Fett är rätt
Hallå alla frihetsälskande gastronomer!
... finns stora fördelar, främst vad beträffar fetare livsmedels mindre volym i förhållande till energiinnehåll, men även den långa mättnadskänslan och ökade fettförbränningen.
Men - tyvärr även en hel drös med nackdelar. Enkelheten försvinner när allt vad pulver, frystorkade risladdningar och 95 % av alla konserver heter åker ur packningen. Och snacksen sen då...
Så... Vi kanske kan ge varandra lite tips och idéer? Erfarenheter?
...
Dela gärna med dig av fundrationer kring detta!
Jag hoppas att diskutioner kring olika kostmodellers eventuella förträfflighet hålles i andra trådar främst, så får högfettarna (vi borde väl ändå vara ett gäng vid det här laget?) brainstorma fritt...
Bra att den här diskussionen tas upp igen. Hoppas vi kan hålla fokus den här gången.
När det gäller upplevda nackdelar med LCHF tror jag att det mest handlar om att man fastnar i konventioner. Torkat kolhydratbaserat pulver och sådant krafs är vanligare men inte nödvändigt enklare. Tror inte ens det behöver vara lättare att bära än fett.
Jag försöker undvika snabba kolhydrater för att slippa sockersvängningar, insulinpåslag och godissug. Men lite torkade förkokta bönor och bulgurvete kan man väl packa med sig.
Frukosten tror jag är viktigast i sammanhanget. Müsli eller gröt då ödelägger hela högfettsupplägget, så vad äta? Knäckebröd eller Finn crisp med mycket (med betoning på mycket) smör, fet ost, lufttorkad skinka, renkött och sånt är bra men räcker inte riktigt. Dessutom får man tänka en del på hållbarheten, men är det hyfsat svalt klarar sig sådan mat flera dagar --uppåt en vecka. "Hårdtorkar" man själv håller det längre. Är det någon som har provat att vacuumpacka smör för längre hållbarhet?
En höjdargrej till frukost som jag fick korn på här på utsidan är äggpulver. Jag stoppar bra på äggröra plus ovanstående. Är man inte allt för kräsen behöver man ju inte heller variera frukostmaten så mycket under en veckas vandring.
Pemmican som diskuterats i den här tråden verkar vara utmärkt käk för lunch. Nästan på gående fot om det skulle behövas. Jag ska definitivt prova det framöver. Googlar man på pemmican (eller pemmikan) hittar man hur många recept som helst.
Snacks och godis har jag upptäckt att jag inte blir sugen på när jag äter LCHF. Som lättpackare struntar jag i godiset. Man skulle kunna ha med lite nötter, men absolut inget med hög sockerhalt.
Till huvudmål på kvällen torkat kött, mer smör, kanske ägg. har man fiskelycka kan det bli lite färsk mat till och med och lite bönor eller bulgur. Vill man vara oortodox är det till kvällen man kan äta vanlig påsmat eller annat high carb. Man har natten på sig att sova bort sockerpåslaget.
Idealiskt vore väl att inte behöva bära mer än ca 500 g mat per dag och det borde gå med högfettsdiet. Smör håller 720 kcal per 100 g. Hemgjord pemmican borde komma upp till 500 om man pallar mycket ister. Ska försöka mig på att göra en packlista med vikt och energiinnehåll. Återkommer om det,
Möjligen kan det bli lite enformigt med högfett, men handen på hjärtat, hur varierat upplever man påsmat och HC?
Urban