• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Melodifestivalen

Jo rätt låt brukar inte vara med i tävlingen...

/Andreas [/QUOTE]

Sist jag kollade var det ett band som vann som hette Forbes...Med en låt om Beatles....
Och nej dom får inget nytt förtroende att förvalta en tv-kväll åt mig efter det...
 
Fel låtsaslåt vann!

Fatta vilken bra låt Serbiens Lane Moje är! Det var den enda riktiga låten på hela festivalen.

En massa låtsaspop i olika låtsasgenrer, och sen kommer värsta Goran Bregovic-låten!

Eller i alla fall låtsas-bregovic...
 
Det var bättre förr...

.. särskilt som de dâ var tvungna att sjunga pà sina egna sprâk. Nu när man fattar vad de sjunger om blir det hela ju ytterligare ett snäpp värre. Shake shake give me more?

Mvh / Mats
 
Skit me baby one more time

Malindo; sa:
när man fattar vad de sjunger om blir det hela ju ytterligare ett snäpp värre.

Apselut!
Men det handlar väl mer om att de engelska klyschorna är så förbaskat utnötta, och att de icke engelskspråkiga textförfattarna inte är särskilt engelskspråkiga.

Lena PH:s låt är ett bra exempel.
De svenska raderna är faktiskt (i sammanhanget) poetiska, ligger bra i munnen och låter bra:

"Ont, det gör ont, men det går
Det gör ont en stund på natten
Men inget på dan"

På engelska är det bara rutinblaj:

"Hurts, oh it hurts, really hurts
In the middle of the night
In the light of the day"

Jag menar "in the light of the day" är ju som att rimma "love" med "heaven above".