Frystorkad mat är bara ett alternativ till mat man kan ha med sig, soppor, pasta, ris, cous-cous, gröt mm är andra bra alternativ. Själv har jag sällan med mig frystorkad mat idag, och om jag har det är det bara till kvällsmålet. Frukost är gröt och kanske någon macka+te/kaffe, Lunch någon pastarätt eller soppa förstärkt med linser eller pasta.
Lagar maten gör jag på köket och äter gör jag ur en plastkåsa med en spork. Till den varma drycken har jag även med mig en plastmugg (det går även med kåsan om den inte är upptagen till maten). En liten värmetålig plastslev och minivisp underlättar matlagningen. Kåsan har invändig dl markering vilket är praktiskt när man skall mäta upp vatten till mattlagningen. Vatten kan man dricka direkt ut en 0,5l PET flaska som man har med sig på vandringen.
Går givetvis att äta en del frystorkade rätter direkt ur förpackningen efter att maten svällt i varmt vatten, men jag tycker det blir bättre tillagat i kastrullen varför jag äter ur kåsan. Är man ensammen kan man ju givetvis äta direkt ur kastrullen.
Maten mäter jag upp hemma i färdiga portionspåsar beroende på hur många vi är på turen. Förpackar i vanliga 1 liters plastpåsar som jag knyter ihop för att skydda mot fukt, skriver mängd vatten och koktid med tuschpenna på utsidan av resp påse.
Termos har jag bara med på vinterturer, på sommarturer använder jag köket. Går du däremot på stugtur på sommaren kan du överväga att lämna köket hemma och ta med en termos istället för varm dryck på dagen då matlagningsmöjligheter finns i stugorna.