Mästerkock på fjället - eller??

hektojägare

Följer diskussionerna med intresse. Jag är hektojägare och
har satt en bestämd gräns för vikten (och skrymmet)
efter diskbråck och ischias i Norge 99. Icke över
20 kg på ryggen, i praktiken 19, för en tiodagarwsvandring.
Kommer att spara mer, t ex på lägerkläder och lägerskor

När det gäller
maten så eftersträvar jag enkelhet. Den ska vara lätt
att tillaga och lätt
att packa i dags- eller tvådagars-portioner, t ex.
Som flera påpekar är det mycket som smakar bättre
på fjället än hemma,. t ex frystorkat kaffe. Variation har jag
inte så stort behov av.

I Pyreneerna bär jag med sex dagsransoner
och provianterar vid varje upptänkligt tillfälle och då
blir det vad det blir! Det finns annat som väger på en kontinental långtur, t ex stegjärn och stora mängder kartor.

På en 19-dagarstur
handlar det om kanske tio fria övernattningar. Senast hade
jag en halv ranson kvar när jag kom till Montgarri och
var NÅGOT lättad att upptäcka att det fanns övernattningsstugor.

På min senaste nordiska tur hade jag proviant för 10-11 dagar.
Det blir muesli med torrmjölk, Ekströms drottningkräm,
chokladkakor, Spaghetteria utdrygad med pulvermos.
Tipset coucous anammas begärligt. Snabbris har jag
numera spolat, det smakar fan. det har kommit en ny
serie snabblagade pastarätter som är angemära kryddade
än Knorrpåsarna. Glömt namnet, det var svenskt.

I Norden får maten väga 6-7 hg om dagen. På kontinenten
(stora höjdskillnader) mer. Åker jag till Korsika blir
det kanske 8 hg om dagen. Där är man återigen beroende
av att proviantera.

il C.

kött..

synd att många av er är vegetearianer. Torrkött, torkat & saltat renkött är annars en kanongrej att ha med. Massor av protein, väger knappt nåt, och har tilräckligt med salt. Nåt man kan ta fram ibland & skära en liten skiva & tugga på.

Aldrig utan min pizza

Jag går ingenstans dit jag behöver avstå från en närande och saftig calzone med extra lök. På fjället gör man så här:

Blanda mjöl och salt enligt ditt favoritrecept på pizzadeg i en fryspåse. Fyll minst 1 dl olivolja på en liten plastflaska. Finns billiga att köpa lite här och var. Jag kör med en gamal medicinflaska, tror jag. Stoppa ner ett paket torrjäst, kassler (för oss carnivorer), gorgonzola, gul lök och vitlök i ryggsäcken. Ta rejält och skippa istället de extra underkläderna. Pizzan är egentligen allt man behöver ändå.

På fjället tar man ut lite mjöl ur påsen och häller i en kastrull (OBS mycket viktigt). Blanda resten av mjölet med torrjästen och vatten, knåda till en fin deg som är lite men inte alltför kladdig och absolut inte mjölig. Låt den jäsa i en kastrull som du håller lite varm i knät när du sitter på huk och skär upp lök, vitlök, kassler och gorgonzola i små tärningar. Pilla upp en bit deg ur påsen och mjöla in dina fingrar med extramjölet från kastrullen. Platta ut en liten pizza av degen, c:a 10x20 cm stor. Lägga på önskad fyllning på ena halvan, med bred marginal mot kanten, vik ihop, kläm ihop kanterna och fritera i oljan i en kastrull. Försök göra pizzorna så platta som möjligt om du inte gillar att de är lite halvgeggiga i mitten. Det går bra i stekpannan, men bättre i en kastrull eftersom den kommer längre ner mot elden (om man har trangia vill säga). Det skall inte vara för varmt. Efter c:a fem minuter är pizzan gräddad, vänd efter halva tiden. Sanslöst gott. Och inte så otroligt tungt. Receptet finns även i utsidans kokbok där jag lade in det för många år sedan. Nu vet jag inte om kokboken finns kvar eller om receptet finns där heller.

Som energikälla kan man baka egna krafttackor. Jag hittade ett recept här på utsidan för ett par år sedan. Jag tror det gick främst ut på att koka ihop grädde, dextrosol, havregryn, nötter och socker till en seg massa som man formade efter behag till krafttackor att ha med. Det blev tungt som spårvagnsräls, men gott.

En annan höjdare på kvällen är förstås att flambera. Skiva kassler i en kastrull, värm den några minuter, häll på konjak, whisky, hembränt eller varför inte vodka. Vänta några minuter till, fjutta på och se på de vackra lågorna. Ger en distinkt smak åt kasslern. Kombinera det med pulvermos med irörd kapris - en anledning att åka till fjällen bara det.

Är man vegetarian njuter man mest och bäst av en rejäl lins- och olivgryta. Köka ihop torkade grönsaker och rotsaker med röda linser och några färska oliver. Släng så i några klattar olivpasta, som ger en oslagbar olivtouch åt maten. Ris passar bra till. Det kan dessutom kokas tillsammans med grytan om man har ont om spisutrymme.

Eller gör som Hamberg, ät bara pannkakor och konjak. Eftersom det var svårt då också (allt var inte bättre förr) att ha med färsk mjölk under en tremånaderstur bytte han ut den mot vatten istället. Det gick lika bra. Ägg var inte heller så lätt att ha med, så det struntade han helt i. Det gick också bra. Vad jag kan förstå blandade han alltså mjöl med vatten och stekte. Hmmm... Intressant.

Kalle

Mums!

Kalle är en livsnjutare ser jag! "Skitig men med glada smaklökar" kanske får bli vår nya slogan på fjället?

Skämt åsido - tack för alla tips! Dessa tillsammans med de som jag hittat i matforumet har gett många nya roliga idéer som jag ska testa på vandringen i september.

/Petra

Tomatflingor

Vid min senaste vandring använde jag mig av tomatflingor! att smakförhöja med. Tillverkas av "Knorr" finns i kryddhyllan i affären. Ger god tomatsmak åt maten samtidigt som dom i stort sätt inte väger något alls.
I kryddhyllan hittar du också påsar med frystorkad rödlök, smaskens i dom flesta rätter.
Både tomat och lök kan man ju torka själv men långa torktider kostar möda och pengar. Föresten... ta en titt i hälsokostaffären, många sådanna har alla möjliga torkade produkter som lök, frukt etc.

MVH ///Claes, http://fjallen.get.to/

Skogspasta

Hej!

En rätt som jag kommit att förknippa med skogen på senare år är en pastasås + färsk pasta (naturligtvis) som är väldigt lättlagad och dessutom ger en del önskvärda rester för bruk senare på kvällen... Jag kan tyvärr inte ge exakta proportioner eftersom det mesta går på känn både i skogen och hemma, men det kan vara väl värt ett försök!

1 rödlök finhackad
2 nävar färska champinjoner finhackade
1 rejäl näve rökt skinka, ju hårdare rökt desto bättre, även denna finhackad

Stek ovanstående tills det är mjukt, smula ner rikligt med blåmögelost och smält tills det blir en härlig gegga! Späd med vitvin ur tetra av valfri storlek tills det smakar "rätt" och peppra tills du blir nöjd.

Någon örtkrydda kan man säkert ha i om man har fäbless för sådant, och vad det gäller vegetarianer som vill skippa skinkan så är det bara fantasin som sätter gränserna. Vad du gör med den överblivna osten och vinet är din ensak! :) Som bas är denna sås helt kanon och för alla kreativa friluftsmänniskor går den säkert att variera efter preferens vad det gäller proteinkälla.

GOD tur/Nicke

Vikt?

Måste säga att jag blir väldigt imponerad av flertalet här. Själv får jag väl höja en knuten näve till den frystorkade matens ära.... :)

Första tanken jag får när jag läser detta är, hur himla mycket har ni med i ryggorna???? Jag brukar ha gott om utrymme kvar i min Alaska men med massa korvar, gryner, ris, couscous, kryddburkar, bananer, tetra-vin, osv osv så vete katten. Om man nu är ute en 10 dar alltså.

Om man bortser från frukost, fikor, lunch, "bli-på-gott-humör"-mat och whiskey där min fjällmeny ser ungefär ut som de flestas här så tar jag en påse frystorkat á cirka 125-175 gram till kvällsmat. Vad uppskattar ni vikten till en portion av era mer "tillagade" rätter? Skulle vara intressant att veta och kanske få mig min hedning att överge frystorkat.

Mvh/Peter P.

Re: Vikt?

pal2; sa:
Om man bortser från frukost, fikor, lunch, "bli-på-gott-humör"-mat och whiskey där min fjällmeny ser ungefär ut som de flestas här så tar jag en påse frystorkat á cirka 125-175 gram till kvällsmat. Vad uppskattar ni vikten till en portion av era mer "tillagade" rätter? Skulle vara intressant att veta och kanske få mig min hedning att överge frystorkat.
Det varierar en aning men det ligger väl på 175-225g/middag men då blir jag rejält mätt. Tillsammans med Knorr Spaghetteria eller liknande till lunch, någon grötvariant till frukost och en sådan litet lyxigare middag med bl.a. egentorkat så landar jag på ca 600g/dygn inklusive dessert till 2/3 av middagarna och litet "fjällgodis" bestående av rostade solrosfrön, sötmandel och russin. Whiskyn tillkommer dock.

[Ändrat av haskell 2004-04-20 kl 22:27]

Re: Vikt?

pal2; sa:
Måste säga att jag blir väldigt imponerad av flertalet här. Själv får jag väl höja en knuten näve till den frystorkade matens ära.... :)

Första tanken jag får när jag läser detta är, hur himla mycket har ni med i ryggorna???? Jag brukar ha gott om utrymme kvar i min Alaska men med massa korvar, gryner, ris, couscous, kryddburkar, bananer, tetra-vin, osv osv så vete katten. Om man nu är ute en 10 dar alltså.

Om man bortser från frukost, fikor, lunch, "bli-på-gott-humör"-mat och whiskey där min fjällmeny ser ungefär ut som de flestas här så tar jag en påse frystorkat á cirka 125-175 gram till kvällsmat. Vad uppskattar ni vikten till en portion av era
mer "tillagade" rätter? Skulle vara intressant att veta och kanske få mig min hedning att överge frystorkat.

Mvh/Peter P.

Hej! För min del väger jag nästan aldrig ryggan, däremot gör jag en avvägning uppskattad vikt/förväntat njutande av den medhavda "tunga" maten. Kanske ett lite udda sätt att se på saken, men jag kompromissar sällan med njutningar... Jag gör även som Haskell och plockar med frystorkat till lunch, men kvällsmaten ska vara en äkta och rejäl fettbomb! Jag kanske ska tillägga att jag hittills aldrig varit ute i mer än 5 dagar i sträck på egen hand, och skulle naturligtvis få offra ett och annant för en längre fjällvistelse. Elaka tanke.

pal2; sa:
Första tanken jag får när jag läser detta är, hur himla mycket har ni med i ryggorna???? Jag brukar ha gott om utrymme kvar i min Alaska men med massa korvar, gryner, ris, couscous ...

Hela grejen med att leva här i framtiden på 2000-talet är ju att resten av utrustningen kan göras lätt.
Alltså: ut med tunga prylar, in med god mat!

Byter du din Alaska mot en modern lätt säck kan du käka oxfilé hela veckan. Spara 300 gram på din jacka och du kan ha gräddsås till.

PS. Couscous väger nog mindre än de flesta alternativen, särskilt om man räknar med bränslebesparingen jämfört med tex pasta eller frystorkat.

Nordesjö; sa:
PS. Couscous väger nog mindre än de flesta alternativen, särskilt om man räknar med bränslebesparingen jämfört med tex pasta eller frystorkat.
Couscous är fantastiskt bra! Om man har en s.k. "pot cozy" så kan man dessutom tillaga ännu fler kolhydratsbasvaror vikt- och bränsleekonomiskt.
Potatismos är en annan hit men jag tycker couscous är godare och roligare.

Nordesjö; sa:
Byter du din Alaska mot en modern lätt säck kan du käka oxfilé hela veckan. Spara 300 gram på din jacka och du kan ha gräddsås till.

Yeepee, ska vi dra igång ram kontra soft igen. :) Aldrig aldrig att jag byter ut min underbara Alaska! Å min hyfsat nya Grim ska få vara med den också.

Peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg