Är mycket nöjd!
Mc Kinley är väl Intersports egna märke på friluftsgrejor och kläder. Tidigare var det mesta av ganska enkel kvalitet men på senare år tycker jag att de har höjt nivån rejält på många av sina produkter.
Jag är själv glad i märkesgrejor och lite pryltokig, kör ofta med Haglöfs, Patagonia, TNF, har Hillebergtält och värsta Primus alpine kök osv. För några år sedan var det dags att köpa en ny sovsäck för sommarturer. Innan hade jag kört med Fjällrävem Silouette I och hade haft mycket problem med den säcken, sömmen hade lossnat på två ställen (lagades av Fjällräven på garanti) och fodralet som var av usel konstruktion vad gäller komprimeringen pajjade också efter bara ett par turer. Dessutom var säcken för varm i mitten, dvs runt magen och ryggen men alldeles för kall om smalbenen och fötterna.
Då jag är lite lättviktsintresserad så hade jag spetsat in mig på Haglöfs LIM 5 trots det höga priset. Men väl i affären så tyckte expediten att jag åtminstonde borde kolla på Mc Kinleys Extreme light som kostade ca 1/3 av priset för haglöfs säck och bara vägde ett par hekto mer samt hade dragkedja samt smartare sydda fack för stoppningen.
Jag velade länge och väl i butiken men bestämde mig för att köpa den billiga Mc Kinley-säcken och ge den en chans, om den inte höllmåttet så skulle jag degradera den till inomhus/rese-säck. Nu har den hängt med på fyra fjällvandringar på 8-12 dagar samt många mindre turer och resor och jag är GRYMT nöjd. Fryser inte, funkar bra vad gäller fodral, dragkedjor, osv. Enda problemet är väl den illgulafärgen, hade föredragit en grön eller grå.
Vad gäller extremtemperaturgränsen så får man säkert ta den med en nypa salt men att använda den till sommarvandringar i fjällen är inga problem, har några gånger dragit på mig underställ inför natten då det vart kallt ute men har då alltid blivit för varm.
Så jag kan bara konstatera att mina fördommar om lågprismärken fick sig en törn.
/Fredrik