• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

LIFTARE är farliga !

Jag har hört att liftare är farliga. Timme efter timme står de tålmodigt vid vägens kant i väntan på att offret ska stanna.

Jag har även hört att folk som plockar upp liftare är farliga. Dagarna i ända kör de runt i sina bilar i jakten på oskyldiga liftare.

Jag tycker om naturen, men som student kan det ibland vara dyrt att ta sig dit. På grund av kostnaderna brukar jag lifta. 99 av 100 bilar kör förbi. Jag har tagit fram tre teorier:

1. Jag är osynlig
2. Jag är extremt ful
3. Något annat

Varför plockar inte du upp liftare?
 
synaps; sa:
Jag har hört att liftare är farliga. Timme efter timme står de tålmodigt vid vägens kant i väntan på att offret ska stanna.

Jag har även hört att folk som plockar upp liftare är farliga. Dagarna i ända kör de runt i sina bilar i jakten på oskyldiga liftare.

Jag tycker om naturen, men som student kan det ibland vara dyrt att ta sig dit. På grund av kostnaderna brukar jag lifta. 99 av 100 bilar kör förbi. Jag har tagit fram tre teorier:

1. Jag är osynlig
2. Jag är extremt ful
3. Något annat

Varför plockar inte du upp liftare?

sunt bondförnuft.
man vet inte vem du är eller hur du är
varför riskera något ?

PS
och med dina getter med lasersikten osv
så känns det som ett ganska bra val faktiskt..
DS
 
För att jag vill peta näsan, skråla till hög musik och skrika förolämpningar till andra trafikanter. Sånt går inte med folk i bilen. Man skulle ju kunna tänka sig att nyfikenheten på vad det är för en jeppe vid vägkanten skulle få en att stanna...men nä. Det andra lockar mer.
 
Hm, ursäkta att jag inte omedelbart svarar på frågan, utan ställer en ny:

Om det nu stannar 1 bilist på 100, och man tänker sig att det finns 1 psykopat på 1000 bilister, hur många gånger kan det då stanna en bilist som inte är en psykopat innan den första psykopaten stannar, om man tänker sig att varje psykopat stannar när han ser en liftare?

Apropå din fråga så händer det ofta att jag har så mycket prylar i bilen att jag inte har plats för en liftare, trots att jag är ensam i bilen. Det är heller inte ovanligt att jag är på väg att plocka upp sällskap varför platserna snart blir upptagna. Ibland för att inte säga ofta, så har jag så liten tidsmarginal att jag inte kan stanna en gång för att plocka upp en liftare och en gång för att släppa av liftaren, utan att bli sen till min destination.

Jag brukar dock plocka upp ensamma kvinnor, så att inte psykopaterna ska hinna först...

(Det har faktiskt hänt att jag skällt på någon flicka som jag plockat upp, såsom jag föreställer mig att hennes orolige far eller mor skulle gjort om han vetat att hon liftar.)
 
lapetter; sa:
För att jag vill peta näsan, skråla till hög musik och skrika förolämpningar till andra trafikanter. Sånt går inte med folk i bilen. Man skulle ju kunna tänka sig att nyfikenheten på vad det är för en jeppe vid vägkanten skulle få en att stanna...men nä. Det andra lockar mer.

Hej Lars!
När jag läser detta tänker jag; ”Åh! Så underbart kul det vore att åka med någon som vågar vara sig själv för en stund!” Tyvärr vågar genomsnittssvensken inte vara sig själv i närheten av andra. Vi vågar inte peta näsan. Vi vågar inte sjunga. Vi är rädda för att tala om personliga saker, Och; vi är skiträdda för att det ska uppstå en PINSAM TYSTNAD.

Jag kommer att svara på fler inlägg senare i denna tråd, men innan jag färgar allt för mångas tankar vill jag veta lite mer om varför det är SÅ SVÅRT att stanna och plocka upp en liftare.

Varför kör du förbi?

För de oinvigda som vill veta mer om lasergetter:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32018&pagenumber=5
 
Energi

Det här kommer lite off topic, men jag kom just på hur vi skulle kunna stänga av ett kärnkraftverk utan nedsatt levnadsstandard. Hur? Jo:

1. Medvetandegöra alla svenska hyresgäster om att det inte tar 4 timmar på torkskåpets maxläge för att torka två T-shirts.

2. Inse att kombinationen "Fönstret på vid gavel - Elementet på max" kostar pengar.

3. Förstå att glödlamporna i köket mår bäst av att vara släckta när man sover.
 
Kan inte ens komma ihåg sist jag såg en liftare stå nånstans där man faktiskt får stanna... De enda liftare jag sett de senaste åren (och då snackar vi om kanske två om året) har stått på motorvägen eller motorvägspåfarten, där det är stoppförbud.

Men anledningen till att jag ser så få liftare beror kanska just på att jag kör väldigt mycket på motorväg. Och är det inte motorväg så väljer jag ofta nån lite mindre väg (när vi t.ex. åker upp till mina föräldrar sommarställe vid Skutskär så åker inte jag E4:an hela vägen som de flesta andra, utan vid Uppsala så tar jag 290 och sen 292. Det är visserligen en längre sträcka än att åka E4, men det är mindre trafik och lugnare tempo. Och dessutom är det färre 50- och 70-sträckor än E4:an, så det blir liksom "jämnare" körning.

Sen åker jag ju sällan några långa sträckor annat än på semestern, och då är bilen full. Jag tror ju inte att en liftare blir så mycket gladare av att få åka med en ynka mil längs E4:an.
 
synaps; sa:
Jag tycker om naturen, men som student kan det ibland vara dyrt att ta sig dit. På grund av kostnaderna brukar jag lifta. 99 av 100 bilar kör förbi. Jag har tagit fram tre teorier:

1. Jag är osynlig
2. Jag är extremt ful
3. Något annat

Varför plockar inte du upp liftare?

Det har hänt att jag plockat upp liftare, men inte ofta, delvis av samma skäl som andra i detta forumet har angett. Det viktigaste skälet är ändå att du är man. En ensam kvinna är kan jag ta upp; ett par, beror på hur de ser ut; två män, é dô gó eller?
 
Jag tror helt enkelt att vi har tappat liftartraditionen.
Smidigt liftande kräver att den som kör bil själv har liftat en del, och har tillräcklig empati för liftaren.
Vi behöver inte liftandet för att samhällets transporter ska löpa smidigt, därför kan vi skita i liftare.

I och med det har vi även tappat liftarTEKNIKEN - folk ställer sig som sagt på motorvägen istället för att artigt fråga folk vid en mack eller ett lastbilsfik, till exempel.
Det handlar om att sälja in sig som liftare. Varför ska en person ta upp just dig bara för att du viftar med en tumme vid vägkanten? (Det finns uppenbarligen tusen svepskäl för folk att INTE ta upp liftare, det ser man om man läser den här tråden).

I andra länder som inte har lika utbyggd lokaltrafik och inte lika många bilar per skalle så är ju liftandet en del av kulturen.
När jag var i Zimbabwe liftades det en hel del, och jag läste i en tidning om en liftare som hade rånat sin välgörare, och fick extra långt straff eftersom det han gjorde var ett brott mot den välvilliga liftarkultur som finns i landet.
 
1. Är du klädd i dina kamouflagefriluftskläder kan du säkert upplevas som osynlig.

2. Att du eventuellt är ful tror jag inte påverkar din chans att få lift.

3. Som andra redan har nämnt är det väl så att vi är rädda för att ta upp okända personer i bilen. Kommer du direkt från skogen kanske du fortfarande har tex kniven hängande i bältet. Sen påverkas man ju av alla skriverier från tidningarna och andra nyhetskällor som frossar i alla våldsdåd. För att inte snacka om alla amerikanska skräckfilmer där liftare får uppleva allt annat än en angenäm transport.

/g
 
Jag liftade en massa under min studietid. Typ 92 till 97. Det gick ofta väldigt bra. Men det blev inte lättare och lättare att få lift under denna tidsperiod utan snarare tvärtom. Trots att jag blev bättre med skyltar och klädsel, och bättre på att välja ställen med stoppmöjlighet.

Det är definitivt skitsvårt att få lift på motorväg eller motorvägspåfarter... Det går för fort och det är olagligt att stanna - men jag har fått lift ändå många gånger just där. Man får stå och småle och verkligen göra sitt bästa för att få vännerna i bilarna att se positivt på tillvaron... Det är ett "säljjobb".

Jag har bara ångrat ett liftningsförsök - jag kom till Ängelholm, men aldrig från... Jäkla Ängelholm... ;-) Det blev buss eller tåg för att komma loss.

Nu för tiden tar jag alltid upp liftare om jag är på väg på rätt håll, har plats och får rätt känsla för liftare (oftast är det så, men inte alltid).

Det är ju kul med "oväntat besök". :)

Mer konkret och som svar på frågan:
1) Ja, det är viktigt att stå bra till, att synas i tid och att det finns en chans för stop. Att visa vart man skall (har vi gemensam rikting?).
2) Ja, det är nog viktigt att inte vara alltför risigt klädd etc. Svärmorsdrömslooken eller sund sportighet ger nog bättre odds för napp än värsta rastagrejen, hårdrocksgrejen eller svartrockargrejen... (Tyvärr tror jag att Göran Strand har fel, här ovan.)

Jag tror att massmedia etc (och förändringar i folksjälen, sorry för flummigheten!) har gjort att det inte går att vända spiralen - jag tror inte att vi kommer se att liftandet ökar igen och blir väldigt accepterat, som på sextion och sjuttitalet...

-p-
 
Händer att jag tar upp liftare, om jag är ensam i bilen. Ser någon "normal" ut (hur fan man nu ska kunna se det, men det är en känsla man får). Och står så man kan stanna smidigt, etc, då. Vanligaste felet är nog fel ställe att lifta på tror jag.

Däremot tar min tjej inte upp liftare, och jag förstår henne. Jag vill inte att hon ska det heller.
Svaret är naturligtvis rädsla. Trist men så är det.

/Tommy
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg