LCHF som friluftsmat

Klart intressant med fettrik kost, jag försöker äta så fettrik kost som möjligt när jag vandrar... maten väger bara ca 550g per dygn men lyckas ändå komma upp till drygt 2500-2700 kcal.

Pellekan, var det inte det som polartävlarn åt av, även den nyproducerade serien?. Såg defenitivt inte gott ut :-(...

//A

Ja som sagt så finns det en del fördelar, såsom minskad vikt och volym
Jag antar att du menar pemmican - och ja det har använts vid polarstrapatser. Vet dock inte vilken/vilka du åsyftar.
Smaken är bättre än vad man tror (och går att variera efter behag), men jag skulle absolut inte basera kosten på det av flera anledningar. Jag ser det mest som värstingsnacks som man med viss sannolik får ha för sig själv...;)

Jag antar att du menar pemmican - och ja det har använts vid polarstrapatser.

Och USAs flygvapen hade det som nödproviant till piloter som flög över polartrakter. Tills forskarna insåg att inuiterna har krafftigt förstorad lever som gör att de kan leva på sån kost, och att alltså kolhydratrik nödproviant var bättre för piloterna.

Bacon håller sig ju rätt bra i "naturlig form" också, speciellt i en kajak...
Feta ostar typ Brie brukar också få följa med så länge vattnet är svalt...
Advocado är en annan grej som går att ha till nästan allt (Bacon, brie & avocado tillsammans är riktigt gott)...
Yoghurt(10%) kan man ofta ha med sig om man har möjlighet att hålla temperatur nere...

Torrkött är ju något av en klassiker, olika former av jerkies och rökta korvar(ölkorvar t.ex.) ligger ju i samma kategori...

Soppa, typ gulash på burk(och andra kött-konserver) funkar ju också bra...

Makrill-konserver är väl givna...

Ser fram emot fler tips...

Då får man väl i såna fall steka baconen först, och sen torka den. Som man gör med t.ex. köttfärs.

Att torka bacon i 100 grader och flera timmar gör ju att den blir "överstekt". Bacon är väl mer som ägg än potatis, ju längre man tillagar desto hårdare blir det.

Fett är rätt

Hallå alla frihetsälskande gastronomer!

... finns stora fördelar, främst vad beträffar fetare livsmedels mindre volym i förhållande till energiinnehåll, men även den långa mättnadskänslan och ökade fettförbränningen.
Men - tyvärr även en hel drös med nackdelar. Enkelheten försvinner när allt vad pulver, frystorkade risladdningar och 95 % av alla konserver heter åker ur packningen. Och snacksen sen då...
Så... Vi kanske kan ge varandra lite tips och idéer? Erfarenheter?
...
Dela gärna med dig av fundrationer kring detta!
Jag hoppas att diskutioner kring olika kostmodellers eventuella förträfflighet hålles i andra trådar främst, så får högfettarna (vi borde väl ändå vara ett gäng vid det här laget?) brainstorma fritt...:)

Bra att den här diskussionen tas upp igen. Hoppas vi kan hålla fokus den här gången.

När det gäller upplevda nackdelar med LCHF tror jag att det mest handlar om att man fastnar i konventioner. Torkat kolhydratbaserat pulver och sådant krafs är vanligare men inte nödvändigt enklare. Tror inte ens det behöver vara lättare att bära än fett.

Jag försöker undvika snabba kolhydrater för att slippa sockersvängningar, insulinpåslag och godissug. Men lite torkade förkokta bönor och bulgurvete kan man väl packa med sig.

Frukosten tror jag är viktigast i sammanhanget. Müsli eller gröt då ödelägger hela högfettsupplägget, så vad äta? Knäckebröd eller Finn crisp med mycket (med betoning på mycket) smör, fet ost, lufttorkad skinka, renkött och sånt är bra men räcker inte riktigt. Dessutom får man tänka en del på hållbarheten, men är det hyfsat svalt klarar sig sådan mat flera dagar --uppåt en vecka. "Hårdtorkar" man själv håller det längre. Är det någon som har provat att vacuumpacka smör för längre hållbarhet?

En höjdargrej till frukost som jag fick korn på här på utsidan är äggpulver. Jag stoppar bra på äggröra plus ovanstående. Är man inte allt för kräsen behöver man ju inte heller variera frukostmaten så mycket under en veckas vandring.

Pemmican som diskuterats i den här tråden verkar vara utmärkt käk för lunch. Nästan på gående fot om det skulle behövas. Jag ska definitivt prova det framöver. Googlar man på pemmican (eller pemmikan) hittar man hur många recept som helst.

Snacks och godis har jag upptäckt att jag inte blir sugen på när jag äter LCHF. Som lättpackare struntar jag i godiset. Man skulle kunna ha med lite nötter, men absolut inget med hög sockerhalt.

Till huvudmål på kvällen torkat kött, mer smör, kanske ägg. har man fiskelycka kan det bli lite färsk mat till och med och lite bönor eller bulgur. Vill man vara oortodox är det till kvällen man kan äta vanlig påsmat eller annat high carb. Man har natten på sig att sova bort sockerpåslaget.

Idealiskt vore väl att inte behöva bära mer än ca 500 g mat per dag och det borde gå med högfettsdiet. Smör håller 720 kcal per 100 g. Hemgjord pemmican borde komma upp till 500 om man pallar mycket ister. Ska försöka mig på att göra en packlista med vikt och energiinnehåll. Återkommer om det,

Möjligen kan det bli lite enformigt med högfett, men handen på hjärtat, hur varierat upplever man påsmat och HC?

Urban

JStrandberg, jag är inget proffs på rökning, men det går ju att kallröka livsmedel..? Det är nog inte temperaturen som är avgörande.
Torkat bacon är faktiskt en riktig hit. Efter torkning kan man slänga in det i en plastpåse och sätta en tyngd ovanpå, för att komprimera't (för de som jagar cm3).

Urban,
Apropå smör: Det finns koncentrerat smör, med 100 % fett (förutom saltet, då) att köpa hos grossister. Används på restauranger. Detta har rimligen bättre hållbarhet än vanligt 80-procentigt. För framtida strapatser har jag tänkt att leta upp detta.
Till frukost kör jag bacon och ägg, precis som hemma, men med skillnaden att äggen är torkade (och det blir följdaktligen äggröra, i vilken baconfettet blandas i med automatik). Äggen torkas hemma som andra livsmedel, kläckta och ihoprörda i en form. De torra flarnen mixas till fint pulver - ju finare, desto snabbare återfuktning (större kontaktyta, mindre djup).
Pemmican kan jag inte äta som lunch, eller en hel måltid, utan mer som snacks som man kan ta lite av då och då för att hungern aldrig ska uppstå. Jag trodde att jag skulle tycka det var lite motbjudande att äta, men faktum är att det var riktigt gott efter ett par timmars hård paddling. It's a keeper, helt klart. Och man kan ju använda de köttsorter/bär etc man gillar.
Egentligen är det bara fantasin som sätter gränser, och att man kanske är lite van att ha färdiga alternativ.

Ska inte bacon tillagas i någon form innan man äter det?

Det må vara rökt men inte till dom 75 grader som gris border innan man äter det.

Rökning skyddar tvåfalt, dels torkar det ut något (olika beroende på tid och temperatur) och dels skyddar ämnena i röken något. Tyvärr är det väl inte mycket av dagens bacon som är rökt, skvätter de inte bara på rökarom numera?

Klart intressant med fettrik kost, jag försöker äta så fettrik kost som möjligt när jag vandrar... maten väger bara ca 550g per dygn men lyckas ändå komma upp till drygt 2500-2700 kcal.

Pellekan, var det inte det som polartävlarn åt av, även den nyproducerade serien?. Såg defenitivt inte gott ut :-(...

//A

Låter asketiskt! Själv räknar jag med 700 gram/dag i fjällen (eller Skottland) och 800 g/dag på kontinenten. I det senare fallet får jag räkna med att gå ned en del i vikt och jag har inte vansinnigt mycket att ta av.

Passerar jag civilisation brukar jag nog passa på att ta en extra matbit där. Satsar också på relativt fet kost.
Lunchen består ofta av ngn nötblandning.
Åt tidigare müsli med mjölk på morgonen, det var för magert. Nu kör jag ofta med digestive-kex
med chokladöverdrag, det är genast fetare och inte för sött. När jag provianterar på kontinenten slinker det gärna med müslistavar som iaf är lite fetare än flingor.

Efter 43 vandringsdagar denna sommar uppskattar jag verkligen biff och kasseler!

Junk food

har klara poänger när man jobbar hårt fysiskt.

Min far brukar ha med rökt sidfläsk i packningen och det tycker jag är bra att förstärka diverse rätter med. Men torkat renkött, renkorv eller liknande är också gott.

Jag brukar längta efter fettrik mat när jag är ute speciellt om det är långvarig fysisk aktivitet och när det är kallt.

Jag tittar inte så mycket på andel fett och kolhydrater utan mera på att variera smaker konsistenser etc. Man kan lära sig en del av hur man servar ultracyklisterna på RAAm. De sover bara någon timme per dygn och har team som ständigt förser dem med mat och dryck. http://www.raceacrossamerica.org/raam/raam.php?N_webcat_id=45

Thure

Man kan lära sig en del av hur man servar ultracyklisterna på RAAm.

Säkerligen, men de har syftet att prestera extremt under lång tid, varför jag misstänker att socker tillsätts mer eller mindre konstant. Och de behöver som sagt inte släpa med sig något själva, vilket skiljer dem från de flesta av oss... Tyvärr.

Ni som har vandrat på LCHF, skulle ni vilja berätta lite nämre under vilka förutsättningar och hur upplevelsen var? Skulle vara kul att veta hur långa vandringar ni gjort, hur mycket dagliga kolhydratsintaget varit, upplevelsen och hur lång tid ni räknar med att det tar att vänja sig vid fett som huvudsakliga bränslesubstrat under en vandring?

Jag försökte mig på en lightversion av LCHF på 9 dagars vandring i våras. Då åt jag 375g kolhydrat och 275g fett om dagen, ganska långt ifrån "strikt LCHF". Ett högt energiintag eftersom jag hade så mycket fett -men ändå inte tillräckligt mycket energi. Jag mådde dåligt av fettet trots att jag hade högt fettintag veckorna innan vandringen. Det går ju som redan nämnt i tråden att ha väldigt vikt- och energieffektiv mat med sig med högt fettinnehåll.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg