Kamvandraren; sa:
Om du har överpackat kan bara du själv svara på
Deoservetter - föredrar personligen att tvätta mig utan att lägga på en massa kemikalier i efterhand.
Rakhyvel - "används sparsam" - hur lite du än använder den väger den lika mycket/lite. Personligen struntar jag totalt i rakandet på turer kortare än två veckor och skall jag raka mig efter två veckor så behöver jag garanterat långt skaft på rakhyveln för att få bort skägget.
Filmburk med tandkräm - varför inte köpa en liten "resetub" med akta tandkräm på apoteket om du inte nödvändigtvis måste ha ett visst märke.
Halv tandborste - har på samma sätt köpt köpt resetandborstar på apoteket. Troligen några gram tyngre än en halv tandborste men skönt med långt skaft.
Scotchbritesvampar - om du lika bär med dem använd dem hela tiden för de slits garanterat inte ut på en fjällfärd.
Galltvål 100 g - tror inte att vi har med oss (och inte galltvål) så mycket tillsammans för två personer på en tvåveckorsvandring och ändå har vi häften med oss tillbaka hem. Har man diskmedel med sig räcker det med en droppe eller två på en disksvamp för att rengöra kastrullerna.
En reflektion jag har är att här handlar det om att spara gram medans jag personligen mer tror på att spara på de tunga sakerna.
Naturligtvis kommer tält, ryggsäck och sovsäck först
Men om man kan spara x procent på en detalj som väger
några hekto, kanske man kan spara lika många procent på
alla grejer? När jag gick 10 dar i Jotunheimen
2002 hade jag kanske en startvikt på 19 kg på ryggen. Några
år senare, i Dovre, med samma tält och sovsäck
var packningen nere i kanske 15.5, och fasiken vet
om jag inte hade mer mat. Då hade jag alltså gått igenom istortsett allt.
På det hygieniska området är jag tydigen lite lyxig.
Hittar på min websida (10 dagar 2003):
Tvätt och tandvård, 220 g
Kommentar: 60 gram tvål, långtifrån allt gick åt. Handduken (halv!) vägde ett hekto och användes aldrig.
De verkliga lyxen är nog en tvätthandske, mycket skön
när man tvättar sig i kallt vatten - och, ja, jag tvättar
hela kroppen alla dagar utan undantag, och minst ett plagg varje dag, oftast strumpor.
Minns jag rätt lämnade jag handduken hemma på förra sommarens turer, 18 dar i Italien och 11 i Norge.