• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Melodifestivalen

Tillbaka till naturen!!! Inte jag i alla fall!

Oavsett hur ordet "lagom" har uppkommit så är det ett ganska flexibelt ord, det ger ju oss stora friheter att tolka (ler). Men visst rätt ska vara rätt, inte drack man öl utan mjöd så klart!

Kanske är det så att vi borde koppla ned datorerna och som Rosseu en gång sa: tillbaka till naturen! Vet Ni att han också förespråkade undervisning utan böcker fast med ett undantag: Robinson Crouse! Det Ni, han visste tydligen vad som skulle komma ca 300 år senare!

Nu börjar luften ta slut så nu får jag skynda mig på att skicka bollen vidare: jag ger mig i alla fall inte tillbaka till naturen helt fullt och fast. Jag besöker den mer än gärna men jag återvänder mer än gärna till ett civiliserat bekvämt liv med Robinson, Melodifestivalen på TV och en jäkla massa snask och coca cola (sedan får man motionera av skiten nästa dag).

Vilken vinnare håller Ni som den bästa genom åren, är det Judy min vän med, Tommy Körberg eller är det Beatles med Forbes (vem minns inte Forbes och deras nollpoängare) eller är det Waterloo med Abba eller varför inte Se på mig med .... eller .....puuuh där gick det inte längre

Utmana.....n som återigen tackar Kerstin för rådet, korta inlägg med bara ett andetag!
 
Allt om melodifestivalen

Ett djupt andetag och sedan snabba tangentnedslag. Tur att man gick och lärde sig skriva maskin på det ljuva 60-talet, som hade mer än "Judy min vän" och Tommy Körberg, bl a Beatles, Rollings Stones, Animals, Bob Dillon, Byrds, Gerry and the Pacemakersm For Tops m fl.

Men nu var det ju inte det jag skulle skriva om utan en fantastisk sajt jag hittade på nätet. Gjord av en melodifestivalsälskare (nej inte jag, en större sådan, jag menar älskare, nej inte vanlig älskare, där är jag nog störst "ler" men melodifestivalsälskare). Ni hittar den på sajten:

http://numerus.ling.uu.se/~malwes/mel/

Där finns allt, alla bidrag genom åren, poäng, texter mm. Jag har nu börjat nynna lite på en melodi om jag gillade "Michelangelo" som Björn Skifs sjöng 1975, låten kom bara femma och fick 55 poäng. Mer än dubbelt så många fick han farbrorn på Skansen Ni vet, låten var Jennie, Jennie.

Puhhhhh nu börjar luften ta slut, skidorna väntar och jag sjunger på ....Bang en bommerang, som samma år kom trea (Svenne och Lotta).

Glöm nu inte sajten, den är för jäkla bra!!!!

Utmanaren och tillika älskaren av Melodifestivalen och Robinson (har nu anmält mig, har Ni, så nu får han se upp Uschberg???)
 
Re: Allt om melodifestivalen

Utmanaren; sa:
Ett djupt andetag och sedan snabba tangentnedslag.
-------------
Puhhhhh nu börjar luften ta slut, skidorna väntar och jag sjunger på ....Bang en bommerang, som samma år kom trea (Svenne och Lotta).

Jag är lite nyfiken pà din skrivteknik: hâller du andan medan du skriver ett helt inlägg? En utmaning sà god som nâgon!

Mvh / Mats
 
Inte riktigt sant men försöka duger!

Helt sant är det inte Mats, drar väl ner vår skånska luft tre fyra gånger på ett inlägg men man måste sätta ribban högt annars kan man ju aldrig komma någon vart, eller hur?


Att slå det ämne som blivit läst flest gånger blir inte lätt, "brudar i fjällen" har lästs 37630 gånger och har 148 inlägg. Inläggen slår vi lätt här men 37 tusen lästa gånger, det är mycket det.

Får väl avsluta med att knyta tillbaka till fjällen och Sarek, ja inte bara nationalparken utan också gruppen och "Genom eld och vatten", som var förra årets bidrag. Titeln ger mig nästan gåshud eller som Gunde säger ståpäls, när jag tänker på utmaningar och hur långt man kan nå, pressa sig.

Tänker på när jag hade 7,5 mil kvar att kuta från Övertorneå till Haparanda på mitt svenska ultra triathlon. Hade då sprungit och gått i 7 dagar 45 mil, fötterna var som blodiga köttstycken och mitt vä knä värkte oavbrutet. Hade inte ens chans att kunna spinga, var därför tvungen att gå de 7,5 milen vilket tog mig exakt 15 timmar. Då var jag glad och lycklig för därefter hade jag bara 175 mil på cykel ner till Ystad, så titeln genom "Eld och vatten" får mig att längta till nya utmaningar, oahhhhh!!!!

Ha det och det är inte fel/fult att berätta om sina utmaningar, alltid kan det sporra någon eller få någon att tycka att man är helknäpp, väcka känslor heter det!
Utmanaren
 
Melodifestivalshistoria och statistik!

Hello alla "Melodifestivallovers"!
För att Ni ska börja känna att det snart drar ihop sig igen får Ni här alla svenska melodifestivalsvinnare från 1959 till 2003. Undantagsår är 1964, 1970 och 1976 då vi inte var med av orsaker som jag "Just nu" (Ledins titel på vinnarlåten 1980) inte känner till.

Augustin
Alla andra får varann
April, april
Sol och vår
En gång i Stockholm
Annorstädes vals
Nygammal vals
Som en dröm
Det börjar verka kärlek, banne mig
Judy min vän
Vita vidder
Härliga sommar
Sommarn som aldrig säger nej
Waterloo
Jennie, Jennie
Beatles
Det blir alltid värre framåt natten
Satellit
Just nu
Fångad i en dröm
Dag efter dag
Främling
Diggi-loo diggi-ley
Bra vibrationer
É dé det här du kallar kärlek
Fyra bugg och en CocaCola
Stad i ljus
En dag
Som en vind
Fångad av en stormvind
I morgon är en annan dag
Eloise
Stjärnorna
Se på mig
Den vilda
Bara hon älskar mig
Kärleken är
Tusen och en natt
När vindarna viskar mitt namn
Lyssna till ditt hjärta
Never let it go
Give me your love

Om man bara snabbt försöker sortera in titlar med gemensamma nämnare får man 4 med kvinnonamn, 4 med årstider eller månadsnamn, 2 med namn på stad eller om stad, 2 med dans i, 2 med dröm, 5 med kärlek, 2 med geografiskt namn, 1 med popgruppsnamn, 5 med dag och/eller natt, 2 med något i rymden, 3 med vind, 2 med egoistiska förtecken, 2 med en egenskap om någon (främling och den vilda), några obestämbara (Diggiloo Diggiley, Bra vibrationer och fyra bugg och en coca cola).

Kanske glömde jag någon men skit samma, titlarna kan givetvis sorteras på grundval av andra kriterier som t ex första bokstav: Mest gångbar är då titel som börjar med bokstaven "S" (8 vinnare).


Av ovanstående inser vi att en titel med kvinnonamn, årstider, kärlek och tidsbegrepp som dag och natt samt med lite vind i gör susen så varför inte denna titel för melodifestivalen år 2005: " Du vackra Jenny , Du är som en ljummen vind, jag älskar Dig dag som natt!

En lite lång titel kanske men enligt tidigare vinnartitlar, en titel som skulle kunna vara mycket gångbar! Eller varför inte helt enkelt bara en titel med en massa "SSSSSSSS" som en surrande fluga eller ett bi!

Håll till godo kära "Melodifestivallovers" och andra också så klart, ingen utfrysning här inte och Du Kerstin, detta inlägg blev långt men Sveriges Melodifestivalshistoria är ju så lång, så lång så förlåt mig för denna gången, lovar bättra mig till nästa inlägg!

Såg förresten att Kvällsposten idag den 26 februari hade åtskilliga sidor med Melodifestivalsskvaller!

Utmanaren önskar alla en trevlig och spännande melodifestivalslördag med mycket naturupplevelser och aktiva rörelser innan dess, annars får Ni väl öppna dörren i vardagsrummet och dansa till låtarna!
 
Re: Melodifestivalshistoria och statistik!

Utmanaren; sa:
Hello alla "Melodifestivallovers"!
/.../
Utmanaren önskar alla en trevlig och spännande melodifestivalslördag med mycket naturupplevelser och aktiva rörelser innan dess, annars får Ni väl öppna dörren i vardagsrummet och dansa till låtarna!
Klarade du det inlägget i ett andetag? Du borde börja med apnea!

/Håkan
 
Tre svar i ett inlägg (Ni vet det där med tre flugor osv)

Utmanaren, JAG, Roland arbetar som lärare sedan 1995, innan dess så jobbade jag på Televerket, numera Telia, som utredare (nej inte utmanare) och projketledare vad gäller effektiviseringar o d. Se gärna min hemsida http://www.utmanaren.tk som berättar resten och varför jag jobbar ideellt med drogförebyggande åtgärder, samt gör utmaningar, vilket JAG ÄLSKAR!

Håkan, visst skulle det vara härligt med fridykning och när jag var grabb så tror jag att jag och en kompis utvecklade vår lungkapacitet ganska bra med just undervattenssim och att dyka efter prylar samt sist men inte minst att tävla i vem som kunde vara längst under ytan.

Nu håller jag mig för det mesta ovan vattenytan i min kajak, som jag bara paddlat med ett par gånger än i år p g a isläget i Ringsjön (en km från där jag bor i Höör) dår jag brukar träna inför sommarens Vänern Runt bl a.

Om jag kallar mig för utmanaren så är det för att jag är stolt över detta och inte ser mig själv som en tredje person. Jag försöker marknadsföra mig själv som utmanaren och med det så kommer sedan givetvis mina åsikter om droger och alkohol, som jag som gammal alkis försöker föra ut för att det kanske kan hjälpa någon. För bidrager jag till att en endaste ung människa inte kommer att missbruka alkohol, börja röka, eller använda narkotika så är jag oerhört lycklig. Att vara alkoholist med det som det för med sig för en själv och för omgivningen är oerhört tragiskt och jag som upplevt den mörka sidan, jobbar gärna för att våra unga ska hitta den ljusa sidan av livet och hålla sig till den.

I vårt land har vi så oerhört mycket att vara tacksamma för, en underbar natur, allemansrätt, alltid möjligheter till karriär eller comeback. Tänker just nu avslutningsvis på melodifestivalsvinnaren "Vita vidder" med Family Four som får spegla vintern just nu. Något att verkligen vara tacksamma för, de fyra årstiderna och tänk bara på våren som snart ska komma, vilka möjligheter, säger utmanaren, JAG, Roland Fors, lärare, nykter alkoholist, utmanare, melodifestivals- och Robinsonlover samt sist men inte minst en envis smålänning i färgerna rött, blått och gult (HEJA DIF!!!)
 
Svara på egna inlägg ger bra svar, hi hi

Nej jag ska inte svara på mitt förra inlägg, som mer likande ett självporträtt än ett Melodifestivalsinlägg så därför, innan jag drar iväg till Sveriges näst vackraste stad "Kalmar" (Ni kan ju fundera på vilken som är den vackraste och som man till viss del skulle kunna kalla "Paradise". Precis som titeln på E-types bidrag i morgon.

E-type, som det "Just nu" (nu fick jag till det igen) skrivs massor om, för Martin Eriksson, vikingen och författaren, ska ju göra en kupp mitt framför det svenska folket som sitter i sina vardagsrum (de flesta tv-apparater står väl fortfarande där) och kollar Melodifestivalen från rikets näst största stad "Götet". Frölunda ska förresten lira mot Sveriges genom tiderna bästa hockeylag i en av de fyra kvartsfinalerna i hockey (Heja DIF säger jag bara i år är det återigen vår tur!)

Om Ni vill veta vad E-type ska göra så kolla sajten http://www.e-type.se/

Nä nu säger jag bara "kom loss med Melodifestivalsinlägg" så att detta diskussíonsämne slår det triviala ämnet "Brudar i fjällen". Ni behöver inte skämmas för att skriva att Melodifestivalen är vad vi friluftsfreakar och motionärer behöver för att få balans i tillvaron (ler), jo det går ju även på en enhjuling också så klart!

Utmanaren och jaget utmanaren!