Jag har lekt med tanken att vissa vargskjutningar är utförda av militanta vargkramare.
T ex skotten i äppelbo för nåt år sedan...det var ju redan klart med tillstånd för skyddsjakten.
Dom ställde till med största möjliga skada för jägarna och skyddsjakten blev naturligtsvis inställd.
Jag kan tänka mig att ibland är själva kampen viktigare än saken (vargen).
Att fixa ett vapen i sthlm kan väl inte vara så svårt.
.....
Om jag var polis-utredare skulle jag resonera så här:
-Vad är motivet för tjuvskjutningen ?
Jägarna hade tillstånd till att skyddsjaga 2 st vargar (jag tror det var 2)
1 st tjuvskjöts från bil och lämnades kvar på platsen till allmän beskådan.
Skyddsjakten drogs självfallet in.
Motivet är då:
* Den militanta vargkramaren räddade en st varg och skickade automatiskt skulden på "jägarkåren"
* "jägarkåren" tappade en varg och fick skulden för skjutningen.
I vilket läger skulle du söka den misstänkte?
Jag är inte alls främmande för att det finns brutala "djurvänner".
Det har ju hänt förr att dom har räddat djur genom att dom öppnat grindar och struntat blankt
i vad som händer med djuren sen.
-hantera vapen är inte så svårt.
Håller med om att det finns militanta idioter som t.ex tror att de räddar djur genom att släppa dem fria, som exempelvis minkar. Men här är det är nog mer troligt att det helt enkelt handlar om en eller fler korkade människor som innehar ett vapen denne ibland jagar med, en i det kollektiv du kallar "jägare", av vilka det precis som bland människor som inte jagar finns en viss mängd idioter.
Den misstänkte skulle jag söka i det stråk, ca 5-10 mil brett, av varghatare som bor från Dalsland, genom trakten Ekshärad i Värmland, vidare genom Nås finnmarker i Dalarna bort till trakten av Ockelbo.
/
Angående vargjakten befann jag mig då i Loka vargrevir, och där diskuterades jakt på varg friskt bland både de ur lokalbeolkningen som deltog och de som inte deltog. De var dock helt nyanserade, varken något romantiserande kring vargen eller något hat.
Mer angående vargjakten. Att ge sig till att helt urskiljningslöst skjuta 27 (?) individer var verkligen förkastligt. Om syftet var att öka acceptansen för varg, borde man istället under en period blivit mindre restriktiv vid beviljandet av skyddsjakt, så oskygga individer sköts av tills de 27 var borta. Skygga vargar torde ge högre acceptans än oskygga. Om syftet var att öka den genetiska variationen, borde man nu ha skjutsat ner ett 10-tal vargar genom norrlandsfiltret och kompletterat vargarna i mellersta sverige med nytt blod.
Raskesven