Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nu har du missuppfattat totalt, Nermander. Viltvårdens mål är för väldigt många jägare att maximera mängden kött i frysboxen, alternativt maximera antalet skottillfällen.
Bäst att tillägga att viltvård är mycket mer än så...
Man kan ju på olika sätt forma växligheten och landskapet så det passar olika djur.
-Just nu närmar vi oss en kritisk period för många djurarter.
Vintern har varit hård och fettreserverna börjar tryta.
I värsta fall kanske det inträffar en massdöd i naturen.
Är det nån av er ickejägare som har tänkt att stödutfodra?
Ledsen att krossa dina sista förhoppningar men; Fågelbord leder till att fler småfåglar överlever vintern, småfåglar som tjänar som bytesdjur åt större rovfåglar, rovfåglar som passar jättebra uppstoppade i jaktstugan...
??? Nu fattar jag ingeting, du må ha skrivit mycket skit hitintills men nu har du trollat bort mig...
Först så jagar väl inte räv rådjur utom möjligen ett skadat kidd.
Sen handlar väl viltvård om att hålla djurstammarna på en lagom nivå.
Ta bort sjuka djur när det behövs m.m.
Alltså
Varg = mindre älg kött i jägarens frys
Räv = mindre små vilt åt .... ja juste jägaren
Lo = mindre rådjur på tallrikarna.... plus mer buskar och blommor i min trädgård
Du börjar förstå det här rätt så bra...
men ........Räv tar även friska rådjur men då framför allt kid.
Skjuta skadade djur..... kallas eftersök, och då är det som regel påkört av bil.
Jag måste erkänna att det inte blev mycket stödutfodring denna vinter förutom fågelbordet. Jag har stödutfodrat räv och korp tidigare vintrar. Räven behövs och hjälper till att minska betesskadorna på nyplanterade skogsplantor. Korpen gör väl inte så mycket nytta men äter samma utfodringsmat som räven.
Jag måste erkänna att det inte blev mycket stödutfodring denna vinter förutom fågelbordet. Jag har stödutfodrat räv och korp tidigare vintrar. Räven behövs och hjälper till att minska betesskadorna på nyplanterade skogsplantor. Korpen gör väl inte så mycket nytta men äter samma utfodringsmat som räven.
Jag odlar inte tall... Har försökt odla ek och bok och där har jag ordentliga betesskador av rådjur. De brukar även skava plantorna ordentligt när de är 1 - 1.5 m. Det är även då man tycker att träden har klarat sig och sen kommer man dit efter ett tag och då är all bark borta. Odlar även en del ädelgran och där brukar rådjuren bita av toppskotten.
Kommer att sätta upp staket i år och hoppas på så sätt att betesskadorna minskar. Kostar en del men räknar man på skadorna så är det värt investeringen.
Utfodring av räv fungerar på samma sätt som rävåtel fast man låter bli att skjuta räven. Rådjur äter inte slaktavfall Kan även använda rådjur till åteln...
Jag jagar inte själv men marken är min så jag kan påverkar jakten. Problemet med marken är att den är liten och uppstyckad med hustomter, beteshagar som inte är mina och en större väg som delar marken i två delar. Med de förutsättningarna är det inte någon idealisk mark för jakt. Min mark är bara på 16 ha och gränsar till 9 andra markägare så det finns många som vill ha del av viltet.
På min mark jagas älg, rådjur och vildsvin och bedrivs av olika jägare. Älgjakten ingår i ett större jaktområde och jag vet inte om det är någon som egentligen jagar älg på min mark. Rådjursjakten bedrivs av några yngre killar som saknar egen mark och det händer ibland att de skjuter något. De skjuter i regel ett djur om året för de vill inte ta viltet från de andra jaktområdena som gränsar till mitt. En anledning är att de även jagar älg på en annan mark än min men den marken ingår i samma älgområde. Det är inte bra att bli ovän med andra jägare i samma jaktlag speciellt om man saknar egen mark.
Vildsvinsjakten bedrivs av en bekant till mina föräldrar och jakten bedrivs i samarbete med två av markägarna som gränsar till min mark.
Jag tycker att jakten fungerar ganska bra och jag behöver inte bli ovän med markägarna bredvid min mark. Tycker att de borde skjuta mer men det har inte blivit så. Naturligtvis kan jag sälja jakträtten till någon på blocket men det vill jag inte.
Rådjur äter jag när jag känner för det Brukar få kött från rådjur och vildsvin så jag klarar mig. Känner en del andra jägare som delar med sig när de har för mycket...
Jag kallar mig omväxlande för ickejägare och jägare, beroende på situation och sällskap. Som regel är jag ickejägare...
Jag är engagerad i stödutfodring av örn. På utfodringsplatsen finns förutom örnar också åtminstone duvhök, korp och nötskrika. Där finns också en ordentligt stor fröautomat till glädje för talgoxar, blåmesar, talltitor m fl. Dessutom matar jag småfåglar i trädgården.
Vilken viltvård inriktad mot icke jaktbara arter är du engagerad i?