• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Marabou Mjölkchoklad

Jag brukar köpa Marabous stora chokladkakor, och har tänkt på att det är samma pris på dem.
Men det måste väl vara dyrast att framställa den där med Non-Stop inuti ?
Vilken är er favorit och varför ?
Här i Norrköping kostar en 16,90 på Ica, vad kostar den hos er?
Den är ju toppen att ta med sig, men jag saknar aluminiumfolien från förr,
det var lättare att spara den då.

Bilagor

• choklad.jpg
    choklad.jpg
    4.7 KB · Visningar: 834
Jag gillar den där nya Mexikanska som det görs reklam för på teve nu. Och Daim. Annars är jag lite av en traditionalist och kör mycket på Schweizernöt och lite mer sällan Apelsinkrokant. Kostar väl runt en tjuga i Boden.

Jag brukar ha med 100-200g/dag när jag är ute. 100g motsvarar i energimängd ungefär en REAL-måltid. Bra snacks tycker jag. :)

Jag gillar Helnöt och vanliga mjölkchokladen. Blockchoklad mättar begäret på ett bra sätt, så det brukar bli en blockis och några Marabou på längre turer.

Raskesven

Jag brukar köpa Schweizernöt och det är mer av tradition och i affärer med dåligt utbud brukar bara den och mjölkchoklad finnas. Jag har testat alla sorterna och kommit fram till att de andra även är goda så ibland blir det mint eller daim.

/Stellan

Mjölkchoklad eller schweizernöt brukar det bli. En absolut favorit på mina turer, men dock är det mindre bra att ha med chokladkakor när det är riktigt varmt. Brukar bara bli en kladdig brun sörja.

Mvh /Joel

Dukat

Dukat innehåller mest energi, tror jag minsann =) Den är dessutom härligt krämig!
För den som är rädd för transfett och annat är rättvisemärkts choklad ett bra alternativ.

En av de saker jag saknar utomlands är Frukt&Mandel! Schweizernöt, Mjölkchoklad t o m Daimchoklad får man tag på. Frukt&Mandel tycks man inte vilja exportera... inte ens IKEAs Sverigeshop har den!

Marabou är chokladens fulpizza.

Marabouchoklad (och liknande) ser jag mest som funktionellt för att höja blodsockret i krissituationer. Vill man ha nåt gott så får det vara choklad som smakar mindre smör.

Men det finns ju användning för båda. Det är som med pizza: ibland är det ju en riktigt flottig fulpizza man vill åt. Nån annan gång ska det vara vedeltat med färska grönsaker, senapskål och pinjenötter.

Marabou-choklad är mer än bara choklad. Det är ju ett gäng minnen också...

- Mjölkchoklad: vinterturer på skridskor när jag var 5-6år. Härligt mjuk i munnen.
- Schweizernöt: hulkandes under regnsjackans huva i spöregn under en cykeltur.
- Nötter och frukt: första toppbestigningen. Dubbel lycka!
- Mint: choklad till första bion med killen som jag nu är förlovad med.
- Dukat: segling vid Trosa. Den hade smält men var underbart god ändå.
- Mörk: hyvlad på konservburksfrukt, insnöad i Tarfala-stugan under en vintertur.
- Apelsin: mutchoklad till syrran under hennes första vandring (då det regnade i sju av åtta dagar)

Vilka minnen har ni?

Romrussin

Jag saknar Romrussin. Som alltid när något är extra gott är det bara jag som köper, och så försvinner det.
Som språkpuritan tycker jag fortfarande att det borde heta "Dajm".
Mjölkchokladen var bättre innan Kraft tog över. Nu är den som Nordchoklads var förr, hård och vaxartad. Inte något vidare, men de nyare generationerna vet ju inte hur bra det kan vara.
Även Alladin är ett skämt jämfört med förr. Billigt på alla vis.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg