Mat i två veckor .. gott och tungt ..

Behöver kasslern förblötas?

rakel; sa:
... har vi torkat och det har blivit bra.
Strimla den tunnt bara. Gott i en gryta med torkad purjolök och lite svamp.

Låter intressant!
I och för sig håller sig väl kassler ganska bra, men man spar väl några hekto på torkning.
Behöver man lägga kasslern i blöt långt i förväg, eller räcker det att bara koka?
 
Re: Snabbris

Viktor_L; sa:
Tidigare har jag använt Unkel Bens snabbris men blivit hungrig snabbt efter att jag ätit klart...
Nyligen testade jag att använda Unkel Bens fullkorsris med förkortad koktid, fungerade perfekt. Långsamare kolhydrater och godare!

Snabbriset är ju inte sådär jättegott nej, många brukar köra med basmatiris istället. Det går rätt bra att låta det koka klart på eftervärme (man kokar upp och ställer sen av grytan). En så kallad "pot cozy" gör underverk när man vill spara bränsle, ta ett gammalt liggunderlag (eller bubbelplast eller nåt annat isolerande) och gör en "tröja" till grytan. Då kan maten stå och dra länge utan att svalna.

En amerikansk kille la ner en massa tid på att utveckla en ultrlätt brännare som kunde köras med sparlåga, men när han väl hade fått klart den så hade han gått över till att använda pot cozy istället.

Man behöver inte göra en som passar till grytan, den ska ju isolera det kärl där maten skall tillredas. Är man ensam kan man göra en som passar till storkåsan och låta maten lagas där (så kan man låta diskvattnet vara kvar i grytan). Eller om man lagar frystorkat direkt i påsen så kan man göra en som funkar som stöd för påsen.

(Nån som har bra förslag på svenskt namn? Kastrullgosing? Grytvärmare?)
 
Tror Skinnarmo brukar använda en sån där grytisolering gjord av liggunderlag på sina expeditioner, så det lär nog vara bra. Nån som har en länk till en bild? Gör man en rund bottendel plus en avlång bit som lindas runt grytan? Hur fäster man bitarna, med någon slags söm, eller silvertejp?
 
jarlmoden; sa:
Tror Skinnarmo brukar använda en sån där grytisolering gjord av liggunderlag på sina expeditioner, så det lär nog vara bra. Nån som har en länk till en bild? Gör man en rund bottendel plus en avlång bit som lindas runt grytan? Hur fäster man bitarna, med någon slags söm, eller silvertejp?

Jag har gjort ett par olika. Den enklaste varianten är att ställa grytan i sin toppluva (men som nån sa, det är lite riskabelt att kladda med mat i kläderna).

Den första är för en liten halvliters gryta och den är bara rullad runt (ingen botten, men den är lite längre än grytan så grytan hamnar i luften så det blir en "luftspalt" mot marken). Bild finns här http://nermander.homeip.net/bilder/gryta.jpg

Ett gammal trasigt liggunderlag och sivlertejp körde jag med. Det går säkert att limma med kontaktlim också men tejpen är enklare.

Sen har jag gjort en likadan för lilla grytan till Trangia 27 (den är väl på 0,8 l eller nåt sånt). Där gjorde jag en botten för det blir så stor diameter i förhållande till höjden att det inte verkade bra att köra med "luftspalt" under. Den rationaliserade jag dock bort till förmån för en till min tallrik istället (min tallrik är ett tomt Lätta-paket med tillhörande lock) och då gjorde jag en lite tunn av två lager bubbelplast till grytan (eftersom jag kör med spritbrännare så blir grytan sotig så den är mest för att slippa sot på allt och hålla diskvattnet varmt).

Till grytorna har jag inget isolerande lock, men Lätta-askens lock har jag lagt två lager bubbelplast på (i den nedsänkning som är där).

Det går med andra ord att experimentera rätt friskt, det viktiga är att den är hållbar och lätt att använda.
 
Ett förslag på hopfällbart isoleringskärl

http://www.fukt.bth.se/~fille/bilder/grunka.png

Om jag har fått till url-en rätt ska den visa hur man skär ut en stjärnformad bit ur ett kasserat liggunderlag. Vikes sedan runt kokkärlet. Eftersom den är utfällbar kan man använda den som sittlapp om man skulle känna för det.

Ursäktar den slarviga bilden, jag slängde ihop den lite snabbt med ett ritprogram bara.
 
Bra skiss; verkar lämpligt att använda spännremmen till trangian (om man har de grytorna vill säga) för att hålla ihop liggunderlaget kring grytan.

Tänkte annars främst säga att vi har använt ett fullkornsris som bara har 10 min koktid och mättar och är gott. Kommer inte på vad det var för märke, men det var ett av de större svenska, typ axa e.d.

/Rickard
 
Torkat är det enda alternativet

da_flower; sa:
Kommer mankunna komma under 15 kg mat och ändå äta gott? Vad brukar folks vikt i mat ligga på under liknande turer ?

// johan

Jag brukar ha med 5 kg mat för en vecka. Med tanke på att en del av det är burkar och annat liknande tror jag inte det vore omöjligt att ligga på 9 kg för två veckor. Under 10 skall du i all fall komma.

Hemligheten, eller det kanske inte är hemligt längre, är att torka maten själv. Bygg en tork och du skall aldrig ångra dig. Spika ramar, häfta på myggnät och stapla i en pappakartong, skär hål och ställ en kupévärmare utanför. Kanonbra resultat och byggtid under en timme även för den ohändige.

Ta med mycket torkad potatis och morötter istället för pasta och ris. Potatis väger 10 % av sin kokade vikt i torkat format. Äter du 500 g potatis varje dag väger det inte mer än 50 g x 14 dagar = 700 g för två veckor. Det är vad ris för tre dagar väger okokt.

Om du river potatisen innan du torkar den kan du göra raggmunkar med vatten, potatisriv och pannkakspulver. Inte dumt, och med en salt fläskbit duger det många dagar i fält.

Kalle
 
hardcore!

"min tallrik är ett tomt Lätta-paket med tillhörande lock" :-O Jäklar anåda, vad väger din rygga för en långhelg? 3.5 kilo?! Måste kolla i kylen om det finns nåt användbart, där kan man spara 50 gram direkt ijfm gamla gröna kåsan, hehe..
 
Re: Torkat är det enda alternativet

Kalle E; sa:
Ta med mycket torkad potatis och morötter istället för pasta och ris. Potatis väger 10 % av sin kokade vikt i torkat format. Äter du 500 g potatis varje dag väger det inte mer än 50 g x 14 dagar = 700 g för två veckor. Det är vad ris för tre dagar väger okokt.

Kalle

Skalar du potatisen och skär den i skivor innan du torkar den, eller går det med små hela potäter?

/David
 
Re: hardcore!

jarlmoden; sa:
"min tallrik är ett tomt Lätta-paket med tillhörande lock" :-O Jäklar anåda, vad väger din rygga för en långhelg? 3.5 kilo?! Måste kolla i kylen om det finns nåt användbart, där kan man spara 50 gram direkt ijfm gamla gröna kåsan, hehe..

:)

Jag håller ju på och experimenterar med ultralätt packning (skrev några trådar för nåt år sen här när jag var relativt ny på Utsidan). Min (ej uppdaterade) lista finns här http://nermander.homeip.net/latt.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Torka mat i Airfryer. Friluftsmat 17
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16

Liknande trådar