Livslängd på Gore-texjackor

Re: Re: Berghaus

-----------------------------------------------------
Jag fick en sprillans ny jacka av Tierrabutiken, som dessutom var en tusing dyrare än mitt "original".
Nu har den börjat släppa i vissa tejpningar, så jag hoppas kunna hitta mitt kvitto därhemma så att jag kan reklamera den.
------------------------------------------------------

Ett gore-tex plagg håller c:a vid normal användning 4-5 år. Men skulle man använda jackan 24 h om dygnet så är gore-tex:et slut efter 3-4 månader. Så hållbarheten på materialet är ju väldigt beroende på hur mycket man använder det.
Men använder man jackan mycket så ska man tvätta och impregnera "ofta" så att själva laminatet slits så lite som möjligt. Sen att jag är VÄLDIGT dålig på att leva efter mina egna tips, det är ju en annan sak=)..

Ett tips ifall du inte hittar kvittot är att ta kontakt med Tierra istället, dom är också väldigt duktiga och "service minded" och det brukar inte vara några problem.

/Johan

Re: Re: Re: Berghaus

undar; sa:
Ett gore-tex plagg håller c:a vid normal användning 4-5 år. Men skulle man använda jackan 24 h om dygnet så är gore-tex:et slut efter 3-4 månader. Så hållbarheten på materialet är ju väldigt beroende på hur mycket man använder det./Johan

Det beror även på hur bra Jacka man har. En bekant till en bekant jobbade som guide o hade sin Berghaus i 10 år utan att den började läcka. Andra jag känner har jackor som börjat läcka efter 2 år vid moderat användning (2 fjällturer/år, några skidveckor /år + på stan hela vintern). Men jag tror att kvaliteten blivit bättre med åren, nya jackor pajar förhoppningsvis inte lika fort. Fast vad vet man med dessa nya sköljsäkra blixtlås....

Re: livslängd och garantier

dabac; sa:
De här livstidsgarantierna refererar hela tiden till FÖREMÅLENS livslängd, dvs tillverkaren garanterar att de håller tills de går sönder...

Finns det NÅGOT som inte håller tills det går sönder?:) Alla saker jag nånsin köpt har hållt tills de gått sönder.

Ur funktions-synpunkt är det viktigt att sköta sitt GTX-plaggs yttertyg som fabrikanten anger. Sâ blir ju exempelvis dess förmàga att släppa ut ânga inifrân betydligt nedatt om yttertyget ár genomsurt och/eller smutsigt. Just dessa tvà problem avhjälps "lätt" genom konstant om-impregnering av yttertyg samt av tvagning vid nedsmutsning.

Effekten av att ângan hindras frân att komma ut är ju att det blir onödigt blött inne i jackan, och det ár vál fler än en som arg vandrare som misstolkat denna väta och trott den beror pà läckage utifrân.

Mvh / Mats

Intressant diskussion...själv får jag väl placera mig i kategorin "gubbar på fjället med Trango-jacka".
Jag köpte flera Gore-Tex plagg på 80-talet då materialet började att slå igenom på allvar. Eftersom jag vid denna tid drev en sportbutik så blev man hyfsat uppdaterad på mässor och dylikt. Mitt första inköp var just en Berghaus Trango Extrem, (gul-röd-blå!)och denna underbara jacka hänger fortfarande med trots en ålder på bortåt en 15-16 år. Den har verkligen använts, på fjällturer, vid klättringar, på sjön, vid alpin skidåkning och även som "vardagsjacka" hemmavid. Jag har aldrig impregnerat eller micklat med något annat, bara kastat in i maskinen då den börjat lukta för otäckt. Yttertyget suger åt sig fukt men i övrigt håller den blötan ute riktigt bra. Det andra inköpet vid samma tidpunkt var ett North Face s.k. mountain-ställ, en fruktansvärd investering om man skulle ha betalt fullt pris!! Knallgult med svarta detaljer, jag fick många frågor om detta vid denna tid och sålde också några ställ till en del entusiaster. Denna jacka har hållt sämre. Yttertyget, liksom på Trango, suger åt sig fukt men här tränger fukten även "igenom" på ett annat sätt. Denna jacka är också, minst sagt, välanvänd.
Slutsats; Jackorna har trots allt fyllt sin uppgift genom åren men, iaf NF-jackan, sjunger nog på sista versen som ett godtagbart skalplagg. Men som "street-jacka" kommer den nog att få hänga med ett tag till.
För ett par år sedan köpte jag en Peak Performance-jacka (svindyr). Det ska bli kul att se hur den kan mäta sig med Berghaus och NF..............

//Per

Re: Re: livslängd och garantier

nermander; sa:
Finns det NÅGOT som inte håller tills det går sönder?:) Alla saker jag nånsin köpt har hållt tills de gått sönder.
Det är just det jag menar! Värdet av att ha en "livstidsgaranti" blir försumbar när föremålets livstid anses förbrukad när fel uppstår. Det vore betydligt bättre om föremålets garanti var knuten till MIN livslängd, eller åtminstone en definierad tidsgräns (x år/månader fr.om. inköp)

Sliter tvättmaskinen?

Det har förekommit ett antal inlägg här om att man ska tvätta sin jacka ofta och sedan köra den i torktumlaren på hög värme fö ratt den ska hålla längre. Men borde inte detta ständiga tvättande och torktumlande slita på tyget mer? Det utsätts ju då för både nötning och ett ständigt vikande fram och tillbaka.

Re: Sliter tvättmaskinen?

ornskar; sa:
Det har förekommit ett antal inlägg här om att man ska tvätta sin jacka ofta och sedan köra den i torktumlaren på hög värme fö ratt den ska hålla längre. Men borde inte detta ständiga tvättande och torktumlande slita på tyget mer? Det utsätts ju då för både nötning och ett ständigt vikande fram och tillbaka.

Tvätt med impregnering och torkning är nog mer för att plaget skall halla tät och framförallt andas bättre. Nog sliter det mer men det kan även vara sa att smuts förstör plagget?

tumla eller torka?

Spelar det någon roll för om man tumlar goretex-plaggen eller torkar dem i torkskåp för att återaktivera impregneringen efter tvätt? Jag tycker det borde slita mer på plagget att tumla...

Nån som har erfarenhet av bägge alternativen och kan jämföra?

Yttertyg

Som nämnts tidigare på forumet, när yttertyget blir blött, så blir det lättare kondens ifrån insidan och man blir blöt. Därför är det viktigt att ha så vattenresistent yttertyg som möjligt, vilket man uppnår genom impregnering eller välja material på yttertyg (vid inköpet).

Kolla in: http://www.mec.ca , vad de skriver om Gore-tex och hur det fungerar (med olika yttertyger) samt skötsel. Bra fakta som låter vettigt och inte allt för kommersiellt. För övrigt har dom bra fakta vad det avser det mesta där såsom sovsäckar, tält, underlag mm mm.

Jag har en gammal 3-lagers GTX-jacka (580 gram) med yttertyg i en tunn polyester som har varit hur bra som helst vad gäller vattenresistens, har aldrig en impregnerat den även fast jag använt den i flera år (-99) både till vardags och i fjällen. Däremot har slitstyrkan i yttertyget inte varit det bästa och jag kan tänka mig att köpa en ny likadan (om de finns kvar) som jag använder mindre ute på stan.

Goretex inget konstigt

Goretex är inget konstigt material. Det finns dock en hel del myter runtomkring. Kolla Umeå univeritets lilla experiment och förklaringar till hur membranet fungerar, jag blev betydligt klokare efter att ha läst deras experiment med förklaringar. Håll goretexen ren så fungerar ytspänningen som det är tänkt. http://school.chem.umu.se/Experiment/showExp.php?expId=85
24 m vattenpelare eller något sådant, ren å skär fysik. underbart. Till sist tvätta inte med flytande tvättmedel, innehåller något ämne som är svårt att skölja ur, skölj o skölj o skölj och ytterligare skölj för att få bort allt som fördärvar ytspänningen. Därefter skall tyget som goretexmembranet är klistrat på inpregneras med lämpligt medel- fråga i kompetenta butiken som säljer goretex produkter inte vanliga sk sportbutiker = modebutiker. eller hör med Gore & Associates Scandinavia AB, W L [Göteborg]
Neong. 9, Box 268, 431 23 MÖLNDAL
031-706 78 00

Lev torrt i höst

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Gregorius Förväntat livslängd på Meindl-kängor Kläder 10
Livslängd på jacka? Kläder 4
85662 Innov8 286 gtx med extremt kort livslängd Kläder 3
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 17
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg