Membran på membran?

Martin och Putte, det har inte slagit er att Håkke kanske var lite, lite ironisk? ;)

Nä, nu vevar vi på på allvar (den där inledningsfrågan besvarar vi än en gång med, ju fler skikt som hämmar ånggenomsläppligheten, desto svettigare / blötare blir det innanför, dvs ha inte membran i flera lager, det blir som att ha en heltät regnjacka då):

Varför bör man INTE ha membran i kläderna om man är friluftsnisse? Någon?

/ G

norpan_; sa:
Martin B; sa:
Vad har ni för erfarenhet att kombinera olika typer av membranklädsel? exempelvis ha en windstopperfleece som mellanlager under en jack med Goretex. Blir det för tätt vid hård ansträngning?

Ja du Martin vad tror du själv? Vid hård ansträngning svettas man i bara understället. Att ha någon membranklädsel utanpå gör det inte bättre.

/mattias

Ja i och med att han frågade så vill han förmodligen veta, eller?

Personligen så kör jag helst ull underställ (från ullfroté, jag är ju tyvärr inte självförsörjande här ;) ) direkt mot kroppen eller något av min H/H underställ.
Sedan beror det ju helt på väder och vind. Men allt som oftast så blir det

Västar:
Tunn fleeceväst
Tjockare fleeceväst

T-shirts.
Antingen bomull, NewLine eller Haglöfs

Långärmad tröja:
Äger två fleecetröjor från Everest tror jag det är (billigt och förvånansvärt bra)

Benen brukar jag inte förstärka med något extra plagg.

Över allt det så har jag antingen
TheNorthFace Mountain jacket

Eller R90

Byxorna är antingen
R90
Fjällräven
Haglöfs Telemark Pants (tror jag de heter, de har några år och lagningar på nacken).

Nordesjö; sa:
Putte - vem tusan är den där Pepp?

PEPS!! Det där låtsas jag inte om!!

Jag är på det fulla helt övertygad om att membran, PET-jackor och annan plastutrustning är på tillbakagång till förmån för betydligt mer polynesiska naturmaterial..

Jag tror inte att dessa rymdmaterial kommer att försvinna helt men folk börjar inse dess begränsningar och glansen över GTX börjar falna..

Det är bara att titta på intressest för naturmaterial som börjar komma tillbaka.. Det e inte bara jag och Rasken som letar efter prylar som tål både ruskväder och korvgrillning.. Oooohh, nej jag kan inte grilla för min PET-jacka kanske brinner upp.. tufft!

Nää, som jag sa innan.. Det dröjer inte längre förren folk börjar gå tebax te schinnbrallor, vadmalsjackor och yllemössor!! Roland J och Frazze "Pip-mannen" Fjälliz, ni e inte ensamma därute i mörkret..

:)

-Patric-; sa:
Nordesjö (Martin Nordesjö) skrev:
Putte - vem tusan är den där Pepp?

PEPS!! Det där låtsas jag inte om!!
Muahahahaha! [Ond professor skrattar]

Jag är på det fulla helt övertygad om att membran, PEPS-jackor och annan plastutrustning är på tillbakagång till förmån för betydligt mer polynesiska naturmaterial..

Eller så inser man att rymdmaterialen var rymdmaterial för trettio år sedan och är vardagsmaterial idag, inser dess för- och nackdelar men ändå väljer dem hellre än mammutskinn med köttrester.
Så ser jag det: ju mindre mirakelsnack, ju mer kunskap, desto bättre värld. Det gäller ju det mesta.

Texmex där det funkar bäst, naturmaterial där det funkar bäst.

Jodå gosse de är så ensamma man kan bli jymden, där ingen, ingen kan höra en skrika. ;)

Plastik är här för att stanna, membran i plastik likaså. Varför det? Jo för att det torkar snabbare, väger mindre, luktar värre på kortare tid (!), och kliar inte. Plastikmembran av rätt slag gör också att det elaka regnet och ilande vinden stannar utanför kläderna på ett sätt som de material du anbefaller inte kan jämföra sig med.

Kom igen med motelden nu!

;)

/ G

tigertamjaren; sa:
Kom igen med motelden nu!

En käpphäst som hjälp på traven:
Att stoppa in plastikfilm i kläder som redan har egenskapen som man vill uppnå (mjukskal av Schoellertyp, skaljackor med tättvävt yttertyg) är dumt, dumt, dumt (se "mirakelsnack" ovan).
De som uppfunnit dessa produkter förtjänar att bo i tält av valtarmar.

Nordesjö; sa:
En käpphäst som hjälp på traven:
Att stoppa in plastikfilm i kläder som redan har egenskapen som man vill uppnå (mjukskal av Schoellertyp, skaljackor med tättvävt yttertyg) är dumt, dumt, dumt (se "mirakelsnack" ovan).
De som uppfunnit dessa produkter förtjänar att bo i tält av valtarmar.

sant att windstopper softshell är en miss, men vilket narutmaterial skulle uppfylla de kriterier GTX ger? vattentätt och andande, och nej, bomull är inte vattentätt

tigertamjaren; sa:
Varför bör man INTE ha membran i kläderna om man är friluftsnisse? Någon?

För att plasten KOSTAR såfort den har ett märke på sig och för att man hellre lägger pengarna på att komma ut när det INTE regnar 15 meters vattenpelare i orkanläge, kort sagt: jobba mindre, lägga färre penningar på prylar och vara UTE mer i fint väder ;)

TVÅ plastpåsar brukar sällan vara tricket att bära vatten i så kanske att det trots allt funkar med dubbla lager GT? (och annat jox)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
LightDan Membran, varför sådan utbredd förakt för det på Utsidan? Kläder 89
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
tango GTX/membran skalvantar med löst foder - 2024? Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Mr. Red Reklamera membran Kläder 24
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
Ironhide Membran och omvänt ångtryck? Kläder 15
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
swed Läckande Membran, åtgärda eller kasta? Kläder 5
krum Membran Kläder 24
Jörgen Fjaderlatt.se Intelligent membran? Kläder 42
jeppe78 Skaljacka...och membran Kläder 25
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Nordstjärnan Lagnings lappar till nylon och membran kläder? Kläder 6
Martin B Membran och tvättmedel Kläder 6
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
PerHenrik Test av andningen hos olika membran? Kläder 12
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 17
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg