Fast det kan ju ibland vara trevligt att starta en ny tråd så man får lite åsikter på just sin egen situation, samt att folk slipper vada igenom några sidor av inlägg som inte riktigt var relevant i sammanhanget?
Hur som, jag har använt menskopp några år nu, och tycker det är fullkomligt lysande. Mindre jobbigt för mina slemhinnor än tampong, mindre "våtvärmande omslag" än binda. Jag har inte behövt använda på vandring, men dock några varv i stugan, där det saknas rinnande vatten, och det är utedass som gäller (så inte alltför långt från förutsättningarna vid vandring).
Hur som, för att tömma brukar jag först tvätta händerna, sedan bara försiktigt ta ut den och hälla ut vad jag kan på lämplig plats och därefter torka ur den med toapapper, eller sköljer med rent vatten. Det duger i mitt tycke nån gång eller två, sedan vill jag tvätta den med tvål och vatten. Efter typ två dagars användning vill jag gärna koka den ett varv.
Jag tror ett tips kan vara att du skaffar två menskoppar, då kan du byta till en helt ren efter nån dag eller två. Bara att linda in den lortiga i toapapper och stoppa ner den i en påse, och sedan koka den när du har möjlighet, sedan har du ju en ren kopp att byta till igen.