Lukta illa i fjällen

Kamvandraren; sa:
Det gör vi ju lite till mans men jag tycker att jag fixat en lösning på hygienfrågan låg vikt/hyfsat fräsh lukt.

10 dagarstur-Påse med disk/tvättmedel+personlig hygien
Galltvål i blivflaska 100g
-Används både som tvätt- och diskmedel, tvål och schampoo

Ziplockpåse 5x8 cm med "deoservetter" 20 g
-Har 10 halvor torkade servetter i denna av modellen tvättlapp för bebisar som jag dränkt in med deodorant.

Enkel halv tandborste + filmburk med tandcreme 35 g

Bit av en Packtowl som handuk 40 g

Påse med bitar av scotchbritesvampar 15 g
- När man inte vill gå ner till vattnet och använda mossa pga dåligt väder

Halv engånsrakhyvel (har inte vägt men kan inte väga många gram. Används dock ytterst sparsamt.

Total vikt: 210 gram

Har jag överpackat?

Jag har aldrig rakdon med på resor, måste vara det överflödigaste som tänkas kan.

Pytteliten handduk
har jag men kan inte minnas när jag använde en senast
på tälttur.

När jag gick i Pyreneerna 2005
räckte en 150 grams tvål (om den var ens det)
gott och väl de första 23 dagarna. Jag köpte ny, antagligen för att ha ngt rejält att hålla i
de sitta 8 dagarna.
Jag tror inte jag gör av med mer än kanske 4 gram om dagen,
och då tvättar jag både mig själva och mina kläder med
tvål. Det svåraste att hålla rent och luktfritt
är strumpor. Minns att jag på den turen använde
ett enda par, men köpte nytt efter dessa 23 dagar.

Mycke gram hit och dit och små minisaker...

Använder mig Lifeventure Dry Wash efter toabesöken och om det ska fixas med mat.
Sen har jag vanlig tandsborste (tar inte mycket mer plats eller väger mer än rese), minitub med tandkräm, försvarets hudsalva och Lifeventure tvål som funkar till det mesta. Använder mig av en försvarets gröna handdukar, lite mindre än en vanlig men tyngre och större än plastvarianter men känslan av en riktig handduk är jäkligt skönt.

Försöker vaska av mig så gott som varje kväll och är det riktigt varmt så gör jag det även mitt på dagen. Sen avslutar jag oftast min fjällvandring vid en fjällsation eller liknande där man kan ta en ordentlig dusch innan hemresan.

Tycker det är viktigare att hålla en bra hygien än att lukta gott...

Re: Hygienen

^_^; sa:
Nästa gång ska jag prova en så kallad "bladtvål" som heter Sea to Summit. Den är inte lika miljövänlig som en olivtvål, men den ska bli väldigt intressant att prova. Största fördelen med den är ju att eftersom tvålen är i bladform så blir aldrig tvålen kladdig. Vikten ligger på 15 gram inklusive förpackningen och 50 tvålblad.

Var hittar du denna?

Jag och min bror brukar inte ha med någon tvål alls. Använder man ullunderställ och badar ofta slippar man större luktproblem.

Vi trivs bäst skäggiga under fjällvandringen så vi slipper bära rakdon.

Till tänderna använde vi barntandborstar och en tom tandkrämstub, det finns ju alltid lite kvar.

Med mossa och naturliga bidéer gör man toabesök med bibehållen hygien. Då slipper man också släpa med sig toapapper och underkläderna håller sig fräscha länge.

/Mats

HEJ!

Jag förstår inte varför vissa är så pigga på att tvätta ute på fjälltur!!! Det gör aldrig jag. Inte ens trosor! För att slippa bära med många par trosor använder jag tunna trosskydd från apoteket, det förlänger fräscheten betydligt!

Där emot tycker jag det är viktigt att tvätta min egen kropp, speciellt fötter och underliv, varje dag, även i dåligt väder! Då slipper man enligt min erfarenhet hudirritationer och skoskav. Det duger bra med en snabb avrivning i kallvatten.

Hälsn. BM

Kamvandraren; sa:
Det gör vi ju lite till mans men jag tycker att jag fixat en lösning på hygienfrågan låg vikt/hyfsat fräsh lukt.

-Har 10 halvor torkade servetter i denna av modellen tvättlapp för bebisar som jag dränkt in med deodorant.

Halv engånsrakhyvel (har inte vägt men kan inte väga många gram. Används dock ytterst sparsamt.

Har jag överpackat?

SJ-tvål och en wettexduk. Tvålen främst för klädtvätt, kroppen brukar räcka att skölja i vatten. Tandkräm och tandborste, tandtråd. Engångsrakhyvel i reserv.

Har inte vägt detta men det tyngsta är tvålen och tandkrämen (en tub TK räcker 3 veckor).

Diskar gör jag med vatten och grus, grenar eller vad jag kan hitta, har aldrig använt diskmedel i fält.

På vintertur kompletterar jag med våtservetter eller tvålcreme för ädlare delar och fötter, att användas de där härliga dagarna när snön ryker och tältduken är hårt spänd :).

//J

När man (som kille) viktoptimerar hygiengrejorna, måste man då inte räkna in hur mycket skäggstubben väger?

(Ok, det ska till en lång vandring och tätare ansiktshår än mitt för att uppväga en rakhyvel, men ändå)

Skrattar!

Kamvandraren; sa:

Har jag överpackat?
Ha,ha,ha...halva tandborstar och rakhyvlar..Det är underbart..blir lika road varje gång jag läser om gramjägarnas iver att spara 1g här och där...det fyller säkert något hos dessa människor..hoppas att detta "något" är mer än 1g....Kul är det i vilket fall som helst!I fjällen ska man vara lätt packad!.."ler" Mvh.europa12

Skrattar Jag också

europa12; sa:
Kamvandraren; sa:

Har jag överpackat?
Ha,ha,ha...halva tandborstar och rakhyvlar..Det är underbart..blir lika road varje gång jag läser om gramjägarnas iver att spara 1g här och där...det fyller säkert något hos dessa människor..hoppas att detta "något" är mer än 1g....Kul är det i vilket fall som helst!I fjällen ska man vara lätt packad!.."ler" Mvh.europa12

När jag tänker på dessa flugfiskedårar som åker till fjällen med andningsvadare, fiskevästar som väger 6-7 kg inkl. fiskdödare, hopfällbar håv och 17 askar med flugor, 2-3 olika spön. Konserver till mat, luftmadrass att sova på...

Fy Fan! Slöa jävlar är det som tar helikopter ut för att slippa gå, tror fan att en sån mupp skiter i gram.

För min del är det barntandborste, tandtråd ca 1 m (Goretex, så klart!)och minimal tvålbit som gäller. Använder nästan aldrig tvålen på veckoturer eller kortare, kallt vatten tar bort det mesta. Tvålen är för första duschen efter turen.

Resetandborstar har jag dåliga erfarenheter av, efter en vecka eller två är de utslitna. Bängliga att hålla i är de också. Plastpåse över tandborsten funkar bra för mig.

Att tvätta kläder ute funkar ju bra om man har syntetgrejor, annars är risken stor att de inte torkar. Skjorta och kalsingar blir väldigt mycket renare av kallt vatten. Har man haft diarré kan väl tvål vara användbart...

Ylle är naturligtvis suveränt luktfritt, men torkar inte så fort.

Handduk känner jag inget behov av, jag river av det värsta med vindblus eller annat klädesplagg vid behov. Tvättar man bara ansikte och händer behöver man inte bekymra sig, det torkar ju på några minuter.

Eftersom jag går med lätta skor och strumpor, ofta damstrumpor av nylon 30-50 denier så tvättas ju dessa per automatik vid vaden. De blir också smutsiga när man går i lera, men sköljer man dem varje kväll är det inga problem med illaluktande strumpor. Sovsockarna klarar sig hur länge som helst.

Håller med om att den här typen av gramjakt bara är intressant när man redan sparat in kilon på de tre stora; bärsystem, sovsystem och skydd.

Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
Gregorius Midsommarnatt i fjällen Fjällvandring 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg