Lukta illa i fjällen

johankse; sa:
^_^; sa:
Vad bra, tack för lektionen om ullen! Frågan är väl om den där teorin om kristallerna verkligen stämmer... Antagligen gör den inte det. Jag har som sagt aldrig frusit trots att jag flera gånger gått och lagt mig svettig i samma ylleunderställ som jag vandrat i på dagen.

Utan nattombyte gör man ju det, med nattombyte lägger man sig i sitt torrare ställ samt luftar sitt dagställ under natten. Men viktigast för gosekänslan är väl mätt, någorlunda ren samt nöjd med dagen.

Mm jag upplevde inga som helst problem eller obehag med att sova i samma underställ som jag använt under dagen. Dessutom var det så himla kallt att stället knappast hade torkat på natten om jag inte hade haft det på mig. Så det blir bara ett underställ för mig i fjällen i fortsättningen också!

Ylle är verkligen ett underbart material.

avslutad210712; sa:
Kamvandraren; sa:
Om du har överpackat kan bara du själv svara på :)

Deoservetter - föredrar personligen att tvätta mig utan att lägga på en massa kemikalier i efterhand.

Rakhyvel - "används sparsam" - hur lite du än använder den väger den lika mycket/lite. Personligen struntar jag totalt i rakandet på turer kortare än två veckor och skall jag raka mig efter två veckor så behöver jag garanterat långt skaft på rakhyveln för att få bort skägget.

Filmburk med tandkräm - varför inte köpa en liten "resetub" med akta tandkräm på apoteket om du inte nödvändigtvis måste ha ett visst märke.

Halv tandborste - har på samma sätt köpt köpt resetandborstar på apoteket. Troligen några gram tyngre än en halv tandborste men skönt med långt skaft.

Scotchbritesvampar - om du lika bär med dem använd dem hela tiden för de slits garanterat inte ut på en fjällfärd.

Galltvål 100 g - tror inte att vi har med oss (och inte galltvål) så mycket tillsammans för två personer på en tvåveckorsvandring och ändå har vi häften med oss tillbaka hem. Har man diskmedel med sig räcker det med en droppe eller två på en disksvamp för att rengöra kastrullerna.

En reflektion jag har är att här handlar det om att spara gram medans jag personligen mer tror på att spara på de tunga sakerna.

Naturligtvis kommer tält, ryggsäck och sovsäck först
Men om man kan spara x procent på en detalj som väger
några hekto, kanske man kan spara lika många procent på
alla grejer? När jag gick 10 dar i Jotunheimen
2002 hade jag kanske en startvikt på 19 kg på ryggen. Några
år senare, i Dovre, med samma tält och sovsäck
var packningen nere i kanske 15.5, och fasiken vet
om jag inte hade mer mat. Då hade jag alltså gått igenom istortsett allt.

På det hygieniska området är jag tydigen lite lyxig.
Hittar på min websida (10 dagar 2003):
Tvätt och tandvård, 220 g
Kommentar: 60 gram tvål, långtifrån allt gick åt. Handduken (halv!) vägde ett hekto och användes aldrig.

De verkliga lyxen är nog en tvätthandske, mycket skön
när man tvättar sig i kallt vatten - och, ja, jag tvättar
hela kroppen alla dagar utan undantag, och minst ett plagg varje dag, oftast strumpor.

Minns jag rätt lämnade jag handduken hemma på förra sommarens turer, 18 dar i Italien och 11 i Norge.

^_^; sa:
Mm jag upplevde inga som helst problem eller obehag med att sova i samma underställ som jag använt under dagen. Dessutom var det så himla kallt att stället knappast hade torkat på natten om jag inte hade haft det på mig. Så det blir bara ett underställ för mig i fjällen i fortsättningen också!
Smaken är som...

Men mitt underställ efter en dags vandring i regn (då fukttransporten över regnjackans membran är lika med noll, och då det alltid läcker in nånstans, t ex vid handlederna), skulle varken jag eller du eller någon annan vilja sova i, då sover man hellre utan. Så jag tar av det och torkar det om jag kan (vind är vind även om den är kall!), sover i ett torrt underställ och kan sedan nästa dag ta på mig det fuktiga om det ännu inte torkat. Det blir ändå varmt efter några minuters vandring. Tycker själv att det är guld värt att kunna dra på sig ett torrt underställ t ex när man badat och ska krypa till kojs (ute alltså, hemma är en annan femma...)

underställ?

Jag tror jag hade underställ med, som pyjamas, ännu för några år sedan, men aldrig att jag skulle haft det på
under turen. Jag tror jag kan klä mig
i dubbla skikt på underkroppen och fyra eller fem
på överkroppen ändå.

