Liten ficklampa - tips!

Själv har jag fastnat för Ledlenser. Har en P7 som inte håller dina mått, men med tanke på hur mycket ljus, hur länge den ger det och formatet samt kvaliteten så är jag mer än nöjd.

Då jag kan köpa den billigt genom jobbet är den även prisvärd:rolleyes:

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Fick min Fenix E11 idag och den verkar ok. Inte det minsta batteriskrammel när jag skakar den. Ger ifrån sig ett väldigt vitt sken och lägsta effekten är mer än nog att cykla i staden med, cyklar man inte så fort räcker det även i totalt mörker. På högsta effekten blir det väldigt ljust och vitt. En negativ grej är att det går ej att ställa lampan på plant underlag så den står av sig själv och lyser uppåt. För 205 kr i dagens dollarkurs är jag mycket nöjd. Nu kvarstår "bara" långtidstestet, hur länge den håller osv. :)

Jag har en Jetbeam som är fantastisk. BK135-A, tyvärr är den "discontinued" men det finns en svart variant som heter PA01 med i princip samma spec. AA 90x17mm 27 gram (utan batteri) 135 lumen 65 minuter/2 lumen 50 timmar, programerbar. ca 70 usd på tillverkarens webbsida. Jag köpte min från flashaholics.co.uk i UK, de har PA01:an till salu för 40 GBP. De levererar billigt och snabbt.
Jag tror att den skulle passa utmärkt till din snygga setup!!
/Anders

Bilagor

• BK135A__34915_zoom.jpg
    BK135A__34915_zoom.jpg
    26.6 KB · Visningar: 1,067
Hej,
Fenix gör fina lampor men kanske inte så billiga. Har själv en PD20 på nyckelknippan och en TK-35 hemma. Ett annat alternativ kan vara 4sevens Preon, har en Preon 2 och den är helt ok men inte så stark. Dom skeppar till Sverige men man åker på tull. www.4sevens.com
Ska man ha ut max effekt per krona så är deal extreme oslagbart, dx.com
Har handlat mycket där och rekomenderar följande,
AAA batterier, http://dx.com/tank007-tk-703-ha-iii-cree-q3-wc-110-lumen-led-flashlight-black-1-aaa-1-10440-26988
AA batterier, http://dx.com/uniquefire-g10-cree-x...-led-flashlight-with-strap-1-14500-1-aa-55845
Ett tips är att köpa 14500 batterier, de är laddningsbara på 3,7V och ger mycket mer tryck. Finns också på DX.
CR123 batterier, http://dx.com/trustfire-z1-cree-xp-...-memory-led-flashlight-1-cr123a-1-16340-39671
18650 batterier, http://dx.com/fandyfire-stl-v2-cree...-white-3-led-flashlight-black-2-x-18650-91136
Såg nu att den var slutsåld men det finns liknande. Grym lampa, slår min Fenix TK-35.
Laddare som fungerar med 18650, 14500 och 16340, http://www.dealextreme.com/p/trustfire-tr-001-multi-purpose-lithium-battery-charger-12594
Jag har allt jag har länkat till och är nöjd med alla, har köpt en hel del annat som inte varit lika bra men ändå helt ok. DX.com är bra, priserna har kanske gått upp något men det slår lätt alla märkes lampor och ofta till nästan samma kvalitet. Tyvärr tar det några veckor att få sakerna men frakten är gratis. Ett tips är att inte ta så mycket i samma order, frakten är ju ändå gratis!

Lycka till,
Miki

En riktigt trevlig ficklampa i fickformat (10cm) är Sunwayman V10A.
Steglöst ställbart ljus.

Fattar att det här nog är lite sent nog men har ju inte varit medlem så länge ;)

Måste slå ett slag för Zebralight. Pytteliten och lätt, bra ljusstyrka på bara ett AA och frontlampa. Sätt på axelremmen på säcken, i bältet, på kepsen eller som pannlampa med medföljande pannband.

