Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder

Håller med och det framgår förhoppningsvis i resten av inlägget.
Min poäng här är precis som din, ta reda på det du kan, prioritera och välj med omsorg.

Dessutom vill jag påstå att ex. Arcteryx, Patagonia, Norröna eller nåt annat "dyrt" företag har bättre koll på detta än dom som vill kränga så billigt som möjligt och därmed byter leverantörer ofta.
//Per

Patagonia har ett tänk som går extremt långt, förmodligen längst i branschen. De har en massa videos om sitt 'kvalitets'-arbete på yt. De kallar det för kvalitetsarbete för de anser att det etiska och miljömässiga faller inom kvalitetsbegreppet. Grundaren och vdn är helt skogstokig och har riktigt rolig policy kring det mesta. Uppfriskande!
 
Håller med fullständigt. Men nu orkar jag inte lägga ner mer tid på etik o moral. Cause jag har ingen. Inte i dessa aspekter iallafall. :) Miljöpolitik e inte min sida. Inte när det finns länder som borde göra åtgärder tidigare än en enstaka svensk medborgare.

Pinsamt att du skyller din brist på hållning på andra länder. Och att du lägger till en smiley gör det bara mer pinsamt. Skulle det vara kul?
 
Jag läste att det finns ett par olika metoder för att tillverka bambutextil. Det står här att vissa bambutextiler "har en tillverkningsprocess som en Viscos" och att detta "viset är tyvär inte alls bra för miljön, där badas fibrerna i kemikalier. Som i sin tur förmodligen tar död på bambuns naturliga antibakteriella egenskaper. Hittar du tex ett underställ i bambu för 199kr så kan du räkna med att det är badat i kemikalier och sanknar de kvaliteer som utlovas. /.../ Det finns två sätt att tillverka Bambu det ena är mer mekaniskt än det andra med så lite tillsatta kemikalier som möjligt!".

En miljövänligare metod beskrivs såhär på wikipedia:
"the woody part of the bamboo is crushed mechanically before a natural enzyme retting and washing process is used to break down the walls and extract the bamboo fibre. This bast fibre is then spun into yarn. In fine counts the yarn has a silky touch. The same manufacturing process is used to produce linen fabric from flax or hemp. Bamboo fabric made from this process is sometimes called bamboo linen. The natural processing of litrax bamboo allows the fibre to remain strong to produce an extremely high quality product. This process gives a material that is very durable."

Någon som vet mer om detta?

Varför gå över en ocean för att hämta fibrer som verkar märkligt lika linfibrer? Vilket inte är så konstigt då de båda är stjälkfibrer...
 
Varför gå över en ocean för att hämta fibrer som verkar märkligt lika linfibrer? Vilket inte är så konstigt då de båda är stjälkfibrer...

Det sägs finnas många fina egenskaper vad gäller odling av bambu. Bl.a. för att det är världens snabbast växande gräs och kan odlas på skonsamt sätt. Om produktionen är resurssnål kanske det kan väga upp för transporten och mer därtill.

Dessutom sägs dess textil ha många önskvärda egenskaper: skönt mot huden, antibakteriellt (givet att det producerats på det sätt som inte använder kemikalier) mm. Jag vet inte hur lika dessa textiler är de från lin. Bambu är ju ganska vanligt i friluftsplagg, är lin det också?

Jag vet som sagt inte mer än några korta texter jag läst på nätet. Jag hoppades att någon klok person här på forumet redan var påläst i ämnet och kunde upplysa oss andra :)
 
Det sägs finnas många fina egenskaper vad gäller odling av bambu. Bl.a. för att det är världens snabbast växande gräs och kan odlas på skonsamt sätt. Om produktionen är resurssnål kanske det kan väga upp för transporten och mer därtill.

Dessutom sägs dess textil ha många önskvärda egenskaper: skönt mot huden, antibakteriellt (givet att det producerats på det sätt som inte använder kemikalier) mm. Jag vet inte hur lika dessa textiler är de från lin. Bambu är ju ganska vanligt i friluftsplagg, är lin det också?

Jag vet som sagt inte mer än några korta texter jag läst på nätet. Jag hoppades att någon klok person här på forumet redan var påläst i ämnet och kunde upplysa oss andra :)

Att det är antibakteriellt är lögn och förbannad dikt, det har aldrig bevisats i kliniska tester, däremot har motsatsen bevisats. Därför får man inte i marknadsföring i USA säga att det är antibakteriellt, fibrern skall också kallas för rayon (i Sverige och europa kallar vi rayon för viskos, sorteras under regenatfibrer som är en typ av konstfibrer) och inte för bambu (i Usa alltså). Det är cellulosan man använder och cellulosan är näst intill identisk med cellulosa från trä. Om du testar två olika trikåplagg, det ena i viskos från träcellulosa och det andra i viskos från bambucellulosa så skulle du knappast märka någon skillnad. Skulle tippa på att bambuproduktion är lika resurssnål som träodlingar, fast billigare då de största exportörerna (kina och brasilien sist jag kollade, kan dock ändrats) har betydligt lägre lönekostnader.

Om man istället rötar bambun och använder stjälkfibrerna blir det en helt annan typ av fibrer. Jag har aldrig stött på den.

Lin i friluftskläder är ovanligt, främst på grund av att lin mest används inom hemtextilier, vilket är ett jävla slöseri. Man kan spinna lin bra mycket finare så det duger till annat än gardiner och gudrun sjödén-schabrak. Finns även ett par tillverkare av lintrikå (underbart material faktiskt, men ett utpris på €30 / löpmeter gör att jag inte ämnar köpa mer, det räckte att jag täckte en provdocka med det). Lin som är finspunnet kan bli ett fantastiskt skjorttyg, har ett par skjortor sydda i linnetyger från bonfanti tessuti och acorn fabrics, tycker de är något av de bekvämaste skjortorna jag har, mycket skönare mot huden än bomull. Finns även processer och tygvikter som gör att de duger till andra plagg med minimalt med skrynkling och en klart högre pressbeständighet, men också ett pris därefter.

Men historiskt har vi i Sverige haft väldigt mycket kläder av linne, och det tog lång tid innan vi bytte till bomull, främst på grund av slitstyrkan. Även bland ylletygerna var det vanligt med lin i varpen, både på grund av slitstyrkan och pris.
 
Angående ekobomull förresten, enligt fabric reference av humphries så går det åt 7000-2900 liter vatten per kilo bomullsfibrer, och oftast odlas bomull i länder där vatten är en begränsad resurs. Ekobomull kräver inte mindre vatten, bara mindre kemikalier.

Finns ju trots allt ljusglimtar, som BCI etc..
 
Angående ekobomull förresten, enligt fabric reference av humphries så går det åt 7000-2900 liter vatten per kilo bomullsfibrer, och oftast odlas bomull i länder där vatten är en begränsad resurs. Ekobomull kräver inte mindre vatten, bara mindre kemikalier.

Finns ju trots allt ljusglimtar, som BCI etc..

Angående ekobomull jämfört med "konventionellt" odlad bomull hörde jag någon påstå att ekobomullen kräver betydligt mer vatten. Odlar man ekobomull är man tvungen att odla glesare, så att säga, dvs den bevattningskrävande arealen blir betydligt större. Dessutom produktionen av fiber per buske lägre.

Som sagt.... det är inte lätt.
 
Intressant! Är tillverkningsprocessen för lin också en kemikalierhistoria eller kan det framställas på miljövänligt sätt?

Lin måste rötas vilken producerar metan, det kan också kemikaliskt omvandlas, vilket har sina nackdelar. På det stora hela är det mindre resurskrävande än bomull. Växer också väldigt snabbt och kräver minimalt med gödsling. Jordbruksverket har en del fakta om linodling.

Förr i tiden hade varje gård sin egna linodling för husbehov. Dessutom fick man linolja från skörden. Bra skit.
 
Angående ekobomull jämfört med "konventionellt" odlad bomull hörde jag någon påstå att ekobomullen kräver betydligt mer vatten. Odlar man ekobomull är man tvungen att odla glesare, så att säga, dvs den bevattningskrävande arealen blir betydligt större. Dessutom produktionen av fiber per buske lägre.

Som sagt.... det är inte lätt.

Det stämmer. Men tack vare initiativ som BCI och andra så sker det nu stora framsteg i bomullsproduktion, miljömässigt, kvantitativt, kvalitativt och socialt.