Martin B; sa:
Är det inte så att det är diffution och strävan efter jämvikt som gör att den fuktiga luften innanför kläderna vill ut? Det sker inte med hjälp av någon pumpmetod. Det finns en gräns för hur mycket ett membra kan släppa igenom. Denna gräns påverkas även av omgivningen. är det kallt och tort ute kommer mer ånga vilja komma ut från membranet. Är det däremot varmare och högre luftfuktighet utanför kläderna kommer det istället att komma in ånga. Om man skulle använda din metod skulle men troligtvis vara torr mellan membranen men vad har man för glädje av det? Om jag inte har tänkt fel nu?
Om det lagras upp varm fuktig luft mellan två membranplagg måste alltså, som jag förstår det, kondensen från kroppen få allt svårare att tränga ut genom det inre membranet.
/Min WS-fleece används endast i kombination med GT-jackan i lägret, om det är kallt och blött. Ingen typ hård vandring alltså.
Kommer inte att vilja vandra med rygga i kombination med vadmal och GT-jacka heller. Fick nyss besked att min vadmalströja/skjorta nu är uppsydd, och befinner sig på tåget från Lule
Ska testa den istället för min, bortsett från eld, glöd, gnistor, utmärkta WS-fleece under kommande påskvandring
Attackscouten föredrar tunneltält och membranjacka framför kåta och ull
Får man ha membranjacka också om man använder kåta, eller får jag bara ta den när jag använder tältet?;-)
Att sitta framför elden i en kåta och lukta på blöt vadmal låter visserligen inte så dumt, men varför blöta ner vadmalen? Bra vadmal blir inte så lätt blöt, och jag brukar inte ränna omkring i regn och blöta ner WS, fiber, fleece, ylletröja heller. Däremot brukar jag blöta ner skjortan, och t-shirten eller de underställströjor med olika andelar ullinblandningar som används under vandringen, oavsett om också¨GT-plagget används eller inte.
Fortsatt på ett litet sidospår;-) Jag tycker varje gång att det är ett lyft att sitta framför elden i kåtan med kläderna på tork, jämfört med att sitta i tältet utan den möjligheten. Därmed inte sagt att det inte är härligt även med mitt tält, (eller ett vindskydd eller tarp.....). Det är dock lite som olika världar att använda fjälltält eller tältkåta. Elden "inomhus" är mer än en mysfaktor. Den används ju för att torka upp allt och laga mat. Gör hela skillnaden tycker jag. Dessutom känner jag mig sällan så nöjd med tillvaron som när kåtan är på plats och elden brinner.
Jämförelsen kåta + ull och tunneltält + GT låter annars intressant, det usprungliga kontra high tech. Trevligt att det går att kombinera allt vi lärt oss under historien, och inte behöver skicka ut babyn med badvattnet varje gång en ny Xzip i den kemiska industrins senaste landvinningar ploppar upp.
För mig har det mest varit kåta + WS under senare år. Kanske det blir kåta + vadmal? Och för Patric; tunneltält + vadmal, eller blir det kåta + Härkila, eller kanske tunneltält + Härkila, eller hela den vågade vägen till kåta + vadmal?
Raskesven