Mat i två veckor .. gott och tungt ..

Re: Re: Torkat är det enda alternativet

dave1; sa:
Skalar du potatisen och skär den i skivor innan du torkar den, eller går det med små hela potäter?

Allt som skall torkas måste ha så stor yta som möjligt för att torka fort. Tunna skivor eller strimlor är ett måste.

Skala är väl inte nödvändigt, potatisskal lär ha den bästa fibersammansättningen för däggdjur så det är nog bara nyttigt att äta skalet.
 
Hambergs lista

Jag noterade mig att Hamberg rekommenderar mandel. Det kan jag slutta upp kring.
Mandel är goda att äta som godis direkt ur påsen, det kan inngå i morgonmål eller kvällsfika och det går att slänga i en gryträtt för att piffa upp det frystorkade med något som ger tyggmotstånd.
 
Re: Hambergs lista

mnd; sa:
Jag noterade mig att Hamberg rekommenderar mandel. Det kan jag slutta upp kring.

Nötter är väl generellt väldigt bra. De innehåller mycket energi och om jag inte är helt ute och cyklar innehåller de dessutom fullvärdigt protein (men jag kan minnas fel om det sista).

Det var ju faktiskt så att innan människorna började äta djur så var nötter en viktig del av födan. Det är inte anledning som det finns gamla lagar när det gäller t.ex. ekollon:)

Sen beror det ju på om man gillar nötter eller inte. Jag har lite svårt för mandel, gillar hasselnötter klart bättre.
 
Tumregel för Uncle Ben's snabbris

Som alla vet så har portionsangivelserna på ris ingen som helst förankring i verkligheten, om man inte väger 30 kg eller så. En bra tumregel är att ta nästan dubbelt så stor volym Uncle Ben snabbris (3 min) jämfört med vanligt matris eftersom UB inte sväller lika mycket. (En ännu bättre regel vore kanske att skippa Uncle Ben eftersom det är så trist, men det är upp till var och en...)

Jag brukar äta nästan 2 dl matris om jag är hungrig, med UB snabb får det bli 3,5 dl.
 
En bättre tumregel är att inte mäta maten med volym utan med vikt, så slipper man att resultatet påverkas av formen. 500 g (torrvikt) makaroner är lika mycket mat som 500 g spagetti eller 500 g canneloni eller 500 g gnocci. Men volymmässigt är det enorma skillnader.
 
Viktgalningar!

Ibland glömmer jag vågen på längre turer...:) Mycket iriterande. Tur att kåsan är graderad då. Brukar inte hålla på och joxa med en liten pyttepåse för varje dag.
 
Re: Viktgalningar!

Vandrare; sa:
Ibland glömmer jag vågen på längre turer...:) Mycket iriterande. Tur att kåsan är graderad då. Brukar inte hålla på och joxa med en liten pyttepåse för varje dag.
Men, man mäter ju upp hemma hur mycket det skall vara, sen skriver man med spritpenna på påsen hur många dl det motsvarar.

Problemet är ju om man t.ex. har pasta typ gnocci som är rätt stora. De blir ju lite krossade i packningen och 1 dl kommer alltså att bli mer efter en vecka än vad det är i början (mer finfördelat tar ju upp mindre plats).

En påse per måltid tycker jag är praktiskt för då riskerar man inte att råka ta för mycket eller göra en felbedömning. Det är lättare att räkna till 7 påsar havregryn (med salt) än att se att en stor påse innehåller 14 dl (det kanske bara är 12 dl....?).

Men det är ju som sagt var en smaksak, men min erfarenhet är att tar man med sig "lösa" ingredienser så har man oftast 1-2 kg mat med sig hem som inte har gått åt samtidigt som nåt av det man hade med sig tog slut för tidigt.
 
Re: Re: Viktgalningar!

nermander; sa:
Men, man mäter ju upp hemma hur mycket det skall vara, sen skriver man med spritpenna på påsen hur många dl det motsvarar.

Jaha, så man väger upp det först, hemma, sen skriver man på påsen hur många deciliter det motsvarar??? Verkar onödigt invecklat. Riset packas oavsett om man vägt det eller inte.

Som sagt: Jag brukar mäta upp 3.5 dl Uncle Bens snabb till en portion. Enligt den fysik jag kan så ändras inte denna mängd oavsett om man mosar riset i en ryggsäck efteråt. Visserligen blir volymen mindre, men det är lika mycket ris (man blir lika mätt).

Mitt inlägg handlade om att man måste ta mer snabbris än vanligt, knappt dubbla volymen. Eftersom de flesta icke bodybuilders mäter (volym) sitt ris istället för att väga det trodde jag att det var den smartaste referensen.

Kom gärna med fler tossiga inlägg om detta högst oinressanta ämne, tråden kan bli hur lång som helst och människor utan något vettigt att göra får att läsa...
 
Re: Re: Re: Viktgalningar!

Vandrare; sa:
Som sagt: Jag brukar mäta upp 3.5 dl Uncle Bens snabb till en portion. Enligt den fysik jag kan så ändras inte denna mängd oavsett om man mosar riset i en ryggsäck efteråt. Visserligen blir volymen mindre, men det är lika mycket ris (man blir lika mätt).

Jag tror jag blandade in en annan tråd i mitt resonemang, det var nämligen nån som inte förstod vitsen med att packa portionsvis utan istället tog med sig en stod påse ris och mätte upp i fält.

Sen är det ju sant att ris är ris. Men pasta? Hur många dl är en portion makaroner? En portion gnocci? En portion tagliatelle? Eftersom portionsangivelser på paketen varierar så tycker i alla fall jag att det i såna lägen är lättast att väga. Och OM man nu inte vill packa portionsvis så väger man först en portion och mäter hur stor volym det blir, så man kan mäta i fält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Torka mat i Airfryer. Friluftsmat 17
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16

Liknande trådar