Jag sover helst naken. Skulle behov
av kläder uppstå, finns alltid tillräckligt torra plagg,
som jag inte burit närmast kroppen.

Hej!

Jag tycker att jag skonar min sovsäck mot nersmutsning om jag byter ett rent (icke svettigt) underställ inför natten.

En sovsäck vill man ju inte gärna tvätta så ofta eftersom den förlorar lite av sin värmebevarande förmåga i varje tvätt.

Hälsn BM

swabr; sa:
Hej!

Jag tycker att jag skonar min sovsäck mot nersmutsning om jag byter ett rent (icke svettigt) underställ inför natten.

En sovsäck vill man ju inte gärna tvätta så ofta eftersom den förlorar lite av sin värmebevarande förmåga i varje tvätt.

Hälsn BM
Exakt. Glömde skriva precis det du skrev. Samma med strumpor.

swabr; sa:
Hej!

Hälsn BM

Instämmer.
Jag packar alltid ett underställ tillsammans med sovsäcken, liksom ett par sovsockor och en tunn
luva. Det brukar inte vara svårt att få plats med
allt i sovsäckens packpåse.

Mitt "hygienpaket" består av:
2st tvålar á 15g 30g
Tandborste+tandkräm 25g
Toapapper+tändstickor 100g
Pappersnäsdukar 2st 10-p 60g
"Fusk-sämskskinn" 40g
Totalt 255g

/ Bertil

avslutad210712

Gäst
Efter lite funderande inser jag att jag "måste ha haft otur när jag tänkte".

Varför i allsin dar skall jag släap med mig en resetandborste egentligen. Knappast lättare än en vanlig okapad och knappast bättre på något sätt. Så i fortsättningen får det bli en vanlig okapad tandborste när min resetandborste gjort sitt.

avslutad210712; sa:
Efter lite funderande inser jag att jag "måste ha haft otur när jag tänkte".

Varför i allsin dar skall jag släap med mig en resetandborste egentligen. Knappast lättare än en vanlig okapad och knappast bättre på något sätt. Så i fortsättningen får det bli en vanlig okapad tandborste när min resetandborste gjort sitt.

En resetandborste väger säkert inte mindre än en kapad. Däremot tar den lika lite plats. Och den har ju inbygt fodral så du slipper ha den i en plastpåse eller vad du nu använder för att skydda den. Sen är det ju alltid lite bökigt att hålla i den kapade medan man borstar. På resetandborsten har du ju ett långt handtag som gör det lättare att hålla i den.
Men alla resetandborstar är inte bra. Många gånger sitter det påträdda skaftet löst, och då blir det ungefär som att använda den avsågade. Själv tycker jag den varianten där man viker ihop tandborsten som en fällkniv fungerar bäst.

/g

Re: Re: Re: Håller med föregående talare!

^_^; sa:
Boludo; sa:
^_^; sa:
Själv har jag sparat två kilo nu på att skaffa ny sovsäck och på att rationalisera bort Trangiat och bara ta med den stora kastrullen + stekpannan + tamojen och så ha ett Pocket Rocket till det.

Vad jag ska spara på härnäst vet jag inte. [Ändrat av ^_^ 2007-02-21 kl 14:09]

Ett tips är att lämna stekpannan hemma, och istället ha en eller två pajformar i aluminium som lock och panna.

Jag vet, men det blir svårt att steka saker i en pajform.

Inte blir det svårt, pajformarna fungerar bra som stekpanna. Okej då, lite, eftersom tamojen inte greppar så bra, och för att formarna är ostadiga. Jag lyfter dem med vantar på, det går bra.

Mountain fresh

Här kommer det:
Jag blaskar inte av mig varje kväll på tur...

Men jag har hittat den perfekta deon iaf,Mountain Fresh.
Vad jag vet så finns den på Finlandsfärjorna,men borde även gå att få tag på nån annanstans också.Det är nån sorts mineralstensjävel som man drar ett par varv i armhålan och man håller sig snustorr i en vecka.Minst!

peter

Re: Mountain fresh

ping; sa:
Här kommer det:
Jag blaskar inte av mig varje kväll på tur...

Men jag har hittat den perfekta deon iaf,Mountain Fresh.
Vad jag vet så finns den på Finlandsfärjorna,men borde även gå att få tag på nån annanstans också.Det är nån sorts mineralstensjävel som man drar ett par varv i armhålan och man håller sig snustorr i en vecka.Minst!

peter

Jag blaskar inte heller av mig varje kväll, det är ett visst väderberoende kring detta. Men att motverka kroppens mekanismer för temperaturreglering, i detta fall avkylning, genom att använda saker som gör att man håller sig snustorr känns som ett mycket dåligt byte. Jag kan inte hitta någon fördel alls.

Men jag vandrar ju mest ensam :)

Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 43
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9