Jag är kär i min och går aldrig någonstans utan den längre.

http://ridge.se/product_info.php/pannlampor-zebralight-h51w-p-74

Du har hajat poängen! ZL är finfina grejer. Har en H501 och en H51. Kanon, men H501 fick jag serva efter ett par år. Som ny nu.
Fick hem en förbaskat trevlig lampa idag: 4sevens Quark Mini 123, High CRI. Varmt härligt ljus (som en gammeldags glödlampa, men tryck som i en modern LED)!

/M

Jag har en Jetbeam som är fantastisk. BK135-A, tyvärr är den "discontinued" men det finns en svart variant som heter PA01 med i princip samma spec. AA 90x17mm 27 gram (utan batteri) 135 lumen 65 minuter/2 lumen 50 timmar, programerbar. ca 70 usd på tillverkarens webbsida. Jag köpte min från flashaholics.co.uk i UK, de har PA01:an till salu för 40 GBP. De levererar billigt och snabbt.
Jag tror att den skulle passa utmärkt till din snygga setup!!
/Anders

Den såg trevlig ut, vart köpte du den.

Seved

Tjena Seved

Jag köpte min på flashaholics.co.uk men den är "out of stock" hos dem. Hos Jetbeam är den utgången och vid en snabb koll hittar jag den bara hos denna tyska webbutik:

http://www.selected-lights.de/tasch...etbeam-bk135-a-fuer-mignon-aa-batterie/a-763/

De verkar ha den kvar till ett pris av 59 €. OBS jag har inte handlat av dem och vet således inget om de är bra eller inte.
Länken nedan beskriver ficklampan lite mer:

http://www.youtube.com/watch?v=OXtZGMJN8hw

/Anders

Tackar :) ska kolla lite, den lampan verkar lite rolig. Bra pris med.

Seved

Uniquefire M2 är en jag har, smidig och med ett mycket bra sken, går på 18650 batteri men det går att ersätta med tre AAA.

Jag köper en hel del från dealextreme, priceangels, dinodirect och så vidare. Du kan köpa ett gäng kraftiga ficklampskopior för priset av en "bra" lampa och det är kul att ha ett gäng. :) Dock är du ju förstås helt utan garantier och du vet inte hur kvaliteten är, så det är väl inget man tar med sig på eftersök eller nattorientering om man säger så. Man vet som sagt inte hur väl just den här kinalampan fungerar.

Å andra sidan så är ficklampor förhållandevis enkla elektroniska konstruktioner så den som är van att hantera lödpenna och pillra lite rekommenderas att slita isär lampan så fort man fått den och bättra på alla lödningar för om något pajar så är det lödsläpp i 99 % av fallen.....

Ska man ut på en tur där belysningen kan bli livsnödvändig bör man köpa typ led lenser eller petzl ändå men annars rekommenderar jag att köpa några från dealextreme och se vad som passar dig, du får bra exemplar för en hundring styck.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
stenblock ficklampa som lyser svagare och svagare Utrustning allmänt 1
Damberg Armbandsur med innbyggd ficklampa/diod Utrustning allmänt 7
UffeB Lätt och kraftfull ficklampa? Utrustning allmänt 17
Yorkeh Ficklampa, 500 kr (ca) Utrustning allmänt 16
niklaz Bra AA-ficklampa? Utrustning allmänt 14
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
MagArne Köpa ny ficklampa Utrustning allmänt 25
arv LED ficklampa för max 500:- Utrustning allmänt 2
åkerbär Lampa till UKE ficklampa Utrustning allmänt 7
Donuts Ficklampa? Utrustning allmänt 97
martin1g Ficklampa utan batterier? Fråga - Utrustning allmänt 3
KLAGER Ficklampa utan batteri Utrustning allmänt 11
Partys Ficklampa Utrustning allmänt 8
ramoons Ficklampa Utrustning allmänt 20
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg