Svårt med ålder som tecken på hållfasthet. Jag har en shosho 3000 som jag haft sen 95. Den funkar fortfarande. Bytt ett spänne, lappat lite osv. Och det var ju en standardsäck från haglöfs. Sen har jag farfars fiskeväska från Hardys som nog är från 60-talet, den använder jag fortfarande, också lite lappad och lagad. Allt handlar väl om hur man använder och underhåller sina pinaler? Enda ryggan jag haft som gått sönder under bruk var en klättermusen 40L rygga, men det det var ingen katastrof, gick ju att laga. Och till KMs försvar så hade tydligen kvalitetsproblem med den modellen som sen utgick.
Helikon-tex är väl lågpriskopior på vanliga möp-märken? De hade jag undvikit.
Ser att shosho tydligen görs igen. Tidigt 2000-tal hände ngt med de skandinaviska friluftmärkena, traditionella alpina produkter ersattes med varor som andades lite mer 'extreme' än tidigare. Det var synd. Den nya ser tråkigare ut. Och mer svårlagad.
Deuter som Thureb rekommenderade tycker jag är bra, också tyska salewa. Sen som vanligt, man får vad man betalar för. Utom hos naturkompaniet, där får man mindre.