innan det blir en fiber som är användbar för textilier. Om man nu tycker att bambu är miljövänligt så tycker man alltså rimligtvis att rayon, viskos och acetat också är miljövänliga?

Och påståendet att bambu skulle vara antibaktiriellt (som vissa försäljare hävdar, ingen har alltså sagt det i denna tråden, än) har aldrig kunnat bevisats kliniskt.

Jag läste att det finns ett par olika metoder för att tillverka bambutextil. Det står här att vissa bambutextiler "har en tillverkningsprocess som en Viscos" och att detta "viset är tyvär inte alls bra för miljön, där badas fibrerna i kemikalier. Som i sin tur förmodligen tar död på bambuns naturliga antibakteriella egenskaper. Hittar du tex ett underställ i bambu för 199kr så kan du räkna med att det är badat i kemikalier och sanknar de kvaliteer som utlovas. /.../ Det finns två sätt att tillverka Bambu det ena är mer mekaniskt än det andra med så lite tillsatta kemikalier som möjligt!".

En miljövänligare metod beskrivs såhär på wikipedia:
"the woody part of the bamboo is crushed mechanically before a natural enzyme retting and washing process is used to break down the walls and extract the bamboo fibre. This bast fibre is then spun into yarn. In fine counts the yarn has a silky touch. The same manufacturing process is used to produce linen fabric from flax or hemp. Bamboo fabric made from this process is sometimes called bamboo linen. The natural processing of litrax bamboo allows the fibre to remain strong to produce an extremely high quality product. This process gives a material that is very durable."

Någon som vet mer om detta?
 
Bomull & Ull ! Gammalt militärt överskott eller köpa ulltyg & sy själv. Regnrock när det öser som mest.

Små-ler varje gång det diskuteras om allt-i-ett plagg i X3000 Light, Insane Membrane, Space-bob fabric eller D-Flex Ultra tyg för 3-4000 kr. Tänk vad grannarna ska säga om jag kommer i en 3 år gammal jacka !?

Så.. nu fick jag spy lite galla över den moderna frilufts världen :D - Det har jag velat göra länge - Tack
 
Det är väl bara att köpa av dem dyrare märkena som tillverkas i ett i-land av i-landsinvånare. Ex Arcteryx. Tror inte dem tallar på något för att dra ner priset. För då hade dem inte varit så dyra som dem e. :) Alt sy själv. Hade det inte varit så att folk gnällde på att saker o ting kostar här i livet utan accepterade sin begränsning på vad dem kan och borde göra så hade "lågpris" och "budget" märkena och fabrikerna inte funnits utan enbart kvalité och ja... De e andra som dem flesta eftersträvar nu för tiden.
 
Arteryx är tillverkade i Kina, sorry. Enbart deras LEAF serie som ev. fortfarande produceras i Kanada.
Problemet med miljvänlighet är att det är ett så stort bergrepp, vad ska räknas in och vad är farligast.

Transporter av riktigt miljövänligt tillverkad råvara eller produkt?
Kemikalier?
Vattenåtgång?
Yta?
Hållbarhet?
Återvinningsbarhet?

Underleverantörer i många led gör det hela svårkontrollerat. Lagstiftningar varierar kraftigt mellan olika delar av världen.

Jag tror dock att tillverkare av friluftskläder är mer medvetna och har mer medvetna konsumenter än många andra.

//Per

Det är väl bara att köpa av dem dyrare märkena som tillverkas i ett i-land av i-landsinvånare. Ex Arcteryx. Tror inte dem tallar på något för att dra ner priset. För då hade dem inte varit så dyra som dem e. :) Alt sy själv. Hade det inte varit så att folk gnällde på att saker o ting kostar här i livet utan accepterade sin begränsning på vad dem kan och borde göra så hade "lågpris" och "budget" märkena och fabrikerna inte funnits utan enbart kvalité och ja... De e andra som dem flesta eftersträvar nu för tiden.
 
Tror inte dem tallar på något för att dra ner priset. För då hade dem inte varit så dyra som dem e. :)
Eller så har de bara jäkligt bra vinstmarginal/plagg... Att tro att nåt är bra bara för att det är dyrt är tyvärr lite naivt.

utan accepterade sin begränsning på vad dem kan och borde göra
Då kanske du skulle acceptera dina begränsningar och använda "dom" tills du lär dig korrekt sätt att nyttja de/dem.
 
Eller så har de bara jäkligt bra vinstmarginal/plagg... Att tro att nåt är bra bara för att det är dyrt är tyvärr lite naivt.


Då kanske du skulle acceptera dina begränsningar och använda "dom" tills du lär dig korrekt sätt att nyttja de/dem.

Jaja. Jag vet var mina begränsningar e. :) inte för att jag lägger någon större vikt i andras moral etc. Säger inte att "bara" för att det e dyrt. Men chansen e större att det inte e skit. :)
 
Arteryx är tillverkade i Kina, sorry. Enbart deras LEAF serie som ev. fortfarande produceras i Kanada.
Problemet med miljvänlighet är att det är ett så stort bergrepp, vad ska räknas in och vad är farligast.

Transporter av riktigt miljövänligt tillverkad råvara eller produkt?
Kemikalier?
Vattenåtgång?
Yta?
Hållbarhet?
Återvinningsbarhet?

Underleverantörer i många led gör det hela svårkontrollerat. Lagstiftningar varierar kraftigt mellan olika delar av världen.

Jag tror dock att tillverkare av friluftskläder är mer medvetna och har mer medvetna konsumenter än många andra.

//Per

Kanske sant men det (finns!) iallafall sen att det inte e vad man letar efter e ju enbart ens egna inflytande. O ja ne, det e prioritering i ovanstående punkter. Om man inte gör det själv. Det e väl egentligen det ända idiotsäkra för att ha koll.