Lukta illa i fjällen

Kamvandraren; sa:
Sorry inga deostenar här men jag kommer att fortsätta använda deodorant. Jobbar som säljare och tror inte att kunderna skulle uppskatta ett "deofritt" besök i slutet på en varm sommardag efter 8 timmars bilåkande, springande i trappor m.m.

Vet också att de flesta tjejer uppskattar att man inte luktar svett vilket man gör om man inte använder deo och har svettats i några timmar.

Själv använder jag inte deo på mina ensamturer, jakt och fisketurer men däremot när jag arbetade med ekoturism och träffade på nytt folk var 4:e-5:e dag som kom direkt ifrån civilisationen samt i de fall då jag har med mig nån "oinriden" tjej från stan som är ute i bushen för första gången(och som man vill göra ett hyfsat fräscht intryck på)

Inga utläggningar om att en karl ska lukta svett, att vår jord dör av deodoran mm utan var nu snäll som jultomten hej hej

Hehe... ^_^

Min man använder inte någon deo och inte luktar han illa för det. Alls faktiskt. Enda gången han luktar illa när han varit ute på ett långpass löpning och kommer hem genomblöt av svett.

Men allt är ju individuellt: En del människor luktar ju illare än andra.

Det intressantaste är ju att man mår bättre och känner sig varmare om man håller sig ren. Bad är bäst men kattvätt med tvättlapp kommer bra nära. Nagelborste bör ingå i utrustningen för annars kan tandborsten snabbt smaka pyton...

strand; sa:
Välkomna till klubben. Det är väldigt många år sedan som jag själv kom fram till samma sak. Finns ingen anledning att klina på sej en massa kemikalier, varken till vardags eller när man är ute på tur. Nästan som om många skäms för att lukta människa. Att hålla sej ren är en helt annan sak.

/g

Tack!

Jag har för övrigt en kompis som är allergisk mot parfymer. Det är otroligt handikappande för henne. Hon kan inte gå på konsert och liknande utan att proppa i sig allergimedicin först, fast då mår hon ju dåligt så det är bättre att stanna hemma. Särskilt jobbigt blir det på tillställningar (till exempel på dans) där folks deodoranter aktiveras.

Lätt hygien..

Stigen till UL... :)..Att packa lätt innebär automatiskt att man spara utrymme, vilket innebär att man kan använda en mindre rygga, som i sin tur väger mindre osv...

Mitt hyg kit väger ca 120g

Handduk 50g
Tvål 30g
Tandkräm 28g
Tandborste 10g
Disksvamp 2g

Det enda jag tvättar med tvål är sockarna, var 2-3 dag...

Men åter till frågan, 200g är helt ok!

Någon som läst Lars Monsens bok? Han verkar inte vara någon förespråkare för kroppstvätt (kan gå månader mellan tillfällena). Undantaget tror jag han nämner fotvård och möjligtvis intimhygien. Har för mig att han även menar att den överdrivna tvålkonsumtionen har ett samband med ökade allergier etc. Hur det är med den saken törs jag inte uttala mig om men jag upplever (som någon annan också skrev) en varmare känsla efter att ha tvättat kroppen. Många menar att ett skyddande fettlager utanpå huden isolerar mot kyla... kan det stämma? Jag vet inte, men jag tycker jag fryser lättare om jag är lite fet i hyn.

Jag har hört teorier om att det bildas något slags kristaller när svetten torkar, och att man då blir kall. Att jag blir kall om jag har svettats händer ofta när jag har bomull eller syntet på mig. Har jag ylle närmast kroppen blir det aldrig så.

Att du frysernär du blir svettig i bomull beror på att fibrerna är raka och platta i bomull.
Det gör att fukten sugs upp av fibrerna som sväller och det finns ingen plats kvar för luft.
Du har alltså ett fuktigt tyg direkt mot huden och eftersom vatten leder värme upp till 30 gånger bättre än luft kommer du förlora värme snabbt.

Syntet kan inte heller lagra luft så bra (fleece undantaget) och att de torkar snabbt gör att värmen snabbare leds bort.
Däremot är syntet helt OK för att hålla sig varm om du inte blir svettig, den vanliga kroppsfukten går ganska snabbt genom materialt ut till nästa skikt så du håller dig torr=varm.

Ull är ett ganska fluffigt material som kan hålla mycket luft inne mellan fibrerna, det gör att du har ett värmande luftskikt mellan hud och nästa plagg.
Svettas du sugs fukten upp och lagras inne mellan fibrerna, eftersom fibrerna är som spindelben som står med få kontaktytor mot huden kommer du behålla värmen.

Vad bra, tack för lektionen om ullen! Frågan är väl om den där teorin om kristallerna verkligen stämmer... Antagligen gör den inte det. Jag har som sagt aldrig frusit trots att jag flera gånger gått och lagt mig svettig i samma ylleunderställ som jag vandrat i på dagen.

^_^; sa:
Vad bra, tack för lektionen om ullen! Frågan är väl om den där teorin om kristallerna verkligen stämmer... Antagligen gör den inte det. Jag har som sagt aldrig frusit trots att jag flera gånger gått och lagt mig svettig i samma ylleunderställ som jag vandrat i på dagen.

Utan nattombyte gör man ju det, med nattombyte lägger man sig i sitt torrare ställ samt luftar sitt dagställ under natten. Men viktigast för gosekänslan är väl mätt, någorlunda ren samt nöjd med dagen.

Re: Re: Re: Håller med föregående talare!

^_^; sa:
Boludo; sa:
^_^; sa:
Själv har jag sparat två kilo nu på att skaffa ny sovsäck och på att rationalisera bort Trangiat och bara ta med den stora kastrullen + stekpannan + tamojen och så ha ett Pocket Rocket till det.

Vad jag ska spara på härnäst vet jag inte. [Ändrat av ^_^ 2007-02-21 kl 14:09]

Ett tips är att lämna stekpannan hemma, och istället ha en eller två pajformar i aluminium som lock och panna.

Jag vet, men det blir svårt att steka saker i en pajform.

Lite beroende på vad du steker så kan du testa att använda en platt sten som värms över eld. stenen hittar du på plats :).

Funkar bra för t ex korv, bacon, fisk och bröd. Stenen kan också värmas över lågan på ett kök, dock svårt med trangia och liknande som har speciella kärlstöd...

//J

Re: Re: Helikopter!

Kamvandraren; sa:
europa12; sa:
Håller med dig fullständigt!! Det är nästan så jag skulle vilja ha helilopterförbud...orkar man inte gå kan man lika gärna stanna hemma,eller välja ett lättillgängligare ställe.(med undantag av äldre eller handikappade)Jag släpar mer än gärna på min fiske utrustning som är ganska slimmad av nödvändighet..det är ändå fisket som lockat mig dit,från början och kommer så göra så länge jag lever.Att ta med sig mat är väl lite fusk och en överdrift...fettet har man på kroppen...proteinet finns i fisken....och ok..kolhydraterna hamnar i säcken...så är det!Mvh.Fiskemuppen...

Har flygit mer helikopter än dom flesta fast inte nu längre. Hade en jakt och fiskeresebyrå i 4 år "Lap Outfitters" och flög eller rättare sagt gästerna flög för ca 120 000 kr/år.

30-40% av gästerna knorrade om dom behövde gå mer än 1 km för att komma till bra vatten. ca 50% blev gnälliga om dom behövde gå 3 km.

Därför är jag lite less på flugfiskeproffs (höll själv flugfiskekurser dock...) Kan berätta om en historia som hände i Tarradalen/Pårte. 4 fiskare fick under 6 dygn följande svit: Öring 1,0 - 1,5 - 1,9 - 2,1 - 2,3 - 3,1 Röding: 1,1 - 1,6 - 2,2 samt diverse under kilot Dom var missnöjda när dom åkte hem pga att dom fått gå så mycket...
Ja,vad säger man...vilka stackare, som dessutom fick rensa all fisk själva...För det gjorde dom väl...men jag hoppas att dom gav fiskarna friheten åter....Mvh.europa12

Re: Re: Re: Helikopter!

europa12; sa:
Kamvandraren; sa:

Har flygit mer helikopter än dom flesta fast inte nu längre. Hade en jakt och fiskeresebyrå i 4 år "Lap Outfitters" och flög eller rättare sagt gästerna flög för ca 120 000 kr/år.

30-40% av gästerna knorrade om dom behövde gå mer än 1 km för att komma till bra vatten. ca 50% blev gnälliga om dom behövde gå 3 km.

Därför är jag lite less på flugfiskeproffs (höll själv flugfiskekurser dock...) Kan berätta om en historia som hände i Tarradalen/Pårte. 4 fiskare fick under 6 dygn följande svit: Öring 1,0 - 1,5 - 1,9 - 2,1 - 2,3 - 3,1 Röding: 1,1 - 1,6 - 2,2 samt diverse under kilot Dom var missnöjda när dom åkte hem pga att dom fått gå så mycket...
Ja,vad säger man...vilka stackare, som dessutom fick rensa all fisk själva...För det gjorde dom väl...men jag hoppas att dom gav fiskarna friheten åter....Mvh.europa12

Alla dessa fick friheten åter, tror bara att 3 eller 4 storöringar slogs ihjäl under de 4 åren, matfisken var mindre öringar / rödingar / harrar 3-4 hg och upp till 7-8 hg.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
Gregorius Midsommarnatt i fjällen Fjällvandring 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg