Visst klarar man sig teoretiskt utan varm mat, våra förfäder överleve ju bevisligen innan de lade sig till med den lyxen
.
Jag känner inte heller något tvingande behov att äta en varm rätt för att det skall "räknas". Det finns mängder med god och kalorität mat som inte kräver kök: morgonmusli (på fett mjölkpulver med matig flingblandning, som jag har mer än hälften solrosfrö i), hommousröra (pulver som rörs ut att svälla i kallt vatten), knäckebröd, smör, torr parmesanost, kokosmjölkpulver, jordnötssmör, torkad frukt, rostade kikärtor, choklad, halva... men framför allt alla sorters nötter och frön, som i allt större grad utgör basen i min vandrarmatsedel. Grönsaker som torkat olivhack och dito tomater kräver inte heller kokning för att smaka gott och vara ätbara, inte heller färsk vitlök, kokosflingor, torkad stekt lök och örtkryddor.
Jag har varit med om att skippa köket på kortare sommarturer i trakter där jag inte varit särskilt orolig för att frysa, men att jag ändå tar med det i de allra flesta fall beror på tre saker:
- att mitt kök väger så lite, att det spelar någon roll,
- att jag gillar att laga mat
,
- att möjligheten att enkelt och oberoende av yttre omständigheter (väta, bränslebrist) kunna tända en eld, torka saker och värma sig själv genom att t ex få i sig en varm dryck faktiskt kan vara en säkerhetsfråga.