Membran på membran?

-Patric-; sa:
Om jag nu för 5sekunder skall försöka vara seriös så tror jag fast och fullt att vi i framtiden kommer att se mer blandad utrustning, att bara använda star trekk kläder är inte optimalt, det e bara det att glansen måste falna lite först...

girls1.jpg

Tigertämjarens vision of the clear bright future...

;)

/ G

Mina herrar,

här kommer Tiger och sammanfattar läget pà ett alldeles ovanligt adekvat vis, och ingen applâderar hans kristall-klara analys. Sniket!

Dock, en liten brasklapp, angàende E-vent och Gore-Tex.. jag frâgade en högt uppsatt man inom materialens underbara värld, om vad han ansâg om event vs Gore-Tex, fr.a. de ständiga informationerna om att Event "andas" bättre. Hans svar var, att Gore-Tex, fortfarande, till skillnad fràn event, ¨
är det enda varumärke/material som garanterar 100% waterproof och "andning".

Kan det vara sâ? Att Event andas báttre, men att det inte hàller lika tätt? Làter ju iofs. logiskt, att "andningsförmâgan" är proportionell omvánd mot tátheten.

Men â andra sidan, ska tydligt framhâllas, var mannen ifrâga en mycket pro-Gore-Tex-person. Â tredje sidan är det ju mycket populârt att klanaka pà Gore sâ fort tillfálle gives.. Nâväl.

Skulle själv, liksom säkert alla här, vara mycket intreserad av att fà svar pâ denna frâga.

Mvh / Mats

-Patric-; sa:
... tror jag fast och fullt att vi i framtiden kommer att se mer blandad utrustning,
...
Att däremot blanda och välja de material som är bäst för situationen är nog det optimala.

Nu låter du precis som ett pressmeddelande från vilken pryltillverkare som helst! Är du anställd av nån lobbyingfirma? Lite som diskussionen häromsistens om att mjukskalplagg bara är gråa och svarta. Som av en händelse är ju säsongens trend just färgglada mjukskal...

Funktionell materialblandning (finns säkert nåt buzzword för det som någon på typ Salomon knåpar på just nu) är ju det senaste och framtiden inom frilu... förlåt autdårprylar.

-Patric- (-Patric -) skrevOm jag nu för 5sekunder skall försöka vara seriös så tror jag fast och fullt att vi i framtiden kommer att se mer blandad utrustning.

Jag är tveksam till att ylle och bomull kommer att komma igen, däremot kommer tillverkarna av plastmaterialen att sträcka sig tills dom spricker för att härma naturmaterialens fördelar, bl.a. ventilation, känsla, eldtålighet och avsaknad av prassel, och snart har dom nog lyckats.

Isolationsmaterial är ett intressant exempel där plasten fortfarande ligger efter naturmaterialet. Fast det dröjer nog inte länge innan vi lämnar ankorna i fred.

När det gäller vadmal är jag imponerad att det är precis lagom vindtätt. Jag tror inte Asterix ulljacka (som har membran) är lika skön som min.

Nordesjö; sa:
Vattentäta membranplagg är kanon (vadmal får nån annan förespråka, jag har aldrig haft problem med sprättande eld). Jag älskar mina Gore-tex-prylar.
Men att ha nästan lika dålig andning men utan vattentäthet förtjänar valtarmstält. För mig är alltså WS med "starka" yttertyger ett helt onödigt mellanting.
Hellre ren Gore-tex-mjukskal än WS-mjukskal alltså.
Jag känner behov att förtydliga mig. Syftet med min vadmalströja är inte att byta ut min GT-jacka mot den. Syftet är att som test byta ut min WS-fleece tröja (mjukt skal som inte hade varit vindtätt utan WS-membranet) mot vadmalströjan. Då får jag ett mjukt värmeskal som inte har WS-membran, men som är mer vindtätt än vad fleece utan WS-membran är och mer tåligt mot glöd.

Vadmalströjan kommer jag lika lite att använda i regn som WS-fleecen, eller för den delen fleece, fiberpäls, ylletröja. Det är alltså mitt förstärkningsplagg för värme, inte mitt skydd mot regn. Men lätt regn torde vadmalströjan stöta bort bättre än vad t.ex fleece gör.

Fortfarande återstår för mig att finna ett GT-plagg med yttertyg som är någorlunda beständigt mot värme och eld. Min mest använda GT-jacka nu har Taslan som yttertyg. Det är mer beständigt mot t.ex. sprättande glöd än andra yttertyger jag själv testat eller sett andra ha. Men om utvecklingen leder fram till naturmaterial som är lika vattentäta som GT, men med bättre "andas" funktion, ja då slår jag till:)

Raskesven

malindo; sa:
Hans svar var, att Gore-Tex, fortfarande, till skillnad fràn event, ¨
är det enda varumärke/material som garanterar 100% waterproof och "andning".

Det viktiga ordet här är "garanterar".
Gore garanterar, men det hindrar ju inte att många av oss har läckande plagg.
Och det betyder inte heller att Event automatiskt läcker.

Att bilar har rostskyddsgaranti gör ju inte att stålplåt plötsligt inte rostar.

ett steg tillbaka kan inbland vara två steg framåt!

(som vanligt så håller jag med Martin om ALLT, utom hans jävla musiksmak..uuuhh..)

harrejisses, pöjkar, fick en plötslig ingivelse att den där killen som frâgade om nâgon hár ibland er brukade smygsurgfa pà nátet under arbetstid màste ha en av Sveriges mes raffinerade understatement-humor!

Malindo

Raskesven; sa:
Vadmalströjan kommer jag lika lite att använda i regn som WS-fleecen, eller för den delen fleece, fiberpäls, ylletröja. Det är alltså mitt förstärkningsplagg för värme, inte mitt skydd mot regn. Men lätt regn torde vadmalströjan stöta bort bättre än vad t.ex fleece gör.

Raskesven

Det e prexis detta jag menar, en kombination av moderna star trekk material och välbeprövade naturmaterial i modern tappning.. Nu har Tigern tyvärr fått en blodsocker rush och är därmed inte längre kontaktbar men det ordnar väl sig senare..

Du kan lita på teknikens under...

malindo (Mats Lindholm) skrev:
harrejisses, pöjkar, fick en plötslig ingivelse att den där killen som frâgade om nâgon hár ibland er brukade smygsurgfa pà nátet under arbetstid màste ha en av Sveriges mes raffinerade understatement-humor!

Smyg och smyg - webben och produktutveckling är ju mitt jobb, och Utsidan förenar liksom bägge! Jag borde snarast få övertidsersättning de gånger jag INTE surfar på arbetstid.

Patic skrev:
(som vanligt så håller jag med Martin om ALLT, utom hans jävla musiksmak..uuuhh..)

Trots att jag droppar Peps-referenser då och då?
Nu förlorar du en del mjukispoäng.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
LightDan Membran, varför sådan utbredd förakt för det på Utsidan? Kläder 89
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
tango GTX/membran skalvantar med löst foder - 2024? Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Mr. Red Reklamera membran Kläder 24
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
Ironhide Membran och omvänt ångtryck? Kläder 15
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
swed Läckande Membran, åtgärda eller kasta? Kläder 5
krum Membran Kläder 24
Jörgen Fjaderlatt.se Intelligent membran? Kläder 42
jeppe78 Skaljacka...och membran Kläder 25
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Nordstjärnan Lagnings lappar till nylon och membran kläder? Kläder 6
Martin B Membran och tvättmedel Kläder 6
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
PerHenrik Test av andningen hos olika membran? Kläder 12
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 17
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg