• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

LIFTARE är farliga !

avslutad210712

Gäst
Jag plockar upp liftare men det kanske beror på att jag till förar-psykopaterna *L*.

Tyvärr är det väl så att de senaste liftarna jag plockat upp varit icke-svensktalande (finländare, polacker, tyskar) vilket gjort att en pinsam tystnad ofta uppstått helt enkelt därför att det kan vara svårt att förstå varandras taskiga engelska.
 
Mezzner; sa:
Just Rutger har väl i någon mån försämrat sina chanser till att få lift...

Och säkert andras...
Det var därför jag underade om när den kom?
(Men jag vet inte om jag kunde dra några slutsatser av det beskedet.)
-p-
 
Liftarna är ju så sällsynta, det finns helt enkelt ingen att ta upp!
Hur som helst, skulle en tjej stå där så får hon åka med, just för att hon inte ska hamna hos någon galning.
Killar skulle nog få stå kvar, om inte vädret vore alltför hemskt.
 
I USA, som på många ställen har sämre kollektivtrafik men bättre vägar än Sverige, är/var liftandet betydligt mer utbrett än i Sverige. Jag liftade ofta till och från plugget och kunde vara nästan säker på att få lift. Själva plockade vi också upp liftare. De hemskheter som sker är ovanliga relativt antalet liftningar. Men vita plockar som regel inte upp svarta och vice versa, och man får vara mer uppmärksam på typ av område man liftar vid, eller plockar upp folk vid, än i Sverige. Men här hemmavid verkar liftningen ha avtagit, om vi alls haft någon liftartradition att tala om.

Raskesven
 
Mer rädsla åt folket

1. Det största problemet är RÄDSLA. Många är rädda för något, men ganska få vet vad. "Varför riskera något" när man kan kan uppleva en illusion av trygghet ensam i sin bil.

2. Det finns en "ta hand om ditt problem, så tar jag hand om mitt" -kultur i Sverige. Varför hjälpa varandra när man faktiskt kan dra hela lasset själv? Ensam är stark. Bra karl reder sig själv osv... Denna mentalitet leder i förlängningen till brist på empati samt att den "ensamme och starke" såsmåningom slutar som ensam och svag.

3. Västerlänningar hetsar upp sig själva alldeles för mycket genom att sitta och titta på ohälsosamma skräckfilmer. Varför hyra en barnvakt när barnen passar sig själva framför "motorsågsmassakern" eller "Doom II"?

Jag har fortfarande problem att få lift... och jag är inte elak.
 
synaps; sa:
99 av 100 bilar kör förbi. Jag har tagit fram tre teorier:

1. Jag är osynlig
2. Jag är extremt ful
3. Något annat

Varför plockar inte du upp liftare?

Har du försökt med klänning och peruk?
Det kan ju hända att du måste gömma ryggan för att se helt trovärdig ut;)

Snacka med långtradar killarna på bensinstationer. De kör ofta långt och många kan nog tänka sig resesällskap.
 
Det är ju rätt sällan man ser liftare nuförtiden, men jag plockar alltid upp dom, och trevligt sällskap blir det oftast, förutom en psykopat i Gävletrakten...
Jag vägrar inse att jag bor i ett land där man inte vågar plocka upp liftare.
Är jag för blåögd??
Kan nån påminna sej fall där liftare gjort nåt dumt?
Dvs, hur stor är risken? (frekvens/konsekvens)
[Ändrat av björner 2005-09-01 kl 22:02]
 
För att jag inte vill. Jag trivs med att köra ensam. Och då kan jag köra som JAG vill, spela musik som JAG Vill lyssna på, till en ljudnivå som JAG finner trevlig.

Kort och gott. Jag har betalat min bil och min bensin (för att inte tala om alla skatter),. Då har jag köpt mig rätten att inte behöva plocka upp liftare.