Lukta illa i fjällen

Tandborstar och trangiacontainrar (lite OT)

NUI; sa:
För min del är det barntandborste, tandtråd ca 1 m (Goretex, så klart!)(klipp)

Håller med om att den här typen av gramjakt bara är intressant när man redan sparat in kilon på de tre stora; bärsystem, sovsystem och skydd.

Jörgen

Gore-tandtråd ;) ?

Jag räknade en gång mina grejor och kom fram till att jag bar på ett femtiotal "prylar". Då hade jag först brutit ned vissa saker i mindre saker som t ex tält= innertält, yttertält, pinnar och stänger.

Om jag lade ner tid och pengar och lyckades spara två gram per "pryl" skulle jag alltså spara...100 gram.

Jag roade mig också med att testa om ett hekto kändes i ryggsäcken. Jag kunde inte finna att så var fallet...jag testade också på en kompis som inte heller märkte att packningen var ett hekto tyngre. För att öka realismen genomförde jag testet utan att först berätta att hans säck faktiskt var tyngre :).

Slutsatsen av min helt ovetenskapliga tankelek/experiment var alltså att det ofta lönar sig att jaga kilon, eftersom dessa känns (kan vara annorlunda med ryggsäckar, om de är välbyggda). Ibland kan det löna sig att jaga hekton...men att lägga ner tid på att fila ner tandbostskaft och ta bort etiketter i kläderna är inte rationellt utan mer ett tidsfördriv.

//J

Håller med föregående talare!

Sen beror det lite på hur stark man är. För en svag tjej / kille kan ju två hekto göra stor skillnad, särskilt om man har något problem med till exempel rygg, knän eller höfter.

Själv har jag sparat två kilo nu på att skaffa ny sovsäck och på att rationalisera bort Trangiat och bara ta med den stora kastrullen + stekpannan + tamojen och så ha ett Pocket Rocket till det.

Vad jag ska spara på härnäst vet jag inte. Jag kanske kan skrapa ihop några hekto på att köpa nya svindyra stavar, eller på att lämna fågelboken hemma. Men det känns inte så lockande. =)

(Fågelboken väger 271 gram...)

Något jag aktivt sparat in på är att jag valde att köpa ett tält utan GT-absid. Och det fungerar alldeles utmärkt med ett Nallo 2 utan GT-absid. Både jag och min man är ganska storvuxna människor, men det fungerar ändå fint. Fast man måste ha lite rutin på sina prylar och inte drälla ut dem över halva tältet. Man måste liksom skapa en "gång" in och ut ur absiden för att det ska funka. Och funkar gör det.

När jag köpte mitt tält gjorde jag det med intentionen att jag skulle orka bära det ensam. Alltså att jag skulle orka bära det om jag gick ensam på en solotur. Därför valde jag det mest slimmade 2-mannatält jag kunde hitta.

[Ändrat av ^_^ 2007-02-21 kl 14:09]

Re: Håller med föregående talare!

^_^; sa:
Själv har jag sparat två kilo nu på att skaffa ny sovsäck och på att rationalisera bort Trangiat och bara ta med den stora kastrullen + stekpannan + tamojen och så ha ett Pocket Rocket till det.

Vad jag ska spara på härnäst vet jag inte. [Ändrat av ^_^ 2007-02-21 kl 14:09]

Ett tips är att lämna stekpannan hemma, och istället ha en eller två pajformar i aluminium som lock och panna.
Beträffande den övriga diskussionen om tvålar och sånt, så brukar jag ha en liten liten plastflaska med såpa. Det är bra både som diskmedel, tvättmedel och tvål, man luktar gott av det, och det är miljövänligt och billigt. 1/2 deciliter brukar räcka en dryg vecka för mig ensam.

Re: Tandborstar och trangiacontainrar (lite OT)

joru; sa:
NUI; sa:
För min del är det barntandborste, tandtråd ca 1 m (Goretex, så klart!)(klipp)

Håller med om att den här typen av gramjakt bara är intressant när man redan sparat in kilon på de tre stora; bärsystem, sovsystem och skydd.

Jörgen

Gore-tandtråd ;) ?

J

Guaranteed to keep you...?

Finns på apoteket. Priset är äkta Gore. Jag använder normalt vanlig tandtråd, men den slits ut om man återanvänder samma halvmeter en hel vecka, så på vandring är det en remsa Gore som gäller.

Jörgen

Såpa eller tvål är min melodi också. Men det skulle antagligen gå lika bra utan.

Deodorant använder jag inte ens i vardagen (på försök sedan några år - och jag är fortfarande gift och kompis med kollegorna) så att ta med det på vandring vore idiotiskt. Jag rekommenderar fler att upptäcka att denna hygienpsykosprodukt inte behövs :)

En engångsrakhyvel är värd sin vikt eftersom min glesa skäggstubb snarare får mig att se komisk ut än väderbitet manlig.

Att minimera den här delen av packningen handlar för min del inte så mycket om vikt som om att jag inte vill ta med mig saker som inte fyller någon egentlig funktion.
[Ändrat av Nordesjö 2007-02-21 kl 15:08]

Helikopter!

Håller med dig fullständigt!! Det är nästan så jag skulle vilja ha helilopterförbud...orkar man inte gå kan man lika gärna stanna hemma,eller välja ett lättillgängligare ställe.(med undantag av äldre eller handikappade)Jag släpar mer än gärna på min fiske utrustning som är ganska slimmad av nödvändighet..det är ändå fisket som lockat mig dit,från början och kommer så göra så länge jag lever.Att ta med sig mat är väl lite fusk och en överdrift...fettet har man på kroppen...proteinet finns i fisken....och ok..kolhydraterna hamnar i säcken...så är det!Mvh.Fiskemuppen...

Re: Helikopter!

europa12; sa:
Håller med dig fullständigt!! Det är nästan så jag skulle vilja ha helilopterförbud...orkar man inte gå kan man lika gärna stanna hemma,eller välja ett lättillgängligare ställe.(med undantag av äldre eller handikappade)Jag släpar mer än gärna på min fiske utrustning som är ganska slimmad av nödvändighet..det är ändå fisket som lockat mig dit,från början och kommer så göra så länge jag lever.Att ta med sig mat är väl lite fusk och en överdrift...fettet har man på kroppen...proteinet finns i fisken....och ok..kolhydraterna hamnar i säcken...så är det!Mvh.Fiskemuppen...

Har flygit mer helikopter än dom flesta fast inte nu längre. Hade en jakt och fiskeresebyrå i 4 år "Lap Outfitters" och flög eller rättare sagt gästerna flög för ca 120 000 kr/år.

30-40% av gästerna knorrade om dom behövde gå mer än 1 km för att komma till bra vatten. ca 50% blev gnälliga om dom behövde gå 3 km.

Därför är jag lite less på flugfiskeproffs (höll själv flugfiskekurser dock...) Kan berätta om en historia som hände i Tarradalen/Pårte. 4 fiskare fick under 6 dygn följande svit: Öring 1,0 - 1,5 - 1,9 - 2,1 - 2,3 - 3,1 Röding: 1,1 - 1,6 - 2,2 samt diverse under kilot Dom var missnöjda när dom åkte hem pga att dom fått gå så mycket...

Re: Re: Håller med föregående talare!

Boludo; sa:
^_^; sa:

Ett tips är att lämna stekpannan hemma, och istället ha en eller två pajformar i aluminium som lock och panna.

Jag vet, men det blir svårt att steka saker i en pajform.

Nordesjö; sa:
Deodorant använder jag inte ens i vardagen (på försök sedan några år - och jag är fortfarande gift och kompis med kollegorna) så att ta med det på vandring vore idiotiskt. Jag rekommenderar fler att upptäcka att denna hygienpsykosprodukt inte behövs :)

Jag har kommit fram till samma sak.

Man sparar på miljön och dessutom innehåller de allra flesta deodoranter något ämne som är dåligt (har glömt vad det heter nu). Om man vill använda deodorant och ändå vara lika obstinat som oss så kan man köpa en deosten på typ hälsokostaffären.

^_^; sa:
Nordesjö; sa:

Man sparar på miljön och dessutom innehåller de allra flesta deodoranter något ämne som är dåligt (har glömt vad det heter nu). Om man vill använda deodorant och ändå vara lika obstinat som oss så kan man köpa en deosten på typ hälsokostaffären.

Sorry inga deostenar här men jag kommer att fortsätta använda deodorant. Jobbar som säljare och tror inte att kunderna skulle uppskatta ett "deofritt" besök i slutet på en varm sommardag efter 8 timmars bilåkande, springande i trappor m.m.

Vet också att de flesta tjejer uppskattar att man inte luktar svett vilket man gör om man inte använder deo och har svettats i några timmar.

Själv använder jag inte deo på mina ensamturer, jakt och fisketurer men däremot när jag arbetade med ekoturism och träffade på nytt folk var 4:e-5:e dag som kom direkt ifrån civilisationen samt i de fall då jag har med mig nån "oinriden" tjej från stan som är ute i bushen för första gången(och som man vill göra ett hyfsat fräscht intryck på)

Inga utläggningar om att en karl ska lukta svett, att vår jord dör av deodoran mm utan var nu snäll som jultomten hej hej

Re: Re: Re: Håller med föregående talare!

^_^; sa:
Boludo; sa:
^_^; sa:

Jag vet, men det blir svårt att steka saker i en pajform.

För egen del, inte bara för vikten utan för enkelheten,
har jag rationaliserat ned det till mat som kan lagas
och ätas i ett enda kärl, och endast med sked.
Diskmedel används f ö inte; jag gnider ur kärlet med
en liten svamp.

^_^; sa:
Nordesjö; sa:

Välkomna till klubben. Det är väldigt många år sedan som jag själv kom fram till samma sak. Finns ingen anledning att klina på sej en massa kemikalier, varken till vardags eller när man är ute på tur. Nästan som om många skäms för att lukta människa. Att hålla sej ren är en helt annan sak.

/g

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 43
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9