• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

LIFTARE är farliga !

Re: Mer rädsla åt folket

synaps; sa:
1. Det största problemet är RÄDSLA. Många är rädda för något, men ganska få vet vad.

Håller med helt och hållet. Vi har en värld där rädslan är farligare än den verkliga faran.
Bara att kolla in vad som hände i Bagdad häromdagen. 1000 pers döda för att folk var skraja för en bomb som - om den hade funnits - skulle ha kunnat dödat kanske 20 pers.

50/0 till rädslan.

Crudelius est quam mori semper timere mortem, typ.
 
Re: Mer rädsla åt folket

synaps; sa:
1. Det största problemet är RÄDSLA. ...
Yepp. Men ändra den om du kan... Genom att skälla på folk? ;-)

2. Det finns en "ta hand om ditt problem, så tar jag hand om mitt" -kultur i Sverige. ....
Visst. Och i övriga västvärlden. Rentav överallt där folk har resurser nog för att sköta sig själv. Kulturen är mer "generös" där hjälpas åt är en överlevnadsfråga, tex Asien Afrika och Sydamerika. (Tycker jag efter mina resor både här och där.)

3. Västerlänningar hetsar upp sig själva alldeles för mycket genom att sitta och titta på ohälsosamma skräckfilmer....
Nä, det tror jag inte. Men man läser tidningar (som i sin tur har sin logik av publicistiska skäl).

Jag har fortfarande problem att få lift... och jag är inte elak.
Jag tror inte att du är elak. Men frågan är om du står bra. Visar tydligt vart du skall. Om du ser snäll och glad ut. Gör du det?

Hur känns det när du står där vid vägen? Är du besviken på alla som inte tar upp dig, eller glad för att någon kanske tar upp dig snart? Jag tror att den skillnaden syns/känns för förbipasserande (flummigt kanske, men jag tror det).

Men också och likaväl: liftningen hör kanske (!) till en förfluten tid (enligt 1 och 2 ovan). Om det är så, då spelar det ingen roll hur du gör. Men jag tror inte att det är så ännu... Kör hårt! Smile!
[Ändrat av olle11 2005-09-02 kl 09:21]
 
chralm; sa:
För att jag inte vill. Jag trivs med att köra ensam. Och då kan jag köra som JAG vill, spela musik som JAG Vill lyssna på, till en ljudnivå som JAG finner trevlig.
Kort och gott. Jag har betalat min bil och min bensin (för att inte tala om alla skatter),. Då har jag köpt mig rätten att inte behöva plocka upp liftare.
Så är det ju också. Tveklöst och rätt! Jag har också köpt mig den rätten, utnyttjar den utan dåligt samvete. Men...

Det är rätt spännande att dela en timme av sitt liv med en helt okänd människa. Jag har lyssnat och lärt. Garvat och gråtit. Även haft tråkigt, men jävligt sällan. Varje lyckad liftning kändes som en liten gåva. Eller två, en som jag fick och en som jag gav. Faktiskt.
 
Så som han ser ut undrar jag, om ni skulle ha skjutsat Seneca om han skulle ha stått med en stor väska i den där mörka skogen, iförd skitig flanellskjorta och med den där virriga blicken...?

Seneca-bashing!!!
 
som tidigare sagt tror jag det beror mycket på vilket ställe som liftaren väljer att stå på. Känner ofta att jag hinner köra "förbi" innan jag har registrerat att:

1. Det är någon som vill ha lift.
2. Var denna person ska.
3. Ser personen i fråga pålitlig ut/är det någon jag vill ha i min bil.
 
Bensinstationer färjelägen butiker

Bra ställen att lifta på är där man kan inleda ett samtal med bilföraren.

Att försöka få lift på 90-väg är ingen bra idé om man inte inriktar sig på bilar som stannar vid utfart från en mindre väg.

Håller med om det där med rädsla. Fast möjligheten att larma via mobiltelefon borde minska rädslan?

Borde man som liftaraspirant kunna hämta ut ett intyg från polisen där det framgår att man inte finns i deras register?

Det som avhåller folk från att lifta är tror jag, delvis risken för att hamna bredvid en farlig bilförare.

Thure
 

avslutad210712

Gäst
Re: Bensinstationer färjelägen butiker

thureb; sa:
Det som avhåller folk från att lifta är tror jag, delvis risken för att hamna bredvid en farlig bilförare.

Thure

Det som avråder mig från att lifta nuförtiden är att bussarna går oftare än de gick när jag pluggade. Då gick det en buss vid 11:30 och eftersom lektionerna pågick till 11:35 fick man gå tidigare vilket inte alltid var så bra. Och hann man med den bussen fick man byta buss halvvägs och vänta en timme innan nästa buss kom. Bommade man 11:30 bussen har jag för mig att man fick vänta 3 eller 4 timmar på nästa buss. Så ofta struntade jag i att gå tidigare och sen chansade jag på att få lift och i de allra flesta fall var jag hemma innan nästa buss startade från Luleå och då hade jag i alla fall 10 mil hem. Fast när man blev avsläppt på E4:an mellan avtagsvägarna kunde det bli en lååååång promenad.
 
Re: Re: Mer rädsla åt folket

olle11; sa:
Hur känns det när du står där vid vägen? Är du besviken på alla som inte tar upp dig, eller glad för att någon kanske tar upp dig snart? Jag tror att den skillnaden syns/känns för förbipasserande (flummigt kanske, men jag tror det).

För det mesta känns det bra. Efter en halvtimmes väntan brukar jag bli lite otålig. Två timmars stirrande på halvfulla förbipasserande bilar gör mig arg/besviken. Inte så mycket på de som kör förbi, utan mer på den "alla sköter sitt" - mentalitet som vi har i västvärlden. Jag får lust att flytta utomlands. När jag väl blir upplockad brukar jag dock bli glad igen.

Stod två timmar på finska sidan (norr om Haparanda) en gång. Klockan var 2 på natten. Det var kolmörkt och -15 grader. Under dessa två timmar passerade två brandbilar och en långtradare med en finsktalande chaffis (som plockade upp mig!). Fick skjuts till Ylitornio och pulsade därifrån över Torneälven till Övertorneå på svenska sidan där jag väckte min sovande flickvän genom att kasta snöbollar på fönstret :)
 
Liftare = en extra säkerhet

Nordesjö; sa:
Crudelius est quam mori semper timere mortem - It is more cruel to always fear death than to die. (Seneca)
;) Ytterliggare ett citat av vår gamle skojare Seneca.
Seneca.png

Mmm.. det stämmer. Om man VILL så KAN man ju sitta hela sitt liv i en skottsäker bunker med luftrenare och käka stereliserad mat på burk. MEN frågan är om det inte är roligare att leva lite på "the edge".

Dom som INTE vill leva farligt bör defenitivt plocka upp liftare. Faktum är att fler dödsfall sker på grund av trafikolyckor än på grund av illvilliga liftare. Om fler människor plockade upp liftare skulle trafikolyckorna och dödsfallen minska. Färre människor skulle somna bakom ratten, fler idioter skulle få kommentaren "du kör som en idiot! Sakta ner i kurvan" osv...
 
Skulle det vara farligare att ta upp liftare i Sverige än i de länder som har en levande liftartradition? Jag har inga siffror men har svårt att tro det. Risken att man far illa är nog väldigt liten. Och är det inte fruktansvärt tråkigt att avstå från allt i livet som innebär en liten risk?

Det är antagligen mycket farligare att fotvandra i Sarek eller paddla kajak, än att ta upp liftare. Nä, låt inte "risken" vara ett argument för att avstå!