liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips?

hej!

jag letar efter en liten smidig LED ficklampa. jag har redan pannlampor och D-cell maglite led som jag är super nöjd med (kan varmt rekomendera konvertering av den senare)

men böver ett komplement till dessa.

krav:
-drivas med AA eller AAA batterier
-max ett batteri på längden, alltså ingen lång stavlampa med två batterier efter varandra. flera i bredd helt ok
-snarare ha lång drifttid än lysa extremt bra

önskemål:
-gärna levereras ihop med nylon bältesfodral
-gärna flera effektlägen

betalar gärna en slant, men då ska det helt klart motiveras av hög kvalité och inte enbart pga ett kännt varumärke

jätte tacksam för tips om produkt och inköpsställe

jag är fullständigt medveten om biltemas produkters allmäna omdömme, men ibland glänser dom till och får in vettiga produkter till bra priser. är det någon som vet om denna lampa är nåt att ha: (prod nr 24-900)

eller teknikmagasinets nr560433, Rebel 90 ALX-78R91AA dom gör en vacker utläggning om att den innehåller philips luminium leds, är dom bra?

Har nyligen kostat på mig en sån.

En handlovsrem och batteri var det som ingick, inget bältesfodral. Ljuskäglan går att reglera på ett bra sätt, stark fokus och spridning utan mörka partier, inga effektlägen dock, bara på eller av.
Batt.-tiden på 1,5 h stämmer hyffsat (tror jag), har bara kört korta snuttar men det känns som att det är rätt. Lite läbbigt att lampan bara dör 'knall-bom' utan att bli märkbart svagare, men det är antagligen en vanesak. Hur livslängden på L.E.D.'en (1) är får tiden utvisa.

peter

kul att tråden hålls vid liv!

enormt värdefullt med tips och idéer när man ska försöka bena upp en ny och obekant djungel.

som sagt, nu har jag bara dryga miljonen googel-träffar kvar, så frammåt våren 2013, eller nå´t, borde man vara beslutsmässig :)

just nu lutar det åt nitecore smart pd d10 alt defender r2 eller en jetbeam.

detta pga av ett nytt absolut krav som vaskats fram under resans gång;

jag vill att lampan ska ha flera effektlägen där ett är mycket lågt med start redan vid 2-3lumen.

nitecore är helt steglös vilket är ganska ball, dock drar den viloström

jetbeamén har sansade tre lägen; 2-20-120lumen,
i jämförelse med andra lampors regleringsmöjligheter kändes det först lite magert, men vid närmre eftertanke funderar jag på om det inte är just exakt denna kombination man i praktiken vill åt:

2lumen funkar enligt uppgift från andra användare fullt ut att lysa upp en mörk skogsstig precis så hjälpligt att man kan gå den. med den stora fördelen att den gör det i 45timmar på ett AA

20lumen motsvara tydligen en gammal traditionell minmaglite med två friska AA

120 lumen har jag inmgen referens till, däremot tycker jag det låter ganska spännande...

tar tacksamt emot fler tips, i synnerhet på lampor som har flera effektlägen varav det första är mycket lågt.

Ja det är verkligen en djungel med ett stort träsk i mitten där jag fastnat rejält. Jag är väl inte så bra på å löda och det tekniska, men jag är verkligen lampoholic.:).

Japp det är massagestaven han ska modda ha ha.

Hur går det med googlandet. Ja det är jäkligt bra att kunna använda lägre lumen speciellt om man ska jobba med nåt, det kan lätt bli för starkt då. Så det bländar istället. 120 Lumen är jäkligt bra lyse det räcker lågnt.
Jag ska köpa en nitecore va det lider mycket för att det är AA batterier. Det blir lätt att skaffa batterier.

Seved

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
stefan.svard Tältlampa Acecamp LED tent lamp bulb Utrustning allmänt 2
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Newlin Petzl Duo 14 LED alt NAO Utrustning allmänt 6
brigas Led lenser problem Utrustning allmänt 6
redrobjem Har led lenser spänningsreglering? Utrustning allmänt 11
Smogz Bra led-lampa för stort familjecampingtält? Utrustning allmänt 28
luktafotogen Har någon provat Biltema 168 LED? Utrustning allmänt 0
niking Lösa 6V LED-lampor med halogenfäste? Utrustning allmänt 7
andersmossing Fickkniv för vardagsbruk med LED? Utrustning allmänt 3
majkelsson LED konvertering till Maglite 6D? Utrustning allmänt 2
stigdaniel Fenix HP10 LED Pannlampa Utrustning allmänt 3
Västerdalarna Pannlampor -LED ?? Utrustning allmänt 29
oboito75 Fenix Tk10 eller Surefire G2 led? Utrustning allmänt 3
arv LED ficklampa för max 500:- Utrustning allmänt 2
Eärendil LED-lampa 1W vs 3W??? Utrustning allmänt 1
avslutatmedlemskap1004 Ljusstark LED-pannlampa Utrustning allmänt 3
Björn J LED-insats till MagLite Utrustning allmänt 6
knucko Led-lampor Utrustning allmänt 13
Avslutat medl Tester och sammanställning över LED-lampor Utrustning allmänt 0
jmlove LED PANNLAMPA? Utrustning allmänt 11
nidob49 LED-lampor Